رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عدم استفاده از معارف الهی جبران ناپذیر است/ ضرورت برنامه ریزی برای استفاده از قرآن و روایات ائمه اطهار (ع)

19:45 - 07 دی 1394
کد خبر: ۱۱۵۰۳۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگراری میزان- آیت الله صادق آملی لاریجانی گفت:بسیاری از معارف کلیدی که در کلمات ائمه و در زیارات و ادعیه آن‌ها وجود دارد فهمشان در گروی این دو نکته است. بنابراین رجوع ما به کلمات اهل بیت (ع) و روایات و قران به این معناست که معارف و وحی قرآن و روایات گنجینه‌ای است که در آن معارف مثل یک چشمه جوشان است.
به گزارش ، آیت الله صادق آملی لاریجانی در سالگرد تاسیس دانشگاه امام صادق (ع) با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) در جمع دانشجویان اساتید و فارغ التحصیلان این دانشگاه گفت: همواره در این ایام مرحوم آیت الله مهدوی کنی همه ما را به فیض می‌رسانند و موجبات بهره مندی از سخنانشان را فراهم می‌کردند و امیدواریم در این شب روح ایشان با ائمه مشهور شود.

وی با اشاره به مضامینی که در وصف پیامبر اکرم (ص) قید می‌شود، گفت: ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که نیاز به تعالی انبیاء الهی بیش از گذشته است و ضرورت رجوع به نبی اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بیشتر حس می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی رجوع بشر به پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) را 2 نوع عنوان کرد و افزود: نوعی از رجوع و استفاده بهره مندی از کلمات و روایات خود پیامبر (ص) است و طبق این روش انسان می‌تواند از سنت پیامبر (ص) و کلام ائمه اطهار (ع) بهره ببرد، رجوع دیگر نیز از نوع وجودی است که انسان خودش را در محضر پیامبر (ص) و ائمه (ع) بداند و با احساس حضور و مراقبه استفاده واقعی و وجودی کند بدون اینکه کلمه‌ای تبادل شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه بسیاری از توسلات به ائمه (ع) از این نوع رجوع است، گفت: بسیاری از توسلاتی که به ائمه اطهار اظهار می‌شود در این مقوله قابل فهم است و ما در توسلاتمان به ائمه به دنبال این هستیم که از محضر آن‌ها استفاده وجودی کنیم.

رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق (ع) افزود: بسیاری از معارف کلیدی که در کلمات ائمه و در زیارات و ادعیه آن‌ها وجود دارد فهمشان در گروی این دو نکته است. بنابراین رجوع ما به کلمات اهل بیت (ع) و روایات و قران به این معناست که معارف و وحی قرآن و روایات گنجینه‌ای است که در آن معارف مثل یک چشمه جوشان است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قرآن کلمه و معدن وحی است، اظهار داشت: از سویی دیگر کلمات ائمه اطهار نیز معدن وحی است. اگرچه قرآن در ظاهر با الفاظ مطالبی را بیان می‌کند؛ اما از جایی به بعد این معارف الهی است که حقایق را بازگو می‌کند. بزرگترین اشتباه برخی از افراد این بود که معرفت دینی را همچون علم پزشکی می‌دانستند و معتقد بودند که طبق این علم معارف نیز باید از معدنی خاص استخراج شود.

وی تصریح کرد: قرآن سخن الهی است و از پس پرده غیبت حقایق را بازگو می‌کند. از سوی دیگر کلمات اهل بیت (ع) نیز از این جنس هست و به همه شما توصیه می‌کنم برنامه‌ای برای استفاده از کلمات و روایات اهل بیت (ع) بگذارید.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: در روایتی دیگر از امام صادق می پرسند علم امام چگونه است؟، امام به جابر می فرمایند در انبیاء 5 روح است که یکی از آنها روح القدس است و امام تا تحت عرش و درون زمین را می بیند و 4 روح دیگر تغییر پیدا می کند اما در روح القدس لهو و لعب نیست و در آن همه چیز دیده می شود.

وی به روایاتی دیگر از ابی بصیر اشاره کرد و گفت: خداوند به پیامبر خطاب می کند که اینگونه ما روح را به تو امر کردیم، روحی که از امر ما است و تو قبل از این وحی نمی دانستی کتاب و ایمان چیست، اما روح که به تو وحی شد همه چیز بر تو آشکار شد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: این روح خلقی است که از جبرائیل و میکائیل اعظم است، روح القدس با پیامبر است و به او خبر می دهد و او را تشویق می کند و این روح با ائمه اطهار نیز هست.

وی تصریح کرد: در روایتی دیگر امام جعفر صادق شرح می دهد روحی که از آن سوال شده است از جبرائیل و میکائیل بالاتر است و روح القدس از ملکوت است.

رئیس دستگاه قضا گفت: در روایت دیگری امام صادق (ع) فرمودند اینطور نیست که هر کسی هرچیزی می خواهد به وی بدهند، روح القدس مخصوص پیامبر بود و با ائمه نیز است و ما اگر بخواهیم در محضر اهل بیت باشیم باید آن را درک کنیم همانطور که در ورود به مکانهای مذهبی اذن دخول می خوانیم به این معنی است که آنها را حی می دانیم.

وی ادامه داد: ائمه اطهار به حسب روایات فرمودند ما مراتب عالی داریم که ائمه و پیامبر به آن اتصال دارند، روشنفکران کتابهایی نوشتند و زیارت جامعه را به مانیفست شیعیان تعبیر کرده اند، باید دید چرا این مطالب گاهی حمل بر غلو می شود و چرا می گویند این مسائل غلو است.

رئیس دستگاه قضا گفت: آنچه که از حق متعال صادر می شود، صادر نخستین از حقیقتی است که محض حق و محض وجود است و هیچ تکثری از او نیست، اهل معنا و معرفت و عرفا همین حقیقت را به عنوان تجلی می گویند، حق متعال که وجود محض است امکان ندارد کثرت در آن باشد.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: حق متعال از همه حیث مطلق است و هیچ محدودیتی ندارد و این معارف را قرآن، روایات اهل بیت بیان کرده اند.

وی اظهار کرد: ما همانطور که به خودمان جاهلیم به صاحت وجودی ائمه، اوصیا و اولیا جاهلیم، اما اگر به معارف الهی گوش دادیم که در آن اشاره شده که در اولیای الهی 5 روح است آن طور دیگری است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: انسان یک حقیقت کشیده شده در عوالم مختلف است، این عالم یک عالم ماده و ذومراتب است و انسان در عوالم باطن دیگری هم کشیده شده است که به آن جاهلیم اما اولیا و انبیاء تا عمق این عالم کشیده شده اند و به روح القدس متصل اند، چرا به حساب حرف های روشنفکرانه بیان می کنند که این حرف ها غلو است، ما باید در ناحیه ائمه اطهار و پیامبر دو معرفت ایجاد کنیم، ما حق متعال را با چشم دل نمی بینیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه و با بیان اینکه قرآن نور و تجلی حق است گفت: به همین دلیل باید دقت و فرصتی ویژه برای استفاده از معارف آن اختصاص داد ، عهدنامه مالک اشتر نیز در فرمایش حضرت امیر دیده شده است که ایشان به مالک به عنوان والی توصیه می کند که بهترین اوقات خود را صرف خود و خدایت کن با این حال همه می دانند که اگر انسان خالصانه عمل کند و اوقات خود را خالص کند همه امورش برای خدا خواهد بود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه باید این توصیه را برای خلوت خود قرار دهیم گفت: باید بخش مهمی از زندگی خود را به توجه به معارف اهل بیت اختصاص دهیم تا بتوانیم از کلمات نورانی آنها استفاده ویژه کنیم.

رئیس هیات امنای دانشگاه امام صادق تاکید کرد: نگاه ما به قرآن باید نگاه کسی باشد که میخواهد جرعه جرعه از یک بحری استفاده کند و نکته مهم در این است که غفلت های ما در عدم استفاده از معارف الهی جبران ناپذیر است.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسلاتی که افراد به ائمه اطهار می کنند گفت: رجوعی که به مزار شریف ائمه می کنیم به خاطر استفاده و بهره بردن معنوی و به نوعی اتصال وجودی و معرفتی است به همین خاطر قلب ما باید به معرفت هایی اذعان کند و از این مسئله وجودی بهره ببرد.

وی افزود: بسیاری از مطالبی که در مداحی ها ذکر می شود در راستای اوصاف اولیای الهی به این دلیل است که اگر انسان به آنها توجه نکرده و آنها را کشف نکند قلبش تثبیت نمی یابد و ما به این دلیل در مزار ائمه توسل می کنیم که آنها حی و حاضر هستند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه افراد در محضر اهل بیت باید دو اذعان را مورد توجه قرار دهند تاکید کرد: باید به مقامات ائمه و اینکه ما در کجای جهان قرار داریم و به طور کلی که هستیم توجه کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی به اوصاف مطرح شده در روایات اشاره و تصریح کرد: اوصافی که در روایات مطرح میشود نه تنها یک ویژگی برای اولیای الهی است، بلکه بابی برای انسان شناسی و معرفت حقیقی انسان است و از این طریق است که نگاه انسان به خودش و همچنین به عالم و به اولیای الهی تغییر می کند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: روایات بیشماری در تکذیب کسانی که صاحت پیامبر و ائمه را غلو می دانند مطرح است برای مثال در کتاب حجت بابی تحت عنوان ذکرالارواح التی فی الائمه الاطهار آمده است که می گوید 5 روح با پیامبر و ائمه همراه است که یکی از آنها روح القدس است که این نوع از روح لغو نداشته و با تمام آن می توان عوالم را مشاهده کرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انسان باید بداند که همه حقیقت بشر تنها در بدن انسان نیست و باید به موضوعاتی ورای این مسئله توجه کنند و اگر انسان توانست خودش را بدون الفاظ و معانی ببیند این نوع از خود حدی است که برایش تعریفی وجود ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی در خصوص بزرگترین غفلت انسان گفت: بزرگترین غفلت و خاصرترین ید انسان در معاملات وجودی همین مسئله است که عمری خود را تنها با بدن اشتباه می گیرد و این مثل این است که انسان سوار مرکبی باشد و خود را با مرکبش اشتباه بگیرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه افزود: اگر راهی پیدا کنیم برای دیدن انسانی که در این قالب نیست در اینجا است که خواسته ها و دغدغه هایش متفاوت شده و حضورش در محضر اولیای الهی بیشتر خواهد شد.

رئیس هیات امنای دانشگاه امام صادق تصریح کرد: یکی از بهترین راه هایی که بزرگان اهل معنا می گویند توسل به اهل بیت است، چرا که ائمه له لطف روح القدس همه چیز را دیده و در همه جا حضور دارند.

وی با بیان اینکه اگر حضور خود را پیش ائمه و انبیاء حس کنیم مسیرمان عوض خواهد شد گفت: اگر ما خودمان را تنها یک بدن نبینیم می توانیم موفق باشیم به همین دلیل باید از خداوند بخواهیم قلب هایمان را تسلیم حق بکند.

رئیس قوه قضاییه در پایان و خطاب به جوانان تاکید کرد: در دنیای عجیبی هستیم و هر روز شاهد فعالیت سایت های بی محتوا هستیم که تصاویر باطلی را پخش می کنند جوانان نباید حول این محور بگردند چرا که قلب های پاکی دارند به همین دلیل است که باید جوانان خود را در صراط مستقیم الهی یعنی عبودیت قرار دهند و اگر حق متعال این خواسته را در درون شما جوانان ببیند نورانیتی به سراغ شما می آید که هرگز آن را فراموش نمی کنید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *