افزایش ٧ درصدی ارزش محصولات پتروشیمی صادراتی ایران

13:08 - 25 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۵۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: صادرات محصولات پتروشیمی کشور در نیمه نخست امسال به لحاظ وزنی ١٤ درصد و به لحاظ ارزشی ٧ درصد نسبت به سال گذشته بالاتر بوده است.

: مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: صادرات محصولات پتروشیمی کشور در نیمه نخست امسال به لحاظ وزنی ١٤ درصد و به لحاظ ارزشی ٧ درصد نسبت به سال گذشته بالاتر بوده است.

به گزارش میزان، علی محمد بساق زاده افزود: تولید محصولات پتروشیمی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال چهار درصد افزایش داشته است.

وی افزایش میزان خوراک، برداشته شدن محدودیتهای صادراتی از روی بعضی محصولات مانند ال پی جی، متانول، ام ای جی و اقدامهای تعمیراتی در مجتمع های پتروشیمی را از عمده دلایل افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی کشور عنوان کرد.

مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که هم اکنون ظرفیت تولید محصولات کشور از مرز ٦٠ میلیون تن در سال گذشته است، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال ١٤٠٤ این میزان دوبرابر می شود.

بساق زاده با اشاره به مزیت تامین خوراک ارزان و زیاد در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا برای سرمایه گذاران، گفت: از سال ١٣٨٩ تا امسال به تدریج افت تولید محصولات پتروشیمی در ایران روند کاهشی داشته است، اما امسال با توجه به ورود فازهای گازی پارس جنوبی وضع کاهش تولید بهتر می شود؛ از طرفی با توجه به گشایش های سیاسی و افزایش محسوس صادرات محصولات پتروشیمی بالا بودن موجودی انبارها رو به پایین است.

در ٢٥ سال گذشته ارزش کل فروش محصولات ٣٦ برابر شده است که بخش عمده‌ای از این دستاورد با استفاده از پیشرفت های علمی داخلی و همت متخصصان ایرانی در طراحی و اجرا و ساخت تجهیزات به دست آمده است که قابل توجه است همه این دستاوردها در شرایطی به دست آمده که کشور و صنعت پتروشیمی با تحریم تحمیلی برخی کشورها روبرو بوده است.

در پایان سال ٢٠١٣ صنایع پتروشیمی ایران توانسته است در مجموع ١٢,٨ میلیون تن به ارزش ٩.٩ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کند و ١٤.٥ میلیون تن نیز در بازار داخلی عرضه کند.

هم اکنون ۴۵ واحد تولیدی با ظرفیت حدود ۶۰ میلیون تن سهم ۳۶ درصدی از کل صادرات غیرنفتی و ۴۵ درصدی صنعتی کشور را به خود تخصیص داده است بطوری که صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال ۱۳۹۱ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار بوده است.

بنا بر آمارهای جهانی ۲۴ درصد ظرفیت پتروشیمی موجود در منطقه خاورمیانه و ۴/۲ درصد ظرفیت جهانی پتروشیمی متعلق به کشور ایران است.

پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا سال ۱۳۹۵ به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش صادرات این محصولات بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار باشد.

این رقم معادل درآمد سالانه نفتی کشور در بیشتر سال های دهه ٧٠ است که نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه صنعت پتروشیمی در رشد و شکوفایی کشور و همچنین موقعیت منحصر بفرد آن در بازارهای جهانی است.

با نگاهی به کارنامه صادراتی صنعت پتروشیمی کشور طی سال های اخیر، موقعیت خاص ایران در صادرات محصولاتی چون متانول، اوره، پلی اتیلن، آروماتیکها و غیره مشخص است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *