بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران درباره مرگ مشکوک خبرنگار پرس تی وی در ترکیه

18:04 - 28 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۹۳۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان:انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در بیانیه‌ای با ابراز تأسف از مرگ مشکوک خبرنگار پرس تی وی در ترکیه، خواستار پاسخگویی شفاف دولت این کشور در این زمینه شد.

:انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در بیانیه‌ای با ابراز تأسف از مرگ مشکوک خبرنگار پرس تی وی در ترکیه، خواستار پاسخگویی شفاف دولت این کشور در این زمینه شد.

به گزارش ، متن بیانیه انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران به شرح ذیل است:

خبر مرگ مشکوک خانم "سرنا شیم" خبرنگار پر تلاش شبکه تلویزیونی پرس تی وی در ترکیه، موجب تأسف و تأثر عمیق جامعه خبری به ویژه فعالان رسانه ای در ایران اسلامی شد.

مرگ این خبرنگار که شجاعانه در راه کشف حقیقت و آگاهی افکار عمومی از حمایت‌های پشت‌پرده آنکارا از تروریسم و افشای همدستی ترکیه با غرب برای سرنگونی دولت قانونی و مردمی "بشار اسد" گام برداشت و جان خود را در این مسیر فدا کرد، سند رسوایی دیگری برای مدعیان دروغین جریان آزاد اطلاع رسانی و حقوق بشر است.

انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران ضمن تسلیت درگذشت "سرنا شیم" به همکارانش در شبکه پرس تی وی، خواستار پاسخگویی شفاف دولت ترکیه در این زمینه است.

این انجمن از نهادهای بین‌المللی و همچنین دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میخواهد با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود، موضوع را تا حصول نتیجه مطلوب، پیگیری کند.

پایگاه اینترنتی شبکه پرس تی وی نوشت: شبیر حسنعلی، تحلیلگر سیاسی ساکن لندن از مرگ مشکوک سرنا شیم، خبرنگار پرس تی‌‌وی در ترکیه، به عنوان «ترور» از سوی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور نام برد.

به گزارش این منبع، شبیر حسنعلی یکشنبه (27 مهر، 19 اکتبر) در گفت و گو با پرس تی‌وی گفت: «واقعیت این است که رژیم اردوغان، خواهرمان سرنا را ترور کرد.»
حسنعلی تصریح کرد: «سرنا به شیوه‌ای خاص از سوی سازمان اطلاعات ترکیه تحت تعقیب قرار داشت.»

این تحلیلگر سیاسی افزود: «سرنا ترور شد چون وی حقیقت را درباره ماهیت رژیم ترکیه فاش کرد، این که این رِژیم مردمش را سرکوب می‌کند، جمعیت کرد را سرکوب کرده است و این‌‌ که به شدت از سازمان تروریستی داعش و عملکرد این گروه حمایت می‌کند.»

وی همچنین از کشته شدن مایا ناصر، خبرنگار دیگر پرس تی وی در سوریه نیز به عنوان «ترور» از سوی گروه‌های تروریستی نام برد.

این پایگاه اینترنتی درج کرد: مایا ناصر، خبرنگار پرس تی‌وی 5 مهر 1391 (26 سپتامبر 2012) در سوریه، بر اثر اصابت گلوله تک‌تیرانداز پیکارجویی به گردن و قفسه سینه اش کشته شد.
شیم که شهروندی آمریکایی با اصالت لبنانی است روز یکشنبه (27 مهر) در حالی که سرگرم پوشش اخبار مربوط به جنگ در شهر راهبردی کوبانی سوریه بود، کشته شد.
پایگاه مورد نظر اضافه کرد: شیم از صحنه گزارشی در شهر سوروچ، واقع در استان شانلی اورفه در حال بازگشت به هتل محل اقامتش بود که خودروی وی با ماشینی سنگین تصادف کرد. هویت و موقعیت راننده کامیون مشخص نیست.
شیم در کشورهای لبنان، عراق و اوکراین برای پرس تی‌وی گزارش تهیه می‌کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *