واکنش مسئولان به اعدام شیخ نمر

18:21 - 14 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۳۵۹
سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و چند بار به تعویق افتادن اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر - روحانی شیعه و از منتقدان حکومت آل‌سعود در عربستان - وی به همراه 46 نفر دیگر اعدام شد.
به گزارش به نقل از شبکه مجازی آستان، این اقدام، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، خشم بسیاری از مسلمانان و بویژه شیعیان را در ایران، عربستان، بحرین و چند کشور دیگر برانگیخت و مقام‌های عالیرتبه زیادی هم به این اقدام اعتراض و آن را محکوم کردند؛ تا جایی که حتی آمریکا هم به این مساله واکنش نشان داد و آن را نقض حقوق بشر و اقدامی در جهت فرقه‌گرایی و افزایش اختلافات مذهبی قلمداد کرد.

اعتراضات به یک اعدام

ایران نیز که پیش‌تر در صدر معترضان به حکم شیخ نمر بود، پس از اعدام او، این اقدام را به شدت محکوم کرد و از مقام معظم رهبری تا رؤسای قوا و وزارت امور خارجه در این رابطه سخن گفتند و مراتب اعتراض شدید خود را بیان کردند.

اعدام شیخ نمر نقض فاحش حقوق بشر است

دکتر نوذر شفیعی، نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعدام شیخ نمر قطعاً نقض فاحش حقوق بشر محسوب می‌شود گفت: بویژه در این روزها که حقوق‌ بشر به عنوان یک موضوع بسیار مهم قلمداد می‌شود و افکار عمومی دنیا نسبت به این موضوع حساس‌تر شده است، این اقدام عربستان سعودی در واقع اعدام حقوق اساسی انسان‌ها و جوامع بشری ارزیابی می‌شود و این کشور نشان داد که شیعیان در آنجا امنیت ندارند.

وی تاکید کرد: باید برای حفظ امنیت شیعیان در آن کشور اقدامات دیپلماتیکی از سوی کشورهای مسلمان انجام شود.

عربستان با پول‌های بادآورده، مسلمانان را می‌کُشد

حجت الاسلام محمدحسین اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز با بیان اینکه جنایت وحشیانه آل‌سعود درباره شیخ باقر النمر و نیز کشتار 46 مسلمان دیگر، اقدامی است که نظیر آن در گذشته هم انجام شده است گفت: در واقع هر روز در عربستان اعدام‌های مشابه انجام می‌شود. عربستان با پول‌های بادآورده نفتی و پشتیبانی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، چند سال است که در عراق و سوریه نیز مردم را به خاک و خون می‌کشد و ماه‌هاست مسلمانان شیعه و سنی در کشور یمن را با قتل‌عام می‌کند که این اقدامات محکوم است.

باید از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی پیگیری شود

همچنین لاله افتخاری، سخنگوی فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه ما اعدام شیخ نمر را محکوم می‌کنیم و معتقدیم این کار سعودی‌ها خلاف حقوق بشر بوده است گفت: این کار ضد حقوق بشری که از سوی آل‌سعود انجام شد، حتماً باید از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی پیگیری و محکوم شود. در ضمن، این اعدام، دولت عربستان را به زمان سقوط آنها را نزدیک می‌کند؛ چراکه همانطور که می‌دانیم، حکومت با کفر می‌تواند ادامه داشته باشد اما با ظلم ادامه نمی‌یابد.

اجرای برجام، ضربه‌ای کاری به عربستان و اسرائیل است

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان این که ما باید پاسخ عربستان را در جای خود بدهیم گفت: پاسخ آل سعود باید در یمن، سوریه و عراق و نیز با کمک به مخالفان حکومت این کشور داده شود تا آل‌سعود دوباره مرتکب این گستاخی‌ها نشود، مخصوصاً که این گستاخی‌ بعد از حادثه منا بوده و هنوز این کشور به وظایف خود در قبال آن حادثه عمل نکرده است.

وی تاکید کرد: همچنین اجرای برجام یک ضربه کاری به عربستان و اسرائیل است که از تیرگی روابط ایران و دنیای غرب بهره‌برداری می‌کنند.

مطهری افزود: تحکیم اتحاد اسلامی میان شیعه و سنی نیز پاسخ دیگری است به حکام ظالم سعودی، زیرا آنها به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان هستند و یکی از هدف‌هایشان از اعدام شیخ نمر فرقه گرایی و دامن زدن به تفرقه در دنیای اسلام است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: به شهادت رساندن شیخ نمر ناشی از خامی و بی‌تجربگی حکام جدید عربستان و موجب تنزل جایگاه این کشور بین کشورهای مسلمان است. اینها نشانه‌هایی از سقوط و انقراض حکومت آل‌سعود است و قطعاً خون مظلوم اثر خود را خواهد داشت.

اعدام شیخ نمر هیچ توجیهی ندارد

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با بیان این که اعدام شیخ نمر که به مظالم سعودی‌ها اعتراض کرد، هیچ توجیهی ندارد و در هیچ کجای دنیا دیده نشده است که فردی به خاطر اعتراض به حکومت اعدام شود گفت: بین ربوده شدن شیخ زکزاکی و اعدام شیخ نمر ارتباطی وجود دارد و در دزدیده شدن شیخ زکزاکی، عربستان به صورت غیرمستقیم و در شهادت شیخ نمر به صورت مستقیم دخالت داشته است و ما مطمئن هستیم که خون این شهید دامان دولت عربستان را خواهد گرفت. اقدام عربستان به دنبال ناراحتی دولت سعودی از وقایع یمن صورت گرفت.

با این اقدامات، آتش اختلافات مذهبی را شعله‌ورتر کردند

حجت‌الاسلام حسن اسدالهی سلطان‌آبادی، استاد دانشگاه نیز در واکنش به اعدام شیخ نمر گفت: آنهایی که حکم اعدام شیخ نمر را صادر کردند، آتش اختلاف مذهبی را بیش از پیش شعله‌ور کردند. آل‌ سعود و وهابی‌ها مهره‌هایی در دست استکبار جهانی محسوب می‌شوند و گام‌هایی که برمی‌دارند، در راستای اهداف استکبار است.

وی افزود: در واقع آنها با این کارشان به نوعی به استکبار جهانی خوش‌خدمتی کردند. امت اسلام باید به این مسئله واکنش درخور توجهی بدهد و سکوت نکند تا مبادا این اتفاق ناگوار، فراموش شود.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *