رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هنوز کشوری به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران تعیین نشده/ ماجرای نامه به شورای شهر

10:06 - 21 دی 1394
کد خبر: ۱۲۰۱۵۷
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تدابیر لازم برای واکنش به حمله موشکی عربستان به سفارت ایران در یمن درحال اتخاذ است، گفت: عربستان سعودی تاریخی طولانی در نقض اماکن دیپلماتیک ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارد.
هنوز کشوری به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران تعیین نشده/ ماجرای نامه به شورای شهربه گزارش خبرنگار سیاسی ،  حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در جریان نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشوری به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران انتخاب شده است یا خیر؟ اظهار کرد: پس از آنکه دولت سعودی به صورت یک جانبه روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرد بر مبنای شرایط و نیازها در زمینه ادامه روابط دیپلماتیک تصمیم گیری می شود و هنوز کشوری به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران انتخاب نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اختلافات بوجود آمده میان وزارت امور خارجه و شورای شهر تهران در رابطه با تغییر نام خیابان سفارت عربستان گفت: وزارت امور خارجه همچون سایر اقشار ملت ایران موافق بزرگداشت شهید آیت الله شیخ نمر است اما تغییر نام یک خیابان نیازمند طی روال های موجود و هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون رونمایی ایران از شهرهای موشکی جدید خود و اعتقاد برخی ناظران مبنی بر تحریک آمیز بودن این رونمایی ها بیان داشت: ما از همان آغاز مذاکرات هسته ای با صراحت اعلام کردیم که برنامه موشکی ما جزئی از منظومه دفاعی مان است و هیچ ارتباطی با برجام ندارد و مسیر جداگانه خود را بر اساس نیازهای دفاعی کشور طی خواهد کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه های این وزارت خانه در قبال مصوبات تحریمی جدید هیات حاکمه آمریکا که باعث تعویق زمان اجرای برجام شده است، تصریح کرد: اینکه اجرای برجام به تعویق افتاده بر اساس خبر نادرستی است که تاریخی را به عنوان اجرای برجام معرفی کرده بود و ما و طرف مقابل هیچ گاه تاریخ دقیقی را در مورد روز اجرای بر جام اعلام نکردیم.

وی ادامه داد: آنچه که اعلام شد این بود که اگر مجموعه اقدامات بر اساس تعهدات و توافقات طرفین انجام شود در یک بازه زمانی مشخص برجام به نقطه اجرا می رسد.

جابر انصاری تأکید کرد: با صراحت اعلام کرده ایم که ملاک جمهوری اسلامی ایران تعهدات مندرج در برجام است و هر گونه مصوبه ای که توسط دولت آمریکا اجرایی شود و ناقض تعهدات این کشور در زمینه اجرای برجام باشد با واکنش مناسب و اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران مواجه می شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با درخواست دولت کانادا برای بهبود رابطه با ایران و موضع دولت جمهوری اسلامی دراین زمینه بیان داشت: با توجه به اینکه قطع کننده رابطه با ایران، دولت کانادا بوده بنابر این باید اقدامات مقدماتی از سوی این دولت انجام شود و قطعاَ دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از این کار استقبال خواهد کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون محاکمه 4 تن از اتباع ایران در کشور عربستان گفت:  حقوق اتباع جمهوری اسلامی ایران در زمانی که برخی دولتها با ما قطع رابطه می کنند با توجه به ساز و کارهای مشخص از طریق دفاتر حافظ منافع دنبال می شود.

وی ادامه داد: در رابطه با اتباع ایرانی محاکمه شده در عربستان باید گفت که تنها حکم یک نفر از این چهارنفر صادر شده و پرونده سه نفر دیگر در مرحله دادرسی است.

جابر انصاری تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد به پیگیری حقوق اتباع خود در هر نقطه از جهان است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به بیانیه پایانی نشست دیشب اتحادیه عرب به نظر می رسد ایران در میان کشورهای عربی دارای دوست و مؤتلفی نیست، گفت: کنفرانس خبری برخی مقامات کشورهای شرکت کننده در نشست دیشب اتحادیه عرب نشان داد که این کشورها در قبال مقابله با ایران موضع واحد و مشترکی ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع و راهبردهای خود اهداف خود را در مناطق جغرافیایی مختلف پیگیری می کند و پرداختن به یک منطقه جغرافیایی به معنای عدم توجه به سایر مناطق نیست.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر اردوغان در رابطه با قطع رابطه میان ایران وعربستان و نحوه برخورد کشورها ی منطقه با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این ایران نیست که رابطه خود را با عربستان قطع کرده و حتی در داخل انتقاداتی مطرح می شود که چرا سیاست های قاطعانه تری در قبال عربستان اتخاذ نمی شود.

وی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که سیاست ما قطع روابط سیاسی نیست.

جابر انصاری با بیان اینکه منشاء تمام ناامنی ها در منطقه غرب آسیا در دهه های اخیر رژیم صهیونیستی است، گفت: یکی از ریشه های تاریخی موج تروریست و افراطی گری منطقه غرب آسیا ظلم آشکار صهیونیست ها بر مردم فلسطین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون روند راستی آزمایی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های هسته ای ایران پس از حصول برجام تصریح کرد: بر اساس جدول زمانی توافق برجام گفتگوهایی کارشناسی در زمینه هماهنگی ها برای رسیدن به نقطه اجرایی برجام در جریان است و در گفتگو های کارشناسی اخیر یکی از مباحث مطرح شده بحث روند راستی آزمایی های آژانس بود.

وی ادامه داد: امیدواریم درکوتاه ترین زمان ممکن امکان اجرای تعهدات آژانس و تعهدات شرکای آژانس در زمینه وصول زمان اجرایی شدن برجام انجام شود.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر رایزنی های استفان دمیستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه در ایران گفت: سفر دمیستورا از قبل در قالب پروسه ای که در گفتگوهای سه گانه وین تدوین شده بود پیش بینی شده بود و رایزنی های وی در رابطه با هماهنگی فهرست گروه های تروریستی و پیگیری برنامه های نشست های بین المللی برای شروع فرآیند صلح و آشتی در سوریه بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مصادف شدن سفر دمیستورا با تحولات اخیر نگرانی هایی را در سطح منطقه و جهان ایجاد کرد که تحولات اخیر توافقات پیرامون حل و فصل بحران سوریه را تحت الشعاع قراردهد اما جمهوری اسلامی ایران صراحتاَ اعلام کرد که سیاست های اصولی خود را در رابطه با حل و فصل بحران سوریه در قالب گفتگوهای سوری – سوری ادامه خواهد داد.

جابر انصاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تحولات اخیر صدمه ای به حل و فصل بحران سوریه وارد کند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام ایران در قبال حمله موشکی عربستان به سفارت ایران در یمن، اظهار کرد: تدابیر لازم برای اعمال واکنش مناسب در قبال حمله عربستان به سفارت ایران در یمن در حال اتخاذ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: عربستان در یک روز کامل منطقه اطراف سفارت ایران در یمن را به شکل گسترده ای هدف بمباران های خود قرار داد و ترکش های متعددی هم ناشی از این حملات به افراد حفاظت نمایندگی ایران و امکانات موجود در آن وارد شد و دو نفر از افراد حفاظت نمایندگی ایران در یمن در جریان این حملات مجروح شدند.

جابر انصاری تصریح کرد: متأسفانه عربستان سعودی تاریخی طولانی در نقض امنیت اماکن دیپلماتیک ایران به طور مستقیم و غیر مستقیم دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون دعوت وزیر خارجه عربستان از ایران برای شرکت در کنفرانس همکاری کشورهای اسلامی بیان داشت: عربستان در چهارچوب سیاست تنش آفرینی خود درخواستی را به دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی برای برگزاری اجلاس فوق العاده این سازمان ارائه کرده و نکته ای که اهمیت دارد این است که اساساَ دولت عربستان میزبان سازمان کنفرانس اسلامی نیست که بخواهد از دولت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل بیاورد.

جابر انصاری ادامه داد: براساس ساز و کارهای سازمان کنفرانس اسلامی برای برگزاری نشست فوق العاده این سازمان موافقت 29 کشور عضو لازم است؛ البته سیاست جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مجامع بین المللی سیاست صندلی خالی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون آغاز شمارش معکوس برای اجرای برجام گفت: اعلام شمارش معکوس یعنی اینکه زمان اجرای برجام چندان دور نیست اما باز هم تأکید می کنم که از ابتدا هیچ تاریخ مشخصی برای اجرای برجام تعیین نشده بود.

وی ادامه داد: اما در آخرین گفتگوهای کارشناسی در ژنو آخرین وضعیت جدول تعهدات متقابل مرور شد و امیدواریم زمان رسیدن به نقطه شروع برجام زمانی طولانی نباشد.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران لیست معارضان سوریه را که از سوی دمیستورا تدوین شده است، قبول دارد یا خیر؟ گفت: نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد فهرست گروه های تروریستی فعال در سوریه در اختیار نماینده سازمان ملل قرار خواهد گرفت و جمع بندی اجماعی اعضای کمیته تعیین شده در زمینه گروه های تروریستی فعال در سوریه مبنای عمل خواهد بود و هنوز رایزنی میان اعضای کمیته مزبور و نماینده دبیرکل سازمان ملل در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر دستور اوباما برای تعویق تحریم های جدید اعمالی علیه ایران بیان داشت: ما بارها به صراحت اعلام کرده ایم که فعل و انفعالات فضای داخلی سیاست آمریکا ارتباطی به ما ندارد اما اگر مجموع سیاست های اعمال شده از جانب هیات حاکمه آمریکا ناقض تعهدات بین المللی این کشور در رابطه با اجرای برجام باشد قطعاَ با اقدام متقابل ما همراه خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی در رابطه با متمم لایحه تأمین مالی تروریسم که حمله به اماکن دیپلماتیک را مصداق تروریستم دانسته بود، گفت: بر اساس تعهدات بین المللی اماکن دیپلماتیک باید مورد حفاظت قرار گیرند و واقعه ای هم که در برابر سفارت عربستان اتفاق افتاد یک اقدام قانون شکنانه بود و برخورد قضایی با خاطیان در جریان است.

جابر انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی منابع آگاه گفته اند ظریف به زودی از پشت پرده حمله به سفارت عربستان سخن خواهد گفت، بیان داشت: این سوال را باید از همان منابع آگاه پرسید چرا که موضع رسمی وزارت امور خارجه از طریق سخنگوی این وزارت خانه و شخص وزیر اعلام خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم های موشکی ایران نقض برجام محسوب نمی شود، گفت: ما در طول مذاکرات هسته ای بارها به صراحت اعلام کردیم که به هیچ وجه اجازه نمی دهیم مسئله موشکی وارد روند مذاکرات شود.

سخنگوی امور خارجه افزود: اصرار طرف مقابل درجریان مذاکرات هسته ای این بود که مسئله موشکی در قالب برجام مورد بررسی قرار گیرد اما جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرد که منظومه دفاعی خود را موضوع مذاکرات قرار نمی دهد.

 جابر انصاری تصریح کرد: اینکه همزمان با مراحل نهایی اجرای برجام پی در پی در فضای سیاسی آمریکا اقداماتی صورت می گیرد قطعا فضای لازم را برای پیگیری و اجرای توافقات برجام مخدوش می کند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: هر گونه اقدام تحریمی هیچ صدمه ای به برنامه های دفاعی جمهوری اسلامی ایران وارد نخواهد کرد و تأثیری بر سیاست های دفاعی کشور نخواهد داشت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *