اخلاق حرفه ای در دستور کار دستگاه قضایی است

11:09 - 28 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۸۳۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی بحثی جدی است و پیگیری مسائل و موضوعات مربوط به اخلاق حرفه ای در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

: معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی بحثی جدی است و پیگیری مسائل و موضوعات مربوط به اخلاق حرفه ای در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار حقوقی میزان، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در هفته گذشته همایشی با روسای کل دادگستری های سراسر کشور در مشهد برگزار شد که مجموعه مهمی از برنامه های مهم فرهنگی در دستگاه قضا و اخلاق حرفه ای، حوزه مسائل سیاسی و منطقه ای و مباحث مربوط به خانواده مباحث فرهنگی در دستگاه قضایی که مرتبط با دستورات اکید مقام معظم رهبری است در دستگاه قضایی به ویژه شورای عالی انقلاب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی از برگزاری مسابقات سراسری قرآنی در تهران در اواخر دی ماه خبر داد و گفت: مسابقات قرآنی در مراحل استانی و منطقه ای در سطح کشور برگزار شده است که  از نوآوری های این دوره می توان به شرکت خانم ها در این مسابقات اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: مساله امر به معروف و نهی از منکر از سال گذشته در دستور کار معاونت فرهنگی قوه قضائیه قرار گرفته است که بر اساس نیازی بود که ما با آن در سطح جامعه با آمران به معروف و ناهیان از منکر صورت می گرفت برخورد کرده ایم.

وی ادامه داد: گاه این مسائل به دستگاه قضایی کشیده می شود که دادستان ها از یک سو با آمران به معروف و از سوی دیگر با کسانی که موجب این درگیری شده اند روبرو می شوند که نمونه آن شهید علی خلیلی است پس از یک دوره بیماری به درجه شهادت نائل آمد که پرونده این شهید بزرگوار در دست رسیدگی است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی اظهار کرد: یک سوال ایجاد شده است که آیا ما در حوزه دستگاه قضایی و قوانین هیچ گونه کاستی نداریم و از همه ظرفیت ها در مساله امر به معروف استفاده می کنیم و یا اینکه بخشی از آن مورد غفلت قرار گرفته و آیا نیاز قانونی در این زمینه وجود دارد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اضافه کرد: پیش از برگزاری همایش ملی قانونی امر به معروف و نهی از منکر که روزهای چهارم و پنجم آبان ماه برگزار می شود. 31 نشست علمی در استان ها داشتیم که در طی روزهای متوالی برگزار شد که حاصل تجمیع شده برای غنی سازی همایش که مطالب مطرح و دسته بندی در کمیسیون های مربوط به این همایش ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما از تجربه های عینی دادستان ها در مورد آمران به معروف و ناهیان از منکر و احیانا پرونده هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کرده ایم و این همایش با حضور ریاست محترم قوه قضاییه ، دادستان کل کشور با 4 کمیسیون از 13 محور اصلی و 58 زیرمحور برای استان ها پیرامون امر به معروف و نهی از منکر برگزار می شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه هدف اصلی این همایش را کاری مرتبط با دستگاه قوه قضائیه و حمایت قانونی از آمران به معروف و ناهیان از منکر و مساله شناسی در این زمینه عنوان کرد و گفت: ما در قالب این همایش به دنبال رفع نواقص و تقویت قوت ها هستیم.

این مسئول قضایی در خصوص طرح قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس اظهار کرد: کلیات طرح تصویب شده است اما باید برای جریان مردمی امر به معروف و نهی از منکر سامانه ای بسازند که هم نظام یافتگی و هم حمایت قانوی داشته باشد که آمران به معروف و ناهیان از منکر بدانند که در جامعه باید چگونه عمل کنند.

وی گفت: از اشکالات این طرح این است که دستگاه های اجرایی را در نظر گرفته اند مانند نیروی انتظامی، بسیج، ائمه جماعات، دستگاه های فرهنیگ، حوزه علمیه و نماینده ای از قوه قضائیه که این نقص در پیش نویس است. استدلال ما این است که هر دستگاهی در این زمینه وظیفه دارد باید حضور داشته باشد. باید نماینده دادستانی، نماینده معاونت فرهنگی، نماینده پیشگیری از جرم، نماینده بازرسی کل کشور حضور داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی ادامه داد: حضور یک نماینده از دستگاه قضایی موجب تضعیف کار خواهد شد که پیشنهاد می شود نمایندگان مجلس به این مهم توجه بیشتری کنند.

معاونت فرهنگی قوه قضاییه دراین نشست درباره اسید پاشی و ارتباط آن با آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز گفت: اسید پاشی به طور کلی شرعا حرام و قانونا ممنوع است، هیچ امر به معروفی از این ابزار برای امربه معروف استفاده نمی کند زیرا این خود یک منکر بزرگ است.

وی افزود: باید این مسائل در جامعه ریشه یابی شود و اصحاب رسانه نیز نباید این عامل را به آمران به معروف و ناهیان از منکر پیوند بزنند که تبلیغات منفی خواهد داشت.

صادقی اضافه کرد: موج منفی دشمن علیه این فریضه وجود دارد که اصل این فریضه را زیر سوال ببرد. این گونه اسید پاشی ها در حوزه اختلاف شخصیتی است و مورد تایید هیچ شخصی نیست.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *