سهامداران از تصمیمات هیجانی خودداری کنند/ بازار در انتظار نتیجه مذاکرات

12:32 - 26 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۵۹۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیمات بلند مدت باید به نقطه اشتراک مدیران و مسئولان اقتصادی و سرمایه گذاران تبدیل شود. چون تفکر کوتاه مدت برای طرفین باعث آسیب رساندن به بدنه اقتصاد می شود بنابراین هم به سیاست گذاران و هم سرمایه گذاران توصیه می شود برای کمک به اقتصاد از تصمیمات شتابزده و کوتاه مدت اجتناب کنند.

: کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیمات بلند مدت باید به نقطه اشتراک مدیران و مسئولان اقتصادی و سرمایه گذاران تبدیل شود. چون تفکر کوتاه مدت برای طرفین باعث آسیب رساندن به بدنه اقتصاد می شود بنابراین هم به سیاست گذاران و هم سرمایه گذاران توصیه می شود برای کمک به اقتصاد از تصمیمات شتابزده و کوتاه مدت اجتناب کنند.

به گزارش میزان، حمیدرضا مهرآور افزود: سهامداران از تصمیمان هیجانی خودداری کنند و چنانچه نیاز مالی ندارند برای خروج از بازار سرمایه عجله نکنند، چون قیمت ها در حال حاضر قیمت هایی است که بعد از بازگشت بازار، سهامداران بابت اینکه چرا فروختند یا چرا نخریدند، حسرت می خورند.

وی درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: نیمه دوم سال جاری را در مقایسه با نیمه اول مثبت تلقی می کنم چون در نیمه اول شرایطی سیاسی و اقتصادی نسبت به نیمه دوم ابهامات بیشتری داشت.

وی افزود: در نیمه نخست سال کاهش نرخ تورم و خروج از رکود از جمله برنامه های اصلی اقتصادی کشور بود، همچنین به دلیل مشخص نشدن نتیجه مذاکرات ایران با گروه 1+5 ابهاماتی در فضای اقتصادی کشور حاکم بود که بسیاری از سهامداران را در حالت انتظار نگه داشته بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در نیمه دوم سال، شاهد کاهش نرخ تورم و حرکت آرام اما رو به رشد اقتصاد و خروج از رکود هستیم. از طرف دیگر دستور بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی سبب خواهد شد که بنگاه های اقتصادی و شرکتهای تولیدی با نرخ بهره کمتری از بانک ها تسهیلات بگیرند.

مهرآور ادامه داد: تأمین مالی با نرخ بهره کمتر به معنای تولید محصول نهایی با قیمت تمام شده کمتر است. هرچند این کاهش قیمت تمام شده رقم قابل توجه نباشد اما بارقه امید برای تولیدکننده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان افزود: سیاست های اطمینان بخش دولت در خصوص حمایت از صنایع و تولیدات باعث می شود بخشی از مردم که در ماه های پایانی سال گذشته و ابتدای امسال اقدام به خروج سرمایه از بورس کرده بودند با اطمینان بیشتری تصمیم به ورود نقدینگی و بازگشت به بازار سرمایه بگیرند.

وی درباره میزان اثرگذاری نتیجه مثبت مذاکرات هسته ای در بورس گفت: نمی توان اثر تحریم ها را در اقتصاد کشور و بالطبع بورس کتمان کرد. بنابراین با فرض مثبت بودن نتیجه مذاکرات قطع به یقین چه از جهت روانی و چه به طور واقع شاهد گشایش هایی در بحث اقتصاد کشور خواهیم بود.

مهرآور در پاسخ به این سوال که چقدر سودآوری شرکتهای بورسی و فرابورسی به نتیجه مذاکرات هسته ای گره خورده است، تصریح کرد: به هر حال این گره بین مسائل اقتصادی و مسائل سیاست بین الملل همیشه بوده و خواهد بود اما نباید این نکته را فراموش کرد که در بین صنایع بورسی، شرکتهایی وجود دارند که فارغ از توافق هسته ای از نظر وضیعت داخلی شرایط خوب دارند به گونه ای که صورتهای مالی 6 ماهه بهتری نسبت به دوره سه ماهه دارند علاوه بر اینکه افزایش قیمت دلار با فرض به نتیجه نرسیدن توافقات هسته ای برای شرکت های صادراتی می تواند اثر خوب و مثبتی در «EPS» آنها داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه از گاه دیگر به موضوع توافقات هسته ای اشاره کرد و اظهار داشت: چنانچه بحث مذاکرات هسته ای مثبت باشد این موضوع باعث می شود خیل عظیمی از سرمایه ها سرازیر کشور شود.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر بخشی از منابع از بورس خارج و روانه سپرده های بانکی و خرید اوراق مشارکت شده است بنابراین پیش بینی می شود که در صورت توافق هسته ای خیلی سریع این منابع به بازار سرمایه برگردد.

مهرآور به جذب نقدینگی از طرف سرمایه گذار خارجی و سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران خارجی این روزها که هنوز نتیجه قطعی مذاکرات مشخص نشده ، علاقه مندیشان را برای مشارکت در پروژه های اقتصادی نشان می دهند و حتی توجه سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور در این مدت از منظر کمتر فعال بازار سرمایه پوشیده مانده است.

این کارشناس بازار سرمایه به اثرپذیری بورس به اخبار اقتصادی و سیاسی پرداخت و گفت: شرایط اقتصادی سیاسی هر گونه که باشد بازار سرمایه به آن واکنش نشان می دهد و همان چیزی که هست را در خود به نمایش می گذارد. خوش بینی ها و بدبینی ها در کنار انتظارات و توقعات خود را در قالب نوسان قیمتی نشان می دهد بنابراین امیدواریم اهتمام عملی دولت و مجلس در خصوص حمایت از صنعت و تولید در قالب تصمیمات سنجیده و بلند مدت بروز عینی پیدا کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با یادآوری تصمیم افزایش 3برابری خوراک پتروشیمی ها در روزهای پایانی سال گذشته افزود: اقتصاد کشور به هیچ چیزی بیشتر از تصمیمات بلند مدت نیاز ندارد و چنانچه مدیران و مسولان قانون گذار و اجرایی کشور تصمیمات بلند مدت بگیرند، بخش قابل توجهی از بار مشکلات صنایع و تولیدگران را کم می کنند.

وی گفت: هر چقدر به سمت این برویم که تصمیمات ما چه در سطح مدیریتی و چه در سطح سرمایه گذاری تصمیمات بلند مدت تری باشد قطعاً به بازار سرمایه و شکوفایی اقتصاد کمک بیشتری می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *