عملی که از روی خلوص و برای خدا باشد، ارزشمند است

17:37 - 28 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۹۲۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: کار آنها که اقدام نیک خود را به قصد کسب شهرت انجام می‌دهند در درگاه پروردگار متعال ارزشی ندارد، بلکه آن عملی از انسان نزد خدا ارزشمند است که از روی خلوص و برای خدا باشد.

:حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: کار آنها که اقدام نیک خود را به قصد کسب شهرت انجام می‌دهند در درگاه پروردگار متعال ارزشی ندارد، بلکه آن عملی از انسان نزد خدا ارزشمند است که از روی خلوص و برای خدا باشد.
به گزارش ، حجت الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه بیست هشتم مهرماه هیات عمومی دیوان با اشاره به نزول آیاتی از سوره انسان در منقبت و تجلیل از اقدام خالصانه امیرالمومنین علی(ع) و خانواده‌اش در بخشش سه شب افطار خود به فقیر و یتیم و اسیر در بیان ماجرای تاریخی شان نزول این آیات گفت: آیاتی از سوره انسان در شأن عترت رسول خدا(ص)، یعنی امام على(ع)، حضرت فاطمه(س)، حسنین(ع) نازل شده است و زمان نزول آن پس از ادای نذری بود که ایشان برای شفای حسنین(ع) کرده بودند.
وی افزود: با نزول این آیات خداوند متعال چهره نورانی خاندان رسول اکرم(ص) را به بشر نشان داد.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه مانند و شبیهی برای چنین گذشتی نمی‌توان در تاریخ یافت اظهار داشت: خداوند متعال وقتی اینگونه ایثار خاندان عصمت و طهارت را دید، آیات این سوره مبارکه را در توصیف عمل آنان نازل کرد.
وی اضافه کرد: این حادثه مهم و اثر گذار از لحاظ اخلاقی و اجتماعی در خاندان عصمت و طهارت ظهور یافت، تا برای بشریت درسی باشد که بدانند یکی از شاخصه های عمل مومنین عمل خالصانه است.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: این یک قانون و سنت الهی است که اگر عملی خالص و برای خدا نباشد خداوند نمی‌پذیرد. چندانکه در داستان هابیل و قابیل، خداوند قربانی هابیل را پذیرفت و قربانی قابیل را نپذیرفت. هدیه اول از راه اخلاص تقدیم شده بود که پذیرفته شد، ولی قربانی قابیل که با فریب همراه بود مقبول نیفتاد.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه انتصاب علی(ع) به مقام ولی اللهی نیز بدون آزمون و ابتلا نبوده است، گفت: حضرت علی(ع) بی‌جهت در روز سعید غدیر به عنوان ولی خدا نصب نشد. زیرا خداوند متعال تا اولیای خود را به آزمون و امتحان دچار نکند، به ایشان مدال و رتبه نمی دهد.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: حضرت امیرالمومنین علی(ع) طی 23 سال رسالت پیامبر(ص) از آزمون‌هایی که نمونه و بدیلی برای آن نمی‌توان در تاریخ یافت، پیروز بیرون آمد و فضایل این مرد بزرگ موجب شد به عنوان ولی منصوب شود.
رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: فضایل اخلاقی و مناقب امیرالمومنین(ع) او را شایسته و لایق این عبارت قرار داد که «اگر کسی ولایت علی(ع) را قبول نداشته باشد دینش کامل نیست».
حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: امیرالمومنین خطاب به مردم و مسلمانان می فرمایند، «آن علمی که آدم باخود فرود آورد و همه آن علوم و دانشی که موجب فضیلت و برتری همه پیامبران شد، تمام آن علوم در خاندان پیامبر جمع است. ای مسلمانان وقتی امامان و پیشوایان شما اینچنین اند چرا سرگردانیدو به کجا می روید؟»
وی در پایان اضافه کرد: افتخار و سربلندی ما در دنیا و جهان اسلام در این است که چنین شخصیت والامقامی را امام اول خود می‌دانیم. امیدواریم که بتوانیم این افتخار وابستگی به خاندان عصمت و طهارت و پیروی از ولایت را همچنان حفظ کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *