سپاه 10 نظامی آمریکایی را دستگیر کرد+عکس/ دریادار فدوی: از همان ابتدای کار با آقای ظریف در تماس بودیم/ تخلیه اطلاعاتی نظامیان آمریکایی/علت ورود نظامیان آمریکایی به ایران مشخص شد

6:38 - 23 دی 1394
کد خبر: ۱۲۱۰۷۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه از توقیف دو فروند شناوری رزمی امریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج فارس خبر داد.
توقیف قایق آمریکایی در نزدیکی جزیره فارسی+عکس/ سپاه 10 نظامی آمریکایی را دستگیر کرد-گروه سیاسی:  روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ساعت 16:30 سه شنبه مورخ 22/10/94 دو فروند شناور رزمی امریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. ( برای دیدن موقعیت  توقیف قایق‌های آمریکایی اینجا کلیک کنید)

بنابراعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیما بر "ترومن" امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است.

همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است در زمان توقیف شناورهای رزمی امریکایی ، ناوگروه هواپیمابر "شارل دوگل "فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب های بین المللی در حال گشت زنی بوده است.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است: سرنشینان شناورهای امریکایی شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده اند.  (برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

توقیف قایق آمریکایی در نزدیکی جزیره فارسی+عکس/ سپاه 10 نظامی آمریکایی را دستگیر کرد

سخنگوی کاخ سفید:رفتارایران باملوانان آمریکایی محترمانه و انسانی است

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید غروب سه شنبه در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت که واشنگتن در ارتباط با مقامات ایران اطمینان پیدا کرده است که ملوانان آمریکایی در شرایط امنی بسر می برند و رفتار مسئولین ایرانی با آن ها محترمانه است.

وی با بیان این که مقامات رسمی دولت آمریکا در تماس با ایرانی ها بطور مستمر شرایط این ملوانان را رصد می کنند ، گفت: نکته مهم و قابل توجه از نظر واشنگتن این است که مقامات ایرانی در تماس با آمریکایی ها به آن ها اطمینان داده اند که ملوانان مذکور می توانند بدون وقفه و بی هیچ مشکلی به سفر خود ادامه بدهند. (برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

واکنش مقام ارشد دفاعی  به دستگیری ملوانان آمریکایی

مقام ارشد دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست با بیان اینکه تا این لحظه، نشانه‌ای از اینکه اقدام ایران «خصمانه» بوده باشد وجود ندارد گفت: ایرانی‌ها رفتار خوبی با آمریکایی‌های بازداشت‌شده داشته‌اند که این به نوعی، خیلی حرفه‌ای بوده است.

تماس کری با ظریف

یک مقام آمریکایی مدعی شد که جان کری وزیر خارجه آمریکا، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای تسریع آزادی سرنشینان قایق‌های آمریکایی توقیف‌شده در خلیج فارس، تماس گرفته است.

این مقام آمریکایی به رویترز گفت ظریف در این تماس تلفنی به همتای آمریکایی خود گفته سرنشینان این دو قایق به زودی آزاد خواهند شد.

یک مقام امریکایى می‌گوید اوباما در جریان بازداشت 10 نظامی آمریکایی در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران قرار گرفته و کرى هم با ظریف در ارتباط تلفنى است.(برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)


سردار شریف: تفنگداران آمریکایی تخلیه اطلاعاتی می‌شوند/ ورودشان برای کارهای اطلاعاتی باشد، اقدامات دیگری صورت می‌گیرد

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت‌وگویی در خصوص آخرین وضعیت توقیف دو شناور آمریکایی و بازداشت 10 ملوان تبعه این کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: همانطور که در اطلاعیه سپاه اعلام شد این اتفاق روز گذشته رخ داده و شناورهای آمریکایی وارد حریم آبهای ایران در حوالی جزیره ی فارسی و در سه مایلی داخل آبهای سرزمینی شده بودند.

وی افزود: پس از نقض حریم دریایی ایران نیروی دریایی سپاه با اقتدار وارد عمل شده و اخطار لازم را به شناورهای آمریکایی داده شد و آنها به این هشدارها تمکین کردند.

سخنگوی سپاه پاسداران با بیان این مطلب که هیچ درگیری در منطقه خلیج فارس رخ نداده و آنها به اخطار سپاه تمکین کردند، اظهار داشت: پس از بازرسی شناورهای آمریکایی مشخص شد که آنها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین نیز به همراه خود داشته‌اند.

سردار شریف در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت شده، گفت: قطعا ایران بر سر منافع ملی خود با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد؛ آنها مطئمن باشند که برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود و این چیزهایی که درباره آزادی فوری آنها مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آنرا نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده برخورد دیگری صورت خواهد گرفت اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آنها مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام خواهند داد. ( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

دریادار فدوی: ناو آمریکایی پس از دستگیری نظامیان این کشور به مدت 40 دقیقه رفتار غیرحرفه ای همراه با تحرکاتی در منطقه از خود نشان داد

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت و گو با خبر بامدادی شبکه 1 با اشاره به توقیف 2 شناور نظامی امریکایی که به صورت غیرقانونی وارد حریم آبی ایران شده بودند اظهار کرد: نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یک استقرار کامل و همه جانبه و یک تسلط کامل دارد.

وی ادامه داد: آبهای سرزمینی یک کشور آبهایی  محسوب می شوند که حضور شناورهای خارجی در آن باید با اطلاع و اجازه قبلی باشد.

فدوی تصریح کرد: در وقایع بین المللی یک ورود بی ضرر در آبهای سرزمینی وجود دارد اما انچه که مسلم است این است که عبور و مرور آمریکایی در آبهای منطقه هیچگاه بی ضرر نبوده و ما تلقی عبور بی ضرر را نداریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بیان داشت: از 10 تفنگدار مستقر در 2 شناور توقیف شده 9 نفر تفنگدار مرد و یک نفر تفنگدار زن بودند که در 3 مایلی آبهای سرزمینی جزیره فارسی قرار گرفته بودند و بلافاصله به لحاظ عدم حرفه ای عمل کردن این نیروها توسط رزمندگان ما در دریا توقیف شدند و به جزیره فارسی منتقل شدند.

فدوی با بیان اینکه تفنگداران شناورهای توقیف شده مقاومت های زیادی را از خود بروز ندادند تصریح کرد: متاسفانه پس از توقیف شناورهای مزبور شاهد بودیم که نیروی دریایی آمریکا و ناو این کشور برای مدت 40 دقیقه رفتار غیر حرفه ای از خود نشان داد و تحرکات هوایی و شناوری را در منطقه داشت که این امر نشان دهنده عدم تعهد آمریکا در رابطه با تامین امنیت و آرامش در منطقه است.

وی با بیان اینکه اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه آرامش را به منطقه بازگرداند گفت: پس از توقیف شناورهای آمریکایی منطقه به صورت کامل تحت کنترل نیروی دریایی سپاه پاسداران قرار گرفت.

فدوی با اشاره به تماس های دیپلماتی که از همان ابتدای توقیف شناورهای آمریکایی برقرار شد اظهار کرد: از همان ابتدای کار نیروی دریایی سپاه با مقامات وزارت خارجه و شخص آقای ظریف در تماس بود و مشخص بود که وزیر خارجه آمریکا با آقای ظریف تماس گرفته و درخواست آزادی تفنگداران را داشته و آقای ظریف موضع بسیار قوی و محکمی را اتخاذ کرد و به همتای آمریکایی اش ضرورت عذرخواهی رسمی دولت آمریکا را متذکر شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه روند اتفاق افتاده چندان به طول نخواهد انجامید بیان داشت: نیروی دریایی سپاه به محض صدور دستور از سلسه مراتب مشخص اقدام به اجرای دستور صادره خواهد کرد.(برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

علت ورود نظامیان آمریکایی به ایران مشخص شد

سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: بررسی ها نشان می دهد ورود نظامیان آمریکایی به داخل آب های سرزمینی ایران به دلیل خرابی سیستم های ناوبری بوده و موضوع در حال حل شدن است.

وی ادامه داد: امکان ارتباط دستگیر شدگان آمریکایی از همان شب گذشته فراهم شده بود.

فدوی خاطر نشان کرد: زمان زیادی برای اقدام نهایی که احتمالا آزادی آنهاست، طول نخواهد کشید.(برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *