ارائه گزارش مشترک استانداردهای زیست محیطی در سال آینده

11:20 - 26 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۵۷۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان محیط زیست گفت: امیدوارم سال آینده بتوانیم، گزارش عملکرد تفاهم نامه ای که امروز میان این سازمان و سازمان استاندارد کشور با هدف ارتقاء استانداردهای زیست محیطی به امضاء رسید را ارائه کنیم.

: رئیس سازمان محیط زیست گفت: امیدوارم سال آینده بتوانیم، گزارش عملکرد  تفاهم نامه ای که امروز میان این سازمان و سازمان استاندارد کشور  با هدف ارتقاء استانداردهای زیست محیطی به امضاء رسید را ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، معصومه ابتکار در همایش استاندارد و محیط زیست که با حضور فیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد برگزار شد اظهار کرد: امروزه بازار بهینه سازی مصرف انرژی به اندازه بازار انرژی دارای اهمیت است. در نتیجه باید در این زمینه تلاش کنیم، زیرا در آینده این دو بازار با یکدیگر به رقابت می پردازند.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم نگرش ها را در خصوص استانداردهای زیست محیطی اصلاح کنیم و برای جامعه جا بیندازیم تاثیر آن را می توان در اقتصاد و محیط زیست به صورت توامان شاهد باشیم. امیدواریم در دولت یازدهم با عنایتی که شخص رئیس جمهور به موضوعات زیست محیطی دارند، بتوانیم در ارتقای شاخص های زیست محیطی و استانداردهایی که در این زمینه وجود دارند با همکاری دو سازمان محیط زیست و استاندارد و تفاهم نامه ای که بین این دو سازمان منعقد می شود گام های موثری برداریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم سال آینده به ارائه گزارش عملکردی در خصوص این تفاهم نامه بپردازیم، به حضور دانشگاه و مراکز تحقیقاتی برای ارتقای شاخص های زیست محیطی اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه ها با نوآوری و اقدامات موثر خود در گسترش فناوری های جدید می توانند ابزار حرکت موثری برای دستیابی هر چه سریعتر به استانداردهای زیست محیطی باشند، زیرا خوشبختانه کشور ما با کمبود سرمایه های اجتماعی و دانشگاهی روبرو نیست.

ابتکار گفت: براساس مفهومی که از شعار زیست محیطی امسال می توان برداشت کرد در یک زمین بازی می کنیم و با انعقاد تفاهم نامه هایی این دست می توان زمین را برای حرکت همگان یکدست کرد.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: امیدوارم انعقاد تفاهمنامه بین سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست همکاری های خوب بین دو دستگاه دولتی برای بهبود سازوکارهایی باشد که در زندگی انسان به صورت مستقیم وغیرمستقیم تاثیر دارد. بدیهی استانداردها می توانند این سازوکارها را بهبود بخشند.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای زیست محیطی در مناسبات بین الملل و تجارت سهم عمده ای دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که مصرف کنندگان نسبت به اهمیت موضوع استاندارد آگاهی داشته باشند می توانیم به شیوه بهتری به استانداردهای زیست محیطی را اعتبار دهیم و بتوانیم طبق موضوع استاندارد و محیط زیست سازوکار مشترکی تعریف کنیم، برای محیط زیست بسیار مهم و اساسی است زیرا در این حوزه آسیب های بسیار زیادی را شاهد هستیم که ناشی از بی توجهی به استانداردها و قوانین زیست محیطی است.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: انعقاد تفاهم نامه بین دو سازمان مذکور منجر به هم افزایی می شود که می تواند کمبودها و مشکلات موجود را مرتفع کند.

ابتکار ادامه داد: با کاربست فناوری محیط زیستی می توان استانداردهای محیط زیست را ارتقاء و شاخص کیفیت زندگی و مناسبات اقتصادی را گسترش داد، هر چند که هنوز باید در خصوص آگاهی مصرف کنندگان در ایران کار کنیم، زیرا ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین مصرف انرژی را در بین کشورهای جهان دارد.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: تولیدکنندگان ما و نیز جامعه بیشتر منبع تامین انرژی شان از طریق سوخت های فسیلی و برق است که به صورت مستقیم با آلودگی هوا و بحث گازهای گلخانه ای مرتبط است. گرم شدن نواحی مختلفی از زمین عوارضی را برای منابع طبیعی و اقتصاد دارد. اگر تنها به این نکته توجه کنیم به اهمیت بحث استانداردهای زیست محیطی پی می بریم.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که ما شاهد بهینه سازی زیست محیطی و اجرای این استانداردهای توسط بخش خدمات و تولیدکنندگان باشیم، همچنین ناظران با شیوه سخت گیرانه تری نظارت خود را ادامه می دهند منافع زیست محیطی که از این رهگذر عاید کشور می شود قطعی است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بخشی از روند گرم شدن کره زمین در کشور ما نیز به تایید رسیده است، گفت: ایران پساز معاهدات کیوتو نیز به عنوان عضوی از جامعه جهانی نیز باید پذیرای مسئولیت روند گرم شدن کره زمین باشد، اما جدای از این بحث بخشی از اثر تخریب های زیست محیطی که ایجاد می شود اقتصادی است.

وی در پایان با بیان اینکه ما علاقمند هستیم مردم با ابعاد مختلف استانداردهای زیست محیطی و حق انتخاب آشنا شوند، اظهار کرد: حق انتخاب یکی از حقوق مصرف کننده است که استاندارد نقش مهمی در دستیابی به آن دارد. در این میان رسانه ها می توانند نقش بی بدیلی در آگاهی و اطلاع رسانی عمومی داشته باشند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *