ارسال دومین نامه سرگشاده جامعه پرستاری به رئیس جمهور

23:02 - 24 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۴۷۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو شورای عالی نظام پرستاری از ارسال دومین نامه سرگشاده جامعه پرستاری به رئیس جمهور خبر داد.

: عضو شورای عالی نظام پرستاری از ارسال دومین نامه سرگشاده جامعه پرستاری به رئیس جمهور خبر داد و گفت: با توجه به این که مشکلات موجود نظام پرداخت در حوزه پرستاری طی یک دهه اخیر بی سابقه بوده جامعه پرستاری طی یک نامه سرگشاده مشکلات این قشر را برای دومین بار مطرح کرد.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره مشکلات جامعه پرستاری طی یک دهه اخیر اظهار کرد: در مرحله سوم طرح تحول سلامت نه تنها به جامعه پرستاری بلکه همه گروه های نظام سلامت بی توجهی صورت گرفت که تمامی این قشر نسبت به این موضوع اعتراض دارند. این در حالی است که وزارت بهداشت با عوام فریبی اتفاقاتی را که برای گروه های خاص همچون پزشکان هیات علمی رخ داده را کوچک جلوه می دهد و از سوی دیگر کارهای صورت نگرفته برای این قشر را بزرگنمایی می کند.

بی سابقه بودن مشکلات نظام پرداخت  طی یک دهه گذشته

وی در ادامه با بیان این مطلب که مهمترین دلیل و بهانه وزارت بهداشت در اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت از بین رفتن پدیده زیر میزی است، تصرج کرد: وزیر بهداشت در بسیاری از صحبت های خود مطرج کرده که تنها 5 درصد پزشکاه زیر میزی می گیرند که می توانست با آنها برخورد کند این در حالی است که وزیر تعرفه ها را 2 برابر کرده است که در نظر آنها کار بسیار کوچکی است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری در ادامه به تبعیض های موجود در کارانه های بین پزشکان و پرستاران اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح می توان گفت که کارانه پزشکان 2 برابر شده است و پزشکی که در گذشته 50 میلیون کارانه دریافت می کرد در حال حاضر این مبلغ به 100 میلیون افزایش یافته است این در حالی است که کارانه پرستاران از 200 هزار تومان به 400 هزار تومان افزایش یافت، آن هم در شرایطی که کارانه پرستاران از ریشه دچار مشکل بوده است.

به گفته شریفی مقدم مشکلات نظام پرداخت در حوزه سلامت طی یک دهه گذشته بی سابقه بوده و این موضوع سبب بروز مشکلاتی برای این قشر شده، براین اساس جامعه پرستاری برای دومین بار متوالی نامه ی سرگشاده در این راستا برای رئیس جمهور ارسال کرده است.

حداقل هم‌تراز کشورهایی مانند عراق و افعانستان شویم

وی در ادامه این مطلب اظهار کرد: در این نامه از رئیس جمهور خواستار شده ایم تا نظام پرداخت پرستاران نسبت به کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و اروپا تدوین شود، چرا که نظام پرداختی در این کشورها به گونه ای بوده که پرستاران در رتبه چهارم دریافتی و پزشکان در رتبه هشتم قرار دارند حتی از رئیس جمهور خواستار شده ایم که اگر امکان برابری با کشورهای توسعه یافته نبود هم تراز کشورهایی همچون عراق و افغانستان شویم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این مطلب که متاسفانه وزارت بهداشت نسبت به این موضوع بی توجه بوده است، تاکید کرد: متاسفانه وزارت بهداشت به جای این که به خواسته های پرستاران توجه کند به دنبال عوام فریبی و نوعی پوشش دادن سیستم طرح تحول سلامت است.

شریفی مقدم در ادامه با بیان این مطلب که جلسه ای با معاون درمان وزارت بهداشت برای تعرفه گذاری داشتیم، اظهار کرد: طی آن جلسه معاون درمان وزارت بهداشت خواستار اجرای قانون تعرفه گذاری در چند بیمارستان شد که جامعه پرستاری با این موضوع مخالفت کرد و گفت این قانون باید بدون هیچ قید و شرطی در سراسر کشور اجرا شود چرا  7 سال است که در مجلس تصویب و تمامی آئین نامه های مربوط به آن تهیه و تدوین شده است.

احتمال بروز واکنش‌های اعتراض آمیز دور از انتظار نیست

وی گفت: امیدوار بودیم با توجه به بودجه هنگفتی که به وزارت بهداشت در حوزه سلامت است این تخصیص یافته است، طرح به صورت کامل در سراسر کشور اجرا شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری در خاتمه اظهار کرد: مشکلات پیش رو در جامعه پرستاری سبب شده تا پرستاران نسبت به این موضوع بسیار عصبانی و ناراحت شوند. همچنین به رغم این که با حرکات اعتراضی موافق نبوده با توجه به برطرف نکردن این مشکلات احتمال بروز چنین رفتارها و واکنش هایی دور از انتظار نخواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *