مجلس طبق آیین نامه داخلی امکان بررسی و تصویب لایحه بودجه را در مدت زمان باقی مانده دارد/ ارائه بودجه چند دوازدهمی ضرورتی ندارد

10:19 - 22 دی 1394
کد خبر: ۱۱۹۷۱۱
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
سخنگوی دولت گفت: قوه قضاییه پس از حمله به سفارت عربستان به سرعت وارد کار شد و تعدادی را دستگیر و مورد بازجویی قرار داد و باید برای اعلام نتایج کلی یک وقت مقتضی را در اختیار دستگاه قضا قرار داد.
تمام ده جلد گزارش دولت کار تولیدی است/ آخرین ویرایش مجلدات برنامه ششم انجام شده است به گزارش خبرنگار سیاسی ، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه علت عدم ارائه لایحه بودجه به مجلس در هفته جاری دلایلی مطابق با مصالح ملی دارد که مورد قبول همگان است، اظهار کرد: دولت هم لایحه بودجه 95 و هم برنامه ششم توسعه را در آبان ماه امسال آماده کرد و طبق قانون گزارشات مربوط به وضعیت شاخص ها در سال گذشته در سه جلد آماده و تقدیم نمایندگان مجلس شد.

وی ادامه داد: سال 95 چون سال نخست برنامه ششم توسعه است بنابراین دولت تمام مبانی نظری بودجه این سال را در دو جلد آماده کرد و بر پایه این مبانی نظری برای یک ماده واحده و 22 تبصره، 50 پیوست قانونی فراهم شد و همه این کارها احکام جدید و تولیدی است و هیچ کدام از اعداد و ارقام بودجه 95 اعداد و ارقام سال گذشته نیست.

نوبخت متذکر شد: قطعاَ افرادی که به مصالح ملی توجه دارند، دلایل دولت را برای عدم ارائه لایحه بودجه در هفته جاری قبول می کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: غیر از سرمایه گذاری بخش های غیر دولتی وخارجی، دولت 201 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی و تملک دارایی های سرمایه ای مستقیماَ تخصیص خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که رشد اقتصادی باید دانش بنیان باشد در بودجه 95 برای اولین بار موفق شدیم یک درصد از تولید ناخالص داخلی را برای تحقیقات درنظر بگیریم.

نوبخت در ادامه به عدالت در نظر گرفته شده در بودجه 95 برای پرداخت های پرسنلی و توازن منطقه ای اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه عدم تعادل در پرداخت های کارکنان دولت وجود دارد، مناسب ترین زمان برای اینکه این عدم عدالت و توازن را در پرداخت های پرسنلی جبران کنیم سال 95 دانستیم و ما در این سال هم برای شاغلین و هم برای بازنشستگان مقادیر قابل توجهی منابع جهت به تعادل رساندن پرداخت ها قائل شدیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت در نظر دارد در سال 95 رشد حقوق آن دسته از کارکنان و بازنشستگانی را که زیر 1.5 میلیون حقوق می گیرند را به 20درصد برساند و تا پایان برنامه ششم این بخش از حقوق بازنشستگان را به بیش از دو برابر افزایش می دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با اشاره به میزان دریافت حقوق شاغلین در سال 95 اظهار کرد: در بند 10 ماده 68 به دولت اجازه داده شده تا 50 درصد به حقوق ثابت فوق العاده شغل کارکنان دولت اضافه کنند و تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم تنها چند دستگاه از بند 10 ماده 68 استفاده می کردند واین امر یک عدم تعادل را در پرداخت حقوق کارکنان دولت ایجاد کرده بود.

وی بیان داشت: در بودجه 95 برای تمام دستگاه هایی که از بند 10 ماده 68 استفاده نمی کردند و موجب نابرابری می شد منابع در نظر گرفته شده است و کارکنان این گونه دستگاه ها تا 35 درصد به حقوقشان افزوده می شود.

نوبخت ادامه داد: سواحل مکران و جنوبی با توجه به مزیت های جغرافیایی از نظر عمرانی نیاز به توسعه دارند بنابر این در برنامه ششم علاوه بر اعتبارات عمرانی بیش از 1200 میلیارد تومان بر ای توسعه آنها جهت طرح های خاص اعتباری قائل شده ایم که این امر در راستای توازن منطقه ای قرار دارد.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه مجلس طبق آیین نامه داخلی خود امکان بررسی و تصویب لایحه بودجه را در مدت زمان باقیمانده دارد، گفت: طبق ماده 184 آیین نامه داخلی مجلس هر زمان که دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد کمیسیون تلفیق باید پس از 31 روز لایحه مزبور را برای تصویب به صحن علنی بفرستد و طبق رویه های مرسوم نیز مجلس می تواند طی سه جلسه لایحه بودجه را تصویب کند.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز مجلس با 50 روز تأخیر لایحه بودجه را تصویب کرد اما به هر صورت ما امیدواریم که با همکاری مجلس بتوانیم بودجه را برای اجرایی شدن از فروردین 95 آماده کنیم.

در ادامه نشست خبری سخنگوی دولت، نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دقیقاَ روز اجرای برجام چه روزی خواهد بود؟ گفت: تاریخ اجری برجام نزدیک است و بار دیگر باید متذکر شوم که برجام یک موفقیت ملی است که با همکاری همه قوا و تحت هدایت های مقام معظم رهبری انجام گرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون علت افزایش قیمت دلار تصریح کرد: همانطور که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده تلاش داریم قیمت دلار را تنظیم کنیم و دولت خواهان افزایش قیمت ارز نیست.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تاریخ دقیق سفر رئیس جمهور چین به ایران و سفر رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا و فرانسه گفت: رئیس جمهور چین در آینده ای نزدیک به ایران سفر خواهد کرد واین سفر برای توسعه مناسبات فیما بین موثر خواهد بود همچنین سفر رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا و فرانسه که به دعوت روسای جمهور این دو کشور صورت گرفته در آینده ای نزدیک انجام خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر پاداش و عیدی کارکنان دولت تصریح کرد: پرداخت عیدی و پاداش به کارکنان دولت ارتباطی با لایحه بودجه ندارد واین امر ساز و کارهای خاص خود را دارد و هنوز دراین رابطه تصمیم گیری نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع دولت در قبال درخواست نمایندگان مجلس برای ارائه بودجه چند دوازدهمی چه خواهد بود؟ گفت: ماده 188 آیین نامه داخلی مجلس پیش بینی کرده که اگر بنا به هر دلیلی دولت بودجه را در زمان مقرر آماده نکرد، بودجه چند دوازدهمی ارائه شود که انجام این کار با توجه به اقدامات و تدابیری که دولت برای تنظیم وارائه بودجه 95 در نظر گرفته ضرورتی ندارد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم استقبال مردم از کارت های اعتباری خرید کالا بیان داشت: این کارتها برای یک دوره کوتاه مدت و جهت افزایش قدرت خرید مردم و تحریک تقاضا در نظر گرفته شده بود و دولت برای اینکه زحمتی به مردم وارد نشود مقدار این کارتها را از 10 میلیون به 6 میلیون تقلیل داد تا کالاهای مورد نظر به صورت تدریجی توزیع شوند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان فرضیه نفوذی بودن حمله کنندگان به سفارت عربستان را قبول دارید؟ گفت: از آنجایی که اقدام برخی افراد در حمله به سفارت عربستان یک چهره غیر واقعی از مردم با فرهنگ و با تمدن ما نشان داد و موجب بهره برداری عربستان شد باید در هویت حمله کنندگان تردید و تشکیک کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اتهامات اخیری که در رابطه با پرونده کرسنت متوجه وزیر نفت شده است، اظهار داشت: این پرونده مربوط به 14 الی 15 سال قبل است و در قوه قضاییه هم مطرح شد و دستگاه قضا نیز در این ارتباط اظهار نظرات لازم را انجام داد؛ باید توجه شود که اظهارات و اتهاماتی را که برخی افراد مطرح می کنند تبدیل به مستنداتی می شود که امکان دارد در دادگاه های بین المللی علیه کشورمان مورد استفاده قرار گیرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت قصد شکایت از حمله کنندگان به سفارت عربستان را دارد یا خیر؟ افزود: حتماَ دولت از حمله کنندگان به سفارت عربستان شکایت خواهد کرد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه دولت برای ابلاغ آیین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به کارآیی قانون مزبور ایراداتی را وارد دانستند و تعویق ابلاغ آیین نامه اجرایی این قانون برای روزآمد کردن آن است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون واردات 18 میلیون دلار برنج از آمریکا گفت: من در این رابطه از نهاد مربوطه سوال خواهم کرد و نتیجه را گزارش می دهم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصوبه دولت برای قطع رابطه با عربستان شامل شرکت هایی که دارای برند ایرانی اما مالکیت عربستانی نیز هستند می شود، گفت: در این زمینه مأموریتی به وزارت صنعت ابلاغ شده است و این وزارتخانه درحال تدوین دستورالعمل های لازم برای ممنوعیت واردات کالاهای عربستانی است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بودجه 95 انقباضی خواهد بود یا خیر؟ بیان داشت: قطعاَ بودجه 95 یک بودجه انقباضی نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش دولت به مصوبه کنگره آمریکا برای گرفتن غرامت از ایران اظهار کرد: در این زمینه دولت اقدام متقابل از سوی مجلس شورای اسلامی را متناسب با مصوبه کنگره آمریکا خواهد دانست؛ البته باید توجه داشت که در مجلس آمریکا افرادی حضور دارند که مخالف برجام هستند و از همه ابزارهای خود برای برهم زدن برجام استفاده می کنند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دولت کارگروه ویژه ای برای ارتباط با مراجع عظام تشکیل شده است یا خیر؟ بیان کرد: چنین کارگروهی در دولت تشکیل نشده اما همه دولتمردان و مسئولان دستگاه های اجرایی موظفند هر از چندگاهی به خدمت مراجع عظام برسند و گزارش کار ارائه کنند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قلب راکتور اراک خارج شده است یا نه؟ اظهار کرد: آنچه که من مطلع هستم این است که در راستای توافقات صورت گرفته کارها در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تأیید صلاحیت بی سابقه کاندیداهای انتخابات مجلس توسط هیات های اجرایی گفت: دولت در انتخابات تنها قانون را اجرا می کند و قانون هم اجازه اجتهاد شخصی را به هیات های اجرایی نداده است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نرخ 30 دلاری در نظر گرفته شده برای نفت در بودجه 95 را خوشبینانه نیست، اظهار کرد: درحال حاضر قیمت نفت دریک روند نزولی قرار گرفته و ممکن است به اعداد کمتری نیز برسد و نرخ نفت در بودجه یک پیش بینی است و باید توجه داشت که تنظیم لایحه بودجه بر اساس تخصیص های سه ماهه انجام می شود البته اراده های سیاسی نیز در حال حاضر برای کاهش قیمت نفت وجود دارد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات منتسب به دادستان ساری در رابطه با اهدای چند هکتار از سواحل این شهر به یک فرد خاص از سوی دولت قبل گفت: قطعاَ قوه قضاییه به پرونده های مربوط به زمین خواری رسیدگی خواهد کرد و من در این زمینه اطلاع خاصی ندارم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت منشور حقوق شهروندی اظهار کرد: منشور حقوق شهروندی در حال تدوین است و به زودی منتشر می شود.

نوبخت درادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با علت تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری گفت: صندوق بازنشستگی کشور در پرداخت حقوق بازنشستگان با یکسری مشکلات مواجه شد ودولت درسال جاری از بودجه عمومی 15 هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی واریز کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: از آنجایی که دولت نمی تواند نسبت به بازنشستگان بی تفاوت باشد هم در ماه گذشته و هم در ماه جاری از خزانه خود مبالغی را جهت پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری به صندوق بازنشستگان واریز کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تنش زدایی است و حضور دولتمردان خارجی در کشور ما نشان دهنده این سیاست اصولی است.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات دیروز روحانی در رابطه با ضرورت پرهیز از امنیتی کردن انتخابات بیان کرد: دولت بسیار امیدوار است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد حق الناس بودن، انتخابات روندی سالم را طی کند و قطعاَ شورای نگهبان به سمت امنیتی کردن انتخابات حرکت نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: قطعا وزارت امور خارجه اقدامات لازم را در زمینه صیانت از حقوق اتباع ایرانی در خارج از کشور انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه به درخواست دولت برای تسریع در رسیدگی به پرونده حمله کنندگان به سفارت عربستان جامه عمل پوشانده است یا خیر؟ اظهار کرد: قوه قضاییه پس از ماجرای حمله به سفارت عربستان به سرعت وارد کار شد و تعدادی را بازداشت و تعدادی را هم مورد بازجویی قرار داد و ضرورت دارد برای اعلام نتایج کلی در رابطه با پرونده حمله کنندگان به سفارت عربستان یک وقت مقتضی در اختیار قوه قضاییه قرار گیرد.

نوبخت در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدام هیات های اجرایی انتخابات در تأیید صلاحیت برخی عناصر سابقه دار مورد تأیید دولت می باشد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: این امر در مراحل بعدی احراز صلاحیت ها مورد راستی آزمایی قرار می گیرد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *