عمده شایعه پراکنی ها از طریق فضاهای مجازی مانند وایبر و واتساپ صورت می پذیرد

10:22 - 28 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۸۲۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز گفت: یکی از اقدامات مهم برای مقابله با شایعات این است که ما هر خبری را بدون تحقیق نپذیریم و در مورد هر خبری از منابع موثق تحقیق کنیم.

: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز گفت: یکی از اقدامات مهم برای مقابله با شایعات این است که ما هر خبری را بدون تحقیق نپذیریم و در مورد هر خبری از منابع موثق تحقیق کنیم.
مهدی جوهری در گفت و گو با خبرنگار حقوقی میزان با بیان این مطلب افزود: یکی از اقدامات مهم برای مقابله با شایعات این است که ما هر خبری را بدون تحقیق نپذیریم و در مورد هر خبری از منابع موثق تحقیق کنیم. توصیه و سفارش دین ما نیز براساس آیات و روایات این موضوع را تایید می کند.
وی ادامه داد: عمده شایعه پراکنی ها از طریق نشریات، مطبوعات، رسانه ها و خصوصاً فضاهای مجازی مانند وایبر و واتساپ و ... صورت می پذیرد که قطعاً اثر تخریبی آن به مراتب بیشتر است چون مخاطبین زیادی را پوشش می دهند و شایعه ای که دست به دست گشت، عموم مردم تصور می کنند که صحت دارد.
وی به تعریف شایعه پراکنی و مجازات آن درقانون پرداخت تصریح کرد: شایعه یعنی پرداختن به یک موضوعی که واقعیت ندارد لذا نشر اکاذیب تلقی می شود و بر این اساس کسانی که مبادرت به شایعه پراکنی کنند، با استناد به مادة 698 قانون مجازات اسلامی و ماده 18 قانون جرایم رایانه ای مصوب سال 1388 که مقرر داشته : «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد» قابل تعقیب کیفری هستند.
جوهری اضافه کرد: شایعه و شایعه پراکنی از اعمال ناشایستی است که توسط شخص یا اشخاصی صورت می پذیرد که دارای نوعی بیماری اجتماعی هستند و یا توسط دشمنان نظام به منظور تخریب وجهه نظام صورت می پذیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *