آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند/ انتقاد به غیرواقعی بودن کاهش نرخ بیکاری

8:57 - 26 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۵۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: بعد از اعلام آمار 4.6 درصدی نرخ رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فصل تابستان را تک رقمی یعنی 9.5 درصد اعلام کرد. بعد از انتقادها، تلاش دولت در جهت واقعی جلوه دادن آمارها بود و اکنون اعتقاد کارشناسان در مورد نرخ بیکاری بر این است که تعداد بیکاران بیشتر از شاغلان است.

: بعد از اعلام آمار 4.6 درصدی نرخ رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فصل تابستان را تک رقمی یعنی 9.5 درصد اعلام کرد. بعد از انتقادها، تلاش دولت در جهت واقعی جلوه دادن آمارها بود و اکنون اعتقاد کارشناسان در مورد نرخ بیکاری بر این است که تعداد بیکاران بیشتر از شاغلان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، اخیراً روحانی و نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز در برنامه تلویزیونی بر واقعی بودن 400 هزار شغل تاکید و انتقادها را بی‌انصافی دانستند.

این در حالی است که منتقدان تعداد شغل‌های ایجاد شده را واقعی می دانند اما تعداد افرادی را که به دلایل مختلف طی سال گذشته بیکار شده اند، یک میلیون نفر عنوان می کنند.

بانک جهانی نیز اخیراً طی گزارشی وضعیت اقتصادی ایران را مناسب و رو به بهبود ارزیابی کرد اما در این حال وضعیت بیکاری و افزایش تعداد بیکاران را صعودی دانست و تعداد مهاجرت نیروی آماده به کار ایرانی را 150 هزار نفر در سال اعلام کرد. با توجه به صحبت مسئولان و منتقدان این پرسش مطرح است که آیا آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و تورم گویای واقعیت های جامعه است یا خیر؟

بی‌اعتمادی جامعه به آمارها
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با اشاره به آمارهای ارائه شده در خصوص نرخ بیکاری، نرخ تورم و رشد اقتصادی، گفت: در حال حاضر شاهد بی اعتمادی در جامعه به آمارها هستیم که آنها را ساختگی و جهت دار می دانند.

ناصر عاشوری‌قلعه رودخانی افزود: بنابراین با چنین وضعیتی دولت باید دقت داشته باشد که در ارائه آمار، اشتباه و بی دقتی رخ ندهد و از سوی دیگر با واقعیت ها فاصله نداشته باشد.

وی تصریح کرد:‌ در خصوص نرخ تورم باید گفت درست است که نرخ تورم مهار شده است اما با مهار تورم یک گام به عقب برگشته ایم و شاهد تحرک اقتصادی مشهودی نیستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:‌ در حال حاضر از حالت رکود به معنای واقعی خارج نشده ایم و چرخ دنده‌های اقتصادی هنوز راکد و کند است.

عاشوری با تاکید بر اینکه دولت باید در اختصاص اعتبارات توجه بیشتری داشته باشد، اضافه کرد:‌ اگر 10 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی تزریق شود تحرک خوبی در حوزه اقتصاد ایجاد می شود.

آمارهای بانک مرکزی سبب خطا در تحلیل ها می‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان گفت: گاهی اوقات آمارهای بانک مرکزی سبب خطای فعالان اقتصادی و مسئولان در تحلیلشان می‌شود.

الیاس نادران افزود: یک مسئله اساسی دیگر این است که افرادی که مسائل اقتصاد ملی را تحلیل می کنند، تولید ناخالص ملی و نرخ رشد اقتصادی را بر اساس مقایسه های قبلی دوره ای انجام نمی دهند و هیچ علامت تعیین کننده‌ای برای سیاست گذاری ها و نشانه ای برای تحلیل گران و فعالان اقتصادی نیست که بتوانند در تصمیم گیری های آنها کمک کند.

وی ادامه داد: به دنبال این امر علائم پایدار، باید بیشتر مدنظر باشد که به طور معمول در کشور ما نیز دوره های 12 ماهه پایدارتر و معنی دارتر است و نباید دوره های سه ماهه در تحلیل های اقتصادی مدنظر قرار گیرد. بنابراین نمی توان رشد فصلی را ملاک مناسبی دانست.

نادران افزود: ادعایی که بانک مرکزی گاهی دارد، مسئولان، فعالان اقتصادی و مقامات سیاسی را همیشه دچار خطای تحلیل می کند و این باعث می شود که ما برآورد غیر واقع بینانه داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: این برآوردهای غیرواقع بینانه اثر منفی بر رویکرد مردم می گذارد زیرا مردم واقعیت های اقتصادی جاری روزانه را خود به خوبی مشاهده می کنند.

وی گفت: ما هم امیدواریم دولت برای مقابله با رکود موفق شود اما هنوز اشتغال خالص کشور و تولید ناخالص ملی نشان دهنده ورود به دوره رونق نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشتر اعلام کرده بود که ناخالص افرادی که در 12 ماه گذشته وارد بازار کار شدند 400 هزار نفر بودند، اما در ازای آن بیش از یک میلیون نفر بیکار شده اند.

نادران ادامه داد:‌ خالص شاغلان حوزه اقتصاد کشور در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی بیش از 600 هزار نفر منفی است، به همین دلیل است که اعلام شده بر اقتصاد ایران رکود حاکم است و یکی از شاخص‌های اساسی رکود حاکم بر اقتصاد ملی تغییرات شاغلان بخش‌های مختلف است و در حاضر بعید به نظر می‌رسد خالص تغییرات مثبت شده باشد.

نرخ بیکاری بیش از 15 درصد است
نماینده سابق کارفرمایان در سازمان جهانی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در کشور اعلام کرد: هم اکنون نرخ بیکاری بیش از 15 درصد است و آمارهای اعلام شده محل تردید است.

عباس وطن پرور، با اشاره به آمارهای مطرح شده در مصاحبه تلویزیونی دوشنبه شب روحانی در خصوص کاهش مراجعه بیکاران به صندوق بیمه بیکاری ادامه داد: رئیس جمهور در اظهارات اخیر خود اعلام کرده است به دلیل افزایش نرخ اشتغال، میزان مراجعه به صندوق بیمه بیکاری کاهش یافته است.
این در حالی است که طی یکسال اخیر میزان اخراج کارگران به اندازه ای گسترده بوده که کارگران چندانی در واحدهای تولیدی باقی نمانده‌اند که بخواهند به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کنند.

وی با انتقاد از روش محاسبه نرخ بیکاری ادامه داد: با کاهش تعداد مراجعین به صندوق بیمه بیکاری نمی‌توان ادعای کاهش نرخ بیکاری را در کشور داشت.

وطن پرور، از افزایش نرخ بیکاری در کشور خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون نرخ بیکاری میان زنان بیش از 25 درصد و نزخ بیکاری میان فارغ‌التحصیلان بیش از 30 درصد است. این در حالی است که مرکز آمار نرخ بیکاری را مطابق با واقعیت‌های موجود در بازار محاسبه نمی‌کند.

نماینده سابق کارفرمایان در سازمان جهانی کار، با اشاره به افزایش میزان اشتغال در فصل‌های تابستان و بهار در مشاغل فصلی عنوان کرد: با توجه به اینکه میزان اشتغال در بخش کشاورزی و ساختمان در فصول تابستان و بهار افزایش می‌یابد. اما در فصل پاییز با رکود اشتغال در مشاغل فوق مواجه می‌شویم لذا باید در محاسبه نرخ بیکاری این موضوع را در روند محاسبه نرخ بیکاری در نظر گرفت زیرا نرخ را تغییر می‌دهد.

این فعال کارفرمایی کشور تاکید کرد: در ایران به دلیل اینکه قانون کار از ابتدا دست کارفرمایان را در نوع انعقاد قرارداد نیروی کار بست، کارفرمایان مجبور شده‌اند به سمت انعقاد قراردادهای موقت بروند. قانون به نحوی نوشته شد که اگر دوره 3 ماهه استخدام آزمایشی افراد به پایان برسد و فرد ادامه کار دهد، کارفرما دیگر حق اخراج وی را نداشته و تا ابد مجبور است آن نیرو را نزد خود نگاه دارد.

محاسبه آمار اشتغال غلط است
دبیر کل کانون انجمن های صنفی کارفرمایی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، از افزایش نرخ بیکاری فارغ االتحصیلان در بازار کار ایران خبرداد و گفت: در حال حاضر بیش از 40 درصد فارغ التحصیلان کشور بیکار هستند.

محمد عطاردیان با اشاره به افزایش تعداد کارجویان در بازار کار ایران اعلام کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری به نسبت سال های گذشته کاهشی نیافته به طوری که نرخ بیکاری در کشور بیش از 25 درصد است.

دبیر کل کانون انجمن های صنفی کارفرمایی ایران، با بیان این که گزارش های مرکز آمار ایران در مورد نرخ بیکاری منطبق با واقعیت های بازار کار نیست، ادامه داد: مرکز آمار ایران در حالی از کاهش نرخ بیکاری به زیر 10 درصد خبر می دهد که امارهای موجود بازار کار گویای این واقعیت نیست.

وی ادامه داد: مرکز آمار ایران در محاسبه نرخ بیکاری خود افرادی را که در هفته یک ساعت کار کنند، را شاغل محسوب می کند. بر این اساس می توان گفت برای پایین نشان دادن نرخ بیکاری از معیارهای غلط استفاده می‌شود و درنتیجه نرخ بیکاری اعلام شده نادرست است.

عطاردیان با بیان این که هم اکنون نرخ بیکاری دچار ابهام و تردید است،‌ گفت:‌ با تغییر تعریف کار، مشکل بیکاری در کشور حل نمی‌شود، اما نکته این است که با تمام این تعاریف نیز آمار دقیقی از تعداد بیکاران در کشور وجود ندارد.

به گفته دبیر کل کانون انجمن های صنفی کارفرمایی ایران، چون آمار ورودی و خروجی به بازار کار به طور دقیق ثبت نمی‌شود به همین دلیل آمار نرخ بیکاری با عدد واقعی تفاوت زیادی دارد.

عطاردیان با اشاره به رکود در واحدهای تولیدی کشور ادامه داد: هم اکنون 50 درصد از واحدهای تولیدی ایران به دلیل کمبود نقدینگی در شرایط رکودی قرار دارند.

تعداد افراد بیکار شده بیشتر است
نائب رئیس فراکسیون کارگری نیز در خصوص 400 هزار شغل ایجاد نیز گفت: با نگاهی به وضعیت بازار کار در ماه های گذشته می توان متوجه شد که تعداد افراد بیکار شده بیشتر از شغل های ایجاد شده بوده است.

نادر قاضی پور ادامه داد: همواره شاهد اعلام آمارهای شغل های ایجاد شده بوده ایم و در مورد تعداد افراد بیکار شده صحبتی صورت نگرفته است.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *