10 درصد افراد بالای 50 سال پوکی استخوان شدید دارند/ پوشش 90 درصدی داروی «سینوپار»

15:03 - 27 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۷۵۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس انجمن روماتولوژی ایران با اشاره به اینکه 10 درصد افراد بالای 50 سال پوکی استخوان شدید دارند، گفت: داروی «سینوپار» که برای درمان های پوکی استخوان شدید همراه با شکستگی ستون مهره تجویز می شود، اخیرا تا 90 درصد زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

: رئیس انجمن روماتولوژی ایران با اشاره به اینکه 10 درصد افراد بالای 50 سال پوکی استخوان شدید دارند، گفت: داروی «سینوپار» که برای درمان های پوکی استخوان شدید همراه با شکستگی ستون مهره تجویز می شود، اخیرا تا 90 درصد زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

به گزارش ، احمدرضا جمشیدی در آستانه روز جهانی پوکی استخوان، 28 مهر اظهار کرد: این دارو که توسط شرکت دارویی سیناژن به تولید انبوه رسیده با کیفیت و اثربخشی مشابه نوع خارجی به یک هفتم قیمت داروی وارداتی به فروش می رسد.
وی با اشاره به اینکه 10 درصد افراد بالای 50 سال دچار بیماری پوکی استخوان شدید هستند که این رقم در سنین بالای 65 تا 75 سال به 50 درصد می رسد، خاطر نشان کرد: هر چند آمار پوکی استخوان در خانم ها بیشتر است، اما در سنین بالای 85 سال 90 درصد سالمندان دچار شکستگی استخوان به خصوص شکستگی ستون مهره بر اثر پوکی استخوان می شوند که با توجه به افزایش سن امید به زندگی در کشور از یک سو و از سوی دیگر سالمند شدن جمعیت کشور، نیاز به این دارو هر روز بیشتر از گذشته می شود.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران ادامه داد: از آنجا که شکستگی ستون مهره بسیار دردناک بوده در صورت درمان نشدن، سبب شکستگی های بعدی، خمیدگی، قوزپشتی، شکسته شدن مهره و کمر می شود، این دارو تا حدود بسیار زیادی موجب توقف روند بیماری می شود.

جمشیدی تصریح کرد: داروی «آلتبرل» که توسط یک شرکت ایرانی دیگر برای درمان بیماری های روماتیسمی از قبیل آرتریت روماتوئید و بیماریهای روماتیسمی که منشا آن اختلال در عملکرد ایمنی بدن است، یک سال قبل به تولید انبوه رسیده است، نیز اخیرا 70 درصد زیر پوشش بیمه قرار گرفت.

وی با ابراز خرسندی از کیفیت داروی «آلتبرل» در یک کارآزمایی بالینی روی بیماران، تصریح کرد: این پژوهش که از سوی مرکز تحقیقات روماتولوژی و مرکز روماتیسم ایران روی بیماران انجام گرفت، بیانگر آن بود که این دارو نه تنها از نظر کیفیت مشابه مورد خارجی خود است که در مواردی موفق تر هم ارزیابی شده است.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران گفت: این دارو به دلیل نقش موثری که در پیشگیری از تخریب، تغییر شکل و ناتوانی مفاصل دارد در کشورهای پیشرفته جزو داروهای اولیه محسوب می شود، اما در ایران تنها برای مبتلایان به بیماری های روماتیسمی که بیماری شان مقاوم به درمان است، تجویز می شود.

جمشیدی با ابراز امیدواری از اینکه با رفع مشکل بیمه این دارو بتوان آن را برای بیماران بیشتری به کار گرفت، گفت: هم اینک داروی مورد نظر که جزو داروهای گران قیمت و بیولوژیک است، برای 15 تا 20درصد بیماران روماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه «آلتبرل» جزو داروهای بیولوژیک است که به کمک مهندسی ژنتیک به تولید می رسد، اظهار کرد: قیمت مشابه خارجی این دارو پیش از تولید در داخل کشور حدود 700 هزار تومان بود که با تولید آن در داخل کشور، واردکننده، قیمت داروی مشابه خارجی را کاهش داد و در حال حاضر قیمت هر آمپول آن 60 هزار تومان است که خوشبختانه بیمه ها تا 70درصد آن را پوشش می دهند.

به گفته رئیس انجمن روماتولوژی ایران، در صورت تصویب هیئت دولت، داروی «آلتبرل» (اتانرسپت) با پوشش بیمه ای 90 درصد در اختیار بیماران قرار می گیرد.

جمشیدی با اشاره به اینکه ایران در زمینه تولید این دارو در منطقه پیشتاز است، تصریح کرد: شرکت های دارویی ایران که داروهای بیولوژیک تولید می کنند، برای ادامه فعالیت نیازمند حمایت های دولت هستند.

وی با ابراز به خرسندی از استقبال جامعه پزشکی از تولید این دارو گفت: سیاست انجمن روماتولوژی،حمایت از دارو «آتانرپست» و «سینوپار» است که خوشبختانه این دارو تاکنون مورد استقبال جامعه پزشکی نیز قرارگرفته است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *