مروری بر اقدامات خصمانه عربستان علیه ایران

10:46 - 14 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۳۵۳
سران عربستان که دست هایشان به خون هزاران مسلمان در یمن، سوریه و عراق آغشته است، همواره طی دوره های گذشته رویکردهای غیر دیپلماتیک و بعضا خصمانه علیه ایران داشته اند که نمونه های بارز آن را مرور می کنیم.
به گزارش سرویس بین الملل ، احداث خط لوله دریای سرخ، حمایت از صدام دیکتاتور علیه ایران در هشت سال جنگ تحمیلی،  برائت از مشرکان زائران ایرانی و حمله نیروهای پلیس سعودی و کشتار صدها زن و مرد سالخورده ایرانی نشان می دهد که سردمداران وهابي عربستان با رویکردهای خصمانه خود، نه تنها لياقت خدمت به حرمين شرفين در اين کشور را ندارند، بلکه براي اثبات سرسپردگي خويش حاضرند احکام مُحکم الهي را نيز زير پا بگذارند.

حمایت سران سعودی از دیکتاتور سابق عراق در جنگ تحمیلی

حمایت عربستان سعودی از عراق در جنگ تحمیلی (۱۳۵۹_۱۳۶۷) روابط دو کشور را تیره‌ تر کرد. هر چند سران سعودی در آغاز این جنگ اعلام بی‌طرفی کرده بود، اما میلیاردها دلار وام با بهره کم در اختیار حکومت صدام حسین گذاشتند.

 در همین دوره بود که "شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس" با حمایت کلیدی عربستان برای اتحاد کشورهای منطقه در برابر آنچه که ریاض "تهدید ایران" معرفی کرد، شکل گرفت.

اقدامات غیر دیپلماتیک و خصمانه عربستان علیه ایران طی دوره های گذشته

عربستان تنها یک سال پس از پایان جنگ و پیروزی رزمندگان ایران دست به اقدام خصمانه دیگری علیه جمهوری اسلامی ایران زد و آن طرح دو ساله احداث خط لوله ۷۶۴ کیلومتری را بود که با هدف انتقال نفت عراق به دریای سرخ از طریق خاک عربستان انجام شد.

این اقدام سعودی ها در پی جنگ نفتکش ها و نا‌امن بودن بندرهای خلیج فارس برای فروش نفت صورت گرفت که کمک زیادی برای عراق بود. ایران احداث این خط لوله را نشانه‌ای از دشمنی عربستان  خود دید.



اقدامات غیر دیپلماتیک و خصمانه عربستان علیه ایران طی دوره های گذشته






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *