ایران 6 برابر نرخ جهانی انرژی مصرف می‌کند

11:46 - 26 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۵۸۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران 6 برابر نرخ جهانی انرژی مصرف می کند، گفت: این بدین معنی است که ما در حال مصرف سریع منابع طبیعی خود با بهای سنگین هستیم که به طور قطع منجر به آلودگی هوا و تخریب محیط زیست انسانی می شود.

: دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران 6 برابر نرخ جهانی انرژی مصرف می کند، گفت: این بدین معنی است که ما در حال مصرف سریع منابع طبیعی خود با بهای سنگین هستیم که به طور قطع منجر به آلودگی هوا و تخریب محیط زیست انسانی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، جعفر توفیقی در همایش استاندارد محیط زیست که با حضور نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد و نیز معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه گذاری بر استانداردهای زیست محیطی نه تنها هزینه نیست، بلکه منجر به کاهش هزینه نیز می شود. لذا سرمایه گذاران در کشور باید به این نکته توجه کنند که ما در حال بازی در جامعه جهانی هستیم و باید حتی اگر از منابع خودمان هزینه کنیم این استانداردها را تامین کرده تا منجر به هزینه های بیشتر نشود.

وی ادامه داد: اصل 5 قانون اساسی سند 1404 و 15 ماده از برنامه پنجم توسعه بر اهمیت زیست محیطی تاکید کرده اند در نتیجه مشکل اساسی در ارتباط با استانداردهای زیست محیطی در کشور ما نبود قانون نیست بلکه اعمال و اجرای قانون است.

توفیقی افزود: استانداردهای زیست محیطی فراتر از محصول نهایی رفته است زیرا بسیاری از محصولات سلامت انسان را تهدید نمی کند، اما زمانی که به فرایند تولیدشان می نگریم می بینیم که منجر به تهدید جامعه جهانی می شود.

وی خاطر نشان کرد: امروزه محیط زیست فراتر از محیط طبیعی شاهد محیط زیست فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می شود در صورتی که بخواهیم به توسعه پایدار دست پیداکنیم باید به تمامی شاخص های محیط زیست انسانی توجه کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران 6 برابر نرخ جهانی انرژی مصرف می کند، گفت: در تقسیم بندی کشورها کشور ما فسادی مبتنی بر مواد پایه دارد نه مبتنی بر دانش و نوآوری. این بدین معنی است که ایران در حال مصرف سریع منابع طبیعی خود با بهای سنگین است که به طور قطع منجر به آلودگی هوا و تخریب محیط زیست انسانی می شود. به منظور توقف این روند باید تلاش کنیم در ابتدا اقتصاد را به سمت اقتصاد کارآیی محور یعنی استفاده بهینه از منابع طبیعی و پس از آن به سمت اقتصاد دانش بنیان و نوآورانه پیش بریم.

توفیقی خاطر نشان کرد: به منظور دستیابی به این اهداف باید تمام سیاست های صنعتی و تکنولوژیک بازبینی شود در صورتیکه بحث استاندارد در محیط زیست فراگیر شوند حتی شاهد تحول در نظام فناوری نیز هستیم.

وی با اشاره به عدم توازن عرضه علم و تقاضای آن در کشور اظهار کرد: آمارها بیانگر این است که شاخص های تقاضای علم در کشور ناامید کننده است. یکی از معضلات نظام علمی کشور این است که برای بازار تقاضا تحریک و تشدیدی وجود ندارد این در حالی است که استاندارد می تواند یکی از این محرک ها باشند که در نهایت منجر به تقاضای علم و فناوری و حتی تشکیل شرکت های دانش بنیان شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درپایان با بیان این مطلب که زمانی که به صورت موشکافانه می نگریم استاندارد محیط زیست به معنی همه چیز است، تصریح کرد: به عنوان نماینده وزارت علوم در این جمع اعلام می کنم آمادگی کامل این را داریم که طبق آنچه که سیاست های سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد اقتضا می کند با این دو سازمان همکاری کنیم و ظرفیت های این دو نظام را در حدود آرمان های تفاهم نامه ای که امروز بین دو سازمان مذکور منعقد شد تغییر دهیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *