گزارش نظارتی پروژه‌های عمرانی ملی سال ۱۳۹۱ منتشر شد

11:28 - 28 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۸۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بر اساس فصل نهم قانون برنامه و بودجه و به منظور آگاهی مسوولان اجرایی کشور از عملکرد طرح‌های عمرانی، گزارش نظارتی پروژه‌های عمرانی ملی سال ۱۳۹۱ را منتشر کرد.

: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بر اساس فصل نهم قانون برنامه و بودجه و به منظور آگاهی مسوولان اجرایی کشور از عملکرد طرح‌های عمرانی، گزارش نظارتی پروژه‌های عمرانی ملی سال ۱۳۹۱ را منتشر کرد.

به گزارش میزان، در سال ۱۳۹۱ تعداد ۳۰۱۳ طرح عمرانی ملی مشتمل بر ۶۳۲۸ پروژه با ۸/۵۰۳ هزار میلیارد ریال در دست اجرا بود و متوسط تخصیص اعتبار از محل منابع عمومی، بالغ بر ۱/۳۷ درصد بود که ۱/۹۲ درصد آن هزینه شد.

گزارش مذکور حاکی است در سال ۱۳۹۱ حدود ۹/۵۵ درصد از اهداف یکساله پیش‌بینی شده دستگاه‌های اجرایی در مورد طرح‌های ملی محقق شد که این مقدار ۶/۳ واحد از رقم متناظر در سال گذشته کمتر است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۱ در بین ۵۰۷۰ پروژه ملی بازدید شده، وضعیت ۷/۱۲ درصد خاتمه یافته، ۵/۶۴ درصد در دست اجرا، ۲/۱۲ درصد متوقف و ۱۰۶ درصد شروع نشده گزارش شده است.

این گزارش در تشریح دلایل تأخیر پروژه‌های عمرانی آورده است که از علت‌های مهم تأخیر پروژه‌های عمرانی ملی نسبت به برنامه زمان‌بندی می‌توان به مشکلات اعتباری (۱/۸۱ درصد) اشاره کرد.

بر همین اساس در بخش مشکلات اعتباری به موضوع کمبود اعتبار مصوب (۱/۲۸ درصد)، کمبود تخصیص (۵/۴۹ درصد)، نارسایی در پرداخت (۹/۲ درصد)، ناتوانی در جذب اعتبارات (۶درصد) و ضعف برخی از دستگاه‌های اجرایی (۴/۴ درصد) می‌توان عنوان کرد. در بررسی ارزشیابی عملکرد طرح‌های ملی در استان‌ها، استان‌های ایلام، خوزستان و کرمان به ترتیب با کسب بیشترین امتیاز بر سایر استان‌ها تفوق دارند.

همچنین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، نیرو و راه و شهرسازی با عملکرد بهتر، از سایر دستگاه‌های اجرایی پیشی گرفته‌اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *