ایران و 1+5 علاقه‌مند به تمدید مذاکرات نیستند/ درمسائل اساسی توافقی نداشتیم

11:58 - 27 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۷۱۶
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: در مذاکرات اخیر با 1+5 در بعضی جزییات پیشرفت‌هایی داشته ایم، اما در مسائل اساسی هنوز توافق حاصل نشده است.

: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: در مذاکرات اخیر با 1+5 در بعضی جزییات پیشرفت‌هایی داشته ایم، اما در مسائل اساسی هنوز توافق حاصل نشده است.

به گزارش گروه سیاسی ، سید عباس عراقچی در حاشیه همایش تحلیلی بر اعلامیه و برنامه عمل حقوق بشر در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران افزود: موضوعات بسیار مهمی باقی مانده که درباره آنها هنوز توافقی حاصل نشده است؛ البته کار زیادی صورت گرفته و روی گزینه های مختلف فکر ، بحث و مذاکره شده است.

وی اضافه کرد: درباره انتخابهای مختلفی که وجود دارد کار شده است و کارشناسان در جلسات مختلف آن را بررسی کرده اند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین از ادامه مذاکرات کارشناسی در وین در چهارشنبه و پنجشنبه این هفته خبر داد و افزود: زمان مذاکرات بعدی 1+5 به زودی تنظیم می شود و فکر می کنم شاید 2 هفته دیگر مجدداً جلسه سه جانبه ای میان آقای ظریف، خانم اشتون و آقای کری برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نماینده روسیه مبنی بر حل و فصل نود درصد اختلافات گفت: خیلی به این درصدها اعتقاد ندارم مهم این است که ما بخش زیادی از راه را رفته ایم و مسیر مذاکرات به مقدار بسیار زیادی طی شده است اما آیا اینکه به توافق رسیده ایم یا می توانیم برسیم هنوز محل سؤال است.

عراقچی افزود: امیدوارم به نتیجه برسیم اما هنوز تا رسیدن به نتیجه فاصله داریم، این فاصله ممکن است به سرعت طی شود یا زمان بیشتری ببرد.

وی گفت: تا مهلت مقرر یعنی تا سوم آذر هنوز امیدواری است که بتوان به توافق رسید.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا راه حلی برای رسیدن به توافق ارائه شده است؟ گفت: درباره راه حل های مختلف کار شده و گزینه های مختلفی است که برخی از آنها برای ما قابل قبول نیست و بعضی از آنها برای طرف مقابل پذیرفتنی نیست به هر حال مذاکرات در سطوح کارشناسی، معاونان و وزرا ادامه دارد.

عراقچی با بیان اینکه اختلافات اساسی کماکان وجود دارد ابراز امیدواری کرد بتوان در جلسات آینده پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت.

وی گفت: ایده های زیادی وجود دارد اما هنوز تقریباً در هیچ یک از آنها به توافق نرسیده ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته ای گفت: اکنون هیچ یک از طرفهای مذاکره کننده علاقمند به تمدید نیستند و همه مصمم اند تا قبل از موعد مقرر یعنی تا پیش از سوم آذر به جمع بندی برسیم.

عراقچی افزود: با توجه به اینکه هنوز امیدواری برای رسیدن به این هدف هست هیچ کس علاقه ندارد که به تمدید مذاکرات فکر کند و این موضوع در دستور کار هیچ یک از طرفها نیست.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *