رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خودزنی آل سعود با اعدام «شیخ نمر»/ «داعیه داران حقوق بشر» کارگردانان اصلی جنایات دولت عربستان

10:45 - 15 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۷۸۸
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
آل سعود اگر ذره‌ای تدبیر و خویشتن‌داری به خرج می‌داد پس از فجایعی که در حرمین شرفین رخ داد، با اعدام شیخ نمر باری بر مسئولیت کیفری خود اضافه نمی‌کرد، این در حالی است که واکنش هایی که عربستان پس از اعدام شیخ نمر در جهت قطع رابطه یک طرفه دیپلماتیک با ایران از خود بروز داد بدون شک روند سقوط این کشور را تندتر از پیش کرده و آل سعود از این سراشیبی به زودی به تنگ خواهد آمد.
سیبسیبشسیبشبه گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، رژیم آل سعود در حالی اقدام به اجرای حکم اعدام علامه شهید شیخ نمر کرد که خود از اعضای کمیسیون حقوق بشر است، این اقدام که از سوی بسیاری از حقوقدانان نقض حقوق داخلی بین المللی و حقوق بشر است به بهانه و اتهامات واهی علیه این شیخ فقیه صورت گرفت، ادعاهایی که عربستان خود به تنهایی بر بی‌اساس بودن آن واقف است و به قول سیاسیون عربستان با این اقدام تنها به دنبال گرفتن  انتقام تیره روزی‌ها، شکست ها و توطئه‌های به بار ننشسته‌اش در منطقه است.

بی‌تدبیری و رفتار ناشیانه رژیم آل سعود در اعدام این شیخ روحانی یک بار دیگر نمودی بر باور عدم پایبندی آل سعود به  تعهدات کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشری است، هرچند جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ به کررات شاهد رفتار خصمانه و سیاست خبیثانه آل سعود، تفرقه افکنی و اختلاف بین شیعه و سنی  و ناآرامی‌ها در منطقه بوده است.

اقدام اخیر دولت عربستان در اعدام شیخ نمر در حالی صورت گرفت که هنوز خاطره حزن انگیز فاجعه منا از اذهان جهانیان پاک نشده است و عربستان که در مقابل این فاجعه دارای مسئولیت کیفری است حتی حاضر به عذرخواهی در برابر ملت ایران نشد و پر بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم این کشور حتی به ساده‌ترین اصول دیپلماسی و احترام متقابل بین کشورها  نه تنها پایبند نیست بلکه رفتاری غیرانسانی از خود بروز داد.

طبق قوانین و مصوبات بین‌المللی حقوق بشر، همچون میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر ، حقوقی چون حق حیات ، دادرسی عادلانه، دسترسی به دادگاه مستقل، رسیدگی در دادگاه علنی، عدم اعمال شکنجه و ممنوعیت بازداشت غیرقانونی از بدیهی‌ترین و اصلی ترین حقوق شهروندی هر کشور شناخته شده است.

ماده‌ ۱۹ اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر بر آزادی عقیده و ماده 19 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز به صراحت بیان می‌دارد: «هرکس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و اخذ و انتشار آن به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات فردی آزاد باشد»
 
در ادامه بند 1 این ماده در مورد آزادی عقیده را مورد اشاره قرار می‌دهد که: " هیچکس را نمی توان به مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد".

ذکر بند بند تعهدات نقض شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی و حقوق بشر توسط رژیم آل سعود دردی را دوا نخواهد کرد چرا که عدم پایبندی این کشور به تعهدات بین‌المللی و حقوق بشر با اقدامات و سیاست خبیثانه و خصمانه‌ای که آل سعود در منطقه در پیش گرفته از منظر هیچکس پوشیده نیست.
 
طبق اصول حقوقی دیوان بین المللی کیفری باید رسیدگی به این موضوع را به کمیته تحقیق ارجاع دهد و حتی با ارسال گزارشگر ویژه حقوق بشر به وظیفه ذاتی خود عمل کند اما جمهوری اسلامی ایران نیک می‌داند که چنین اتفاقی خواسته و مطلوب آمریکایی‌ها و غرب است و با وجود  این برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه آمریکا تصمیم دارد بار تعهدات خود در خاورمیانه را بکاهد و قصد ندارد تنش بین ایران و عربستان گسترش یابد تحلیل محکمی به نظر نمی‌رسد چرا که  عزم آمریکا برای پایان دادن به بحران موجود در خاورمیانه چندان هم روشن و شفاف نیست و از طرفی می توان افزود که تحرک جدید آمریکا و غرب در منطقه بیشتر به خاطر حضور فعال روس‌ها در خاورمیانه است.

اعدام شیخ نمر به خوبی نشان داد که  آل سعود دست پرورده آمریکا و غرب است و عناد وی با شعیان تمام نشدنی است، چرا که این رژیم اگر ذره‌ای تدبیر و خویشتن‌داری به خرج می‌داد پس از فجایعی که در حرمین شرفین رخ داد باری بر مسئولیت کیفری خود اضافه نمی‌کرد.

جمهوری اسلامی هیچ نیازی به سعودی‌ها و اربابان آن‌ها ندارد/ قطع ارتباط سیاسی ایران با عربستان به هیچ وجه مشکل آفرین نیست/ تعرض به سفارت عربستان در ایران عملی غیرصحیح و برخلاف مصالح بوده است


سیبسیبشسیبش

بی‌تدبیری و عدم خویشتن‌داری عربستان به اینجا ختم نمی‌شود، به طوری که قطع روابط دیپلماتیک به ایران به بهانه اعتراض تعدادی از جوانان به سفارت عربستان، در حالی صورت گرفت که مقامات سیاسی و قضایی کشورمان نیز این اقدام را محکوم کردند و «آیت‌الله آملی لاریجانی» در این زمینه گفت: این حادثه بر خلاف قوانین و مصالح کشور صورت گرفته است. معتقدیم نباید برخلاف قراردادهای پذیرفته شده بین المللی رفتار کنیم،‌ باید  به آنچه که پذیرفته ایم، پایبند باشیم و علاوه بر این جنایات سعودی ها به قدری بزرگ است که تعرض به سفارت آنها در کشور، کوچک سازی مسئله بوده و اثر خاصی ندارد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد عربستان به دنبال بهانه‌ای برای شعله ور کردن آتش اختلاف بین شیعه و سنی بود، سرتاسر تاریخ این کشور نشان می‌‌دهد که آل سعود بدون اجازه آمریکا و غرب  آب هم نمی‌خورد، چه برسد به این که بخواهد خودسرانه عالم مجتهدی را اعدام کند و در پی آن به قطع روابط یک طرفه دیپلماتیک روی بیاورد.

رئیس دستگاه قضا در واکنش به تهدیدها و گفته های مسئولان سعودی مبنی بر قطع ارتباط سیاسی با ایران گفت: سعودی ها در حالی صحبت از قطع ارتباط سیاسی می کنند که باید بدانند جمهوری اسلامی ایران هیچ نیازی به آنها و اربابانشان نداشته و ندارد.

«شیخ نمر» در یک دادگاه غیرشفاف و به دور از استانداردهای بین المللی محاکمه شد

سیبسیبشسیبش

همچنین «کاظم غریب آبادی» معاون حقوق بین‌الملل ستاد حقوق بشردر واکنش به اعدام این شیخ فقیه گفت: متاسفانه این روحانی برجسته در یک دادگاه غیرشفاف و به دور از استانداردهای بین‌المللی محاکمه شده بود. عدم برخورداری از محاکمه غیرعادلانه محدود به شیخ نمر تنها نیست و گزارش های حقوق بشری محاکم دولت عربستان را از این جنبه زیرسوال برده است.

وی تصریح کرد: اگر مجامع  بین الملل حقوق بشری در مقابل تجاوز عربستان به یمن و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی در منطقه موضع گیری جدی و همچنین نسبت به کشتار بیش از 5 هزار نفر در فاجعه منا واکنش جدی نشان می دادند شاهد این اقدام از سوی دولت سعودی نبودیم ،متاسفانه این سکوت به برخی اقدامات افراطی از سوی کشورهایی نظیرعربستان سعودی کمک می کند.
 
اعدام شیخ نمر نقض حقوق بین‌المللی است/ سازمان کنفرانس اسلامی برای رسیدگی به موضوع جلسه فوق‌العاده برگزار کند

سیبسیبشسیبش

«میرهادی قره سید رومیانی» عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این زمینه گفت: سازمان کنفرانس اسلامی به منظور رسیدگی به این جنایت باید جلسه فوق‌العاده برگزار کند چرا که نحوه برخورد عربستان در بحرین و یمن، تحرکات در منطقه، حادثه فرودگاه جده و فاجعه منا از ذهن مسلمانان پاک نخواهد شد.

رومیانی گفت: به لحاظ حقوق بشر حقوق عینی و طبیعی علامه شهید از بین رفته و اعدام وی به بهانه خروج از حکومت اسلامی و ابراز عقیده نوعی مبارزه با آزادی بیان است که این جنایت در واقع محاکم انگیزاسیون در قرون وسطا را به ذهن متبادر می‌کند.
 
اعدام «شیخ نمر» بیانگر دشمنی تمام نشدنی آل سعود با شیعیان است


سیبسیبشسیبش 

«محمد علی اسفنانی» سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این زمینه گفت: جنایاتی که در بحرین یمن و دیگر کشورهای منطقه رخ می‌دهد حکایت از خباثت نفس آل سعود دارد و آنها با اعدام شیخ نمر نشان دادند که دشمنی و عنادشان علیه شیعه تمام شدنی نیست.

وی با بیان اینکه در پس پرده هم خبیث ترین تفکرات وجود دارد خاطرنشان کرد: آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی نیز که بنایشان مقابله با مسلمانان است و همچنین سازمان ملل متحد و مدعیان حقوق بشر در برابراین جنایت غیرقابل قبول و پذیرش سکوت اختیار کردند. 

آل سعود با اعدام شیخ نمر انتقام شکست‌هایش در منطقه را می‌گیرد/ قطع روابط دیپلماتیک با ایران نشانه بی‌تدبیری و عدم خویشتن‌داری این رژیم است

سیبسیبشسیبش

«محمد دهقان» در ارتباط با اقدام یک طرفه عربستان در قطع رابطه دیپلماتیک با ایران گفت: قطع رابطه دیپلماتیک نوع دیگری از بی تدبیری و عدم خویشتن داری رژیم آل سعود است که به بهانه اعتراض تعدادی از جوانان انقلابی رابطه خود را به صورت یک جانبه با جمهوری اسلامی ایران قطع کردند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطع رابطه دیپلماتیک با ایران ضرری به حال کشور ما نخواهد داشت و ما اگر وجود حرمین شریفین واشتیاق مردم برای زیارت مکه مکرمه و همچنین مظلومیت ملت عربستان نبود شاید از این قطع رابطه استقبال می‌کردیم.

دهقان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران عدم خویشتن داری و بی‌تدبیری و رفتار ناشیانه عربستان در خصوص قطع رابطه با ایران را طبیعتاَ با رفتاری شبیه به آنها پاسخ نخواهد داد و جبهه مقاومت به نحو دیگر و در جای دیگری انتقام این رفتارهای ضدانسانی از این رژیم  خواهند گرفت.

باید در نظر داشت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس  سه اصل عزت، حکمت و مصلحت نظام است و واکنش هایی که عربستان پس از اعدام شیخ نمر در جهت قطع رابطه یک طرفه دیپلماتیک با ایران از خود بروز داد بدون شک روند سقوط این کشور را تندتر از پیش کرده و آل سعود از این سراشیبی به زودی به تنگ خواهد آمد.



انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *