«شیخ نمر» در یک دادگاه غیرشفاف و به دور از استانداردهای بین المللی محاکمه شد/ عربستان نه اعتقادی به آزادی بیان دارد و نه اعتقادی به آزادی مذاهب

13:33 - 12 دی 1394
کد خبر: ۱۱۶۴۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
غریب آبادی گفت: شیخ نمر از یک دادگاه عادلانه برخوردار نبوده و متاسفانه در یک دادگاه غیرشفاف و به دور از استانداردهای بین المللی محاکمه شده بود.
کاظم غریب آبادی در ضمن محکومیت اعدام شیخ نمر از سوی دولت آل سعود اظهار کرد: فقدان این عالم بزرگ و شیعی آسیبی است که حداقل برای جامعه مسلمانان و شیعیان عربستان سعودی جبران ناپذیر خواهد بود.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه افزود:  چندین نکته در خصوص این عالم بزرگ وجود دارد، عربستان به دلیل ادعا و اتهامات واهی شیخ نمر را دستگیر و مورد شکنجه  و بد رفتاری درزندان قرار داده بود؛ گزارش هایی که از سوی سازمان های حقوق بشری منتشر شده نیز موید این موضوع است .

وی با بیان اینکه شیخ نمر از یک دادگاه عادلانه برخوردار نبود اضافه کرد: متاسفانه این روحانی برجسته در یک دادگاه غیرشفاف و به دور از استانداردهای بین المللی محاکمه شده بود. عدم برخورداری از محاکمه غیرعادلانه محدود به شیخ نمر تنها نیست و گزارش های حقوق بشری محاکم دولت عربستان را از این جنبه زیرسوال برده است.

 غریب آبادی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که اعدام این عالم بزرگ نشان داد که عربستان نه اعتقادی به آزادی بیان و نه اعتقادی به آزادی مذاهب دارد. البته مصادیق نقض حقوق بشر در عربستان بسیار گسترده است .

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: متاسفانه عربستان عضو میثاقین بین المللی حقوق بشریعنی میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  نیست . ما بر این عقیده هستیم که این اقدام در راستای همان شیعه ستیزی و شیعه کشی است.

وی افزود: ما شاهد شیعه هراسی و شیعه ستیزی بودیم و متاسفانه در برخی از کشورها وارد مرحله شیعه کشی شده ایم و این اقدامات قابل گذشت نخواهد بود و از همه تاسف آور تر سکوت مجامع بین المللی حقوق بشری است مجامعی که کوچکترین موضوعی در برخی از کشورها را تبدیل به مهم ترین موضوع بین الملی و در دستور کار  قرار می دهند اما در مقابل چنین موضوعات مهمی سکوت می کنند.

غریب آبادی خاطر نشان کرد: اگر مجامع  بین الملل حقوق بشری در مقابل تجاوز عربستان به یمن و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی در منطقه موضع گیری جدی و همچنین نسبت به کشتار بیش از 5 هزار نفر در فاجعه منا واکنش جدی نشان می دادند شاهد این اقدام از سوی دولت سعودی نبودیم ،متاسفانه این سکوت به برخی اقدامات افراطی از سوی کشورهایی نظیرعربستان سعودی کمک می کند.

انتهای پیام/





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *