کلانشهرهای دنیا چگونه با آلودگی هوا مقابله می‌کنند؟

12:26 - 06 دی 1394
کد خبر: ۱۱۴۲۰۵
خبرگزاری میزان- آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران سال هاست نه تنها مردم که مقامات کشورمان را نیز نگران کرده است اما با وجود این، هنوز برنامه مدونی برای کاهش میزان آلاینده ها در دست نداریم و همواره یا به تعطیلی مدارس فکر می کنیم یا چشم به آسمان دوخته ایم.
به گزارش سرویس بین الملل ، پژوهش ها نشان می دهد که در روزهای آلوده میزان مرگ و میر افزایش یافته به گونه ای که اگر در روزهای معمولی ۱۵۰ نفر روزانه فوت می‌کنند در روزهای آلوده به ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر می‌رسد.

ساکنان کلانشهرهای کشورمان طی این دو هفته به دلیل آلایندگی بیش از حد هوا به سختی نفس می کشند و هفته گذشته کارخانجات و مدارس شهر تهران در کلیه مقاطع 2 روز تعطیلی را پشت سر گذاشت تا هم این آلایندگی تا حدودی کاهش یافته و هم گروه های سنی حساس از آسیب این آلودگی در امان باشند اما حتی این راهکار مقطعی نیز نتوانست مرحمی بر زخم هوای آلوده پایتخت باشد.

وارونگی هوا و روزهای آلوده

همه ساله در نیمه دوم سال به دلیل وارونگی هوا، کلانشهرها روزهای آلوده ای را تجربه می کنند این درحالی است که هیچ یک از دولت ها نتوانستد پیش از ورود به این مقطع از زمان، راهکاری برای جلوگیری از بروز این معضل  در دستور کار قرار دهند.

از سوی دیگر خالی کردن شانه از مسئولیت ها از سوی سازمان محیط زیست و دیگر دستگاه های مربوطه نیز بر این معضل دامن زده تاجایی که حتی نشست های کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز خروجی چندانی نداشته و گویا بازهم مسئولان چشم بر آسمان دوخته و به جای اتخاذ راهکاری برای بهبود اوضاع، به دنبال بارش برف و باران هستند.

کارشناسان زیست محطیی بر این اعتقادند که معضل آلودگی هوا تنها منوط به تصمیم گیری از سوی یک سازمان نیست بلکه به جهت کلان بودن موضوع و حساسیت در مورد آن باید مجموعه دولت وارد میدان شده و راهکاری برای رفع آن در نظر بگیرند. دلایل بروز تشدید آلاینده ها و همچنین اتخاذ راهکارهایی برای رفع آن نیازمند همکاری جدی است که علاوه بر سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت یا نهادهای وابسته به حمل و نقل عمومی نقش مهمی در پیشگیری از آن دارند.

پدیده آلودگی هوا و تلاش برای مقابله

این کارشناسان معتقدند که تعطیلی مدارس و کارخانجات تنها راهکار مقابله با این آلایندگی نیست بلکه دولت باید جدی‌تر وارد عمل شده و حساسیت بیشتری داشته باشد.

البته راهکارهای که دیگر کشورها برای مقابله با این پدیده دنیای مدرن و ماشینی اتخاذکرده اند می تواند تجریه آزموده باشد و تا حدودی مشکل جدی آلودگی را مرتفع کرده و تنفس بی دغدغه را برای ساکنان کلانشهرها فراهم سازد.

كارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه های جهانی به این نتیجه رسیده اند كه در پیش گرفتن راه های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. رمز و كلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین ، كاهش مصرف سوخت های فسیلی است.    

باتوجه به بحران هایی كه در طی سده گذشته از طریق انتشار مواد آلوده كننده در محیط زیست بوجود آمده، مبارزه برای داشتن هوای تمیزتر در چند دهه اخیر همه گیر شده است و این مبارزه بصورت یك واقعیت بین المللی ظاهر گردیده، زیرا هوا مرزهای بین المللی را به رسمیت نمی شناسد و هیچ كس در مقابل تهاجم هوای آلوده ایمن نیست. در شرایط كنونی مساله اصلی به شهرهای عمده و پرجمعیت و مناطق شهری مربوط می شود.

كارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه های جهانی به این نتیجه رسیده اند كه در پیش گرفتن راه های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. رمز و كلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین ، كاهش مصرف سوخت های فسیلی است.

از موثرترین راهكارهای كاهش آلودگی، كاهش آلودگی از مبدا است: ساخت و طراحی وسایل نقلیه موتوری كه از حداقل سوخت استفاده كنند، چنانچه در کشور های پیشرفته این امر تحقق یافته و در صدد موفقیت های بیشتری نیز هستند. همانطور که می دانیم وسایل نقلیه موتوری در ایران نسبت به دیگر کشور ها از بالاترین مصرف سوخت برخوردار هستند.

تبدیل سوخت خودروها به "سی ان جی " به جای بنزین و نیز كاهش واردات بنزین از دیگر راه های مقابله با این پدیده شوم است که ارایه 
برنامه های آموزشی در رابطه با كاهش مصرف سوخت از طرق مختلف مانند آموزش تعمیر و نگهداری خودروها، الگوهای رانندگی و عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت خودرو را نیز باید به آن اضافه کرد.

استفاده از رسانه ها  و فعالیت سازمان یافته برای آموزش و افزایش دانش در باره تهدیدهای آلوده كننده های هوا وایجاد آگاهی از اجرای قوانین برضد تمامی آلوده كننده ها بسیار مهم و ضروری است. این رسانه ها یکی از اولین ابزارهای ما برای ایجاد تغییر به شمار می آیند. ضمن اینکه باید به كودكانمان از همان سنین كودكی آموزش دهیم كه استفاده از وسایط نقلیه همگانی ، دوچرخه یا پیاده طی كردن نیز یکی از راه های مناسب برای برخورداری از هوای پاک است.

خارج كردن صنایع آلاینده از محدوده شهری، از رده خارج كردن خودروهای قدیمی و فرسوده با حفظ حقوق صاحبان آن ها، استفاده از انرژی های تجدید پذیر كه هم اكنون در نقاط مختلف دنیا از آن ها استفاده می شود از جمله انرژی خورشید ،باد، انرژی گرمایی اقیانوس ها ،انرژی امواج آب و انرژیجذر و مد اقیانوس ها ، بیوگاز (سوخت حاصل از تجزیه میكروبی ماده آلی در غیاب اكسیژن _ بیوگاز سوختی پاكیزه است كه می شود از آن برای پخت و پز ،گرم کردن فضا و آب، روشنایی و حتی فراهم آوردن توان مکانیکی در ماشین آلات کشاورزی و ... استفاده کرد نیز به ما کمک زیادی در داشتن آسمان آبی خواهد کرد.


پدیده آلودگی هوا و تلاش برای مقابله

این کارشناسان همچنین معتقدند که درختان و گیاهان ریه زمین هستند و یك ضرورت اساسی برای بهداشت زیستی این سیاره. هرچند انسان هوا را از دی اكسید كربن پر می كند و لایه اوزون را با مواد شیمیایی ساخته خود نابود می كند، درختان سیستمی قوی برای تعدیل این تاثیرات ارایه می دهند.

به همان میزان كه درخت جان تازه ای به جوّ می دهد، جنگل زدایی آن را نابود می سازد. از آنجا كه یك درخت طی دویست سال "دی اكسید كربن"  هوا را جذب و كربن را در چوب خود ذخیره می كند ، وقتی آن را خرد می كنیم و به صورت چوب و یا كاغذ می سوزانیم، کربن دویست ساله در بند خود را بصورت دی اکسید کربن آزاد می کند و در نتیجه تاثیر گلخانه ای را تشدید می كنیم. از این رو ما نیاز به كاشت درخت داریم و باید از قطع درختان خودداری كنیم، زیرا هر درخت در هركجای دنیا گوهری است پربها. لایه ی اوزون و گازهای گلخانه ای مرز نمی شناسند، پس قطع هر درخت تاثیر جهانی برجای خواهد گذاشت.

آلودگی هوا و راه های مقابله با این پدیده

راه های مقابله با آلودگی هوا در کشورهای مختلف

چین
 چینی‌ها سرانجام برای مقابله با آلودگی هوا دست به کار شدند و عجیب‌ترین راه حل‌های دنیا را برای مقابله با آلودگی‌ها مورد استفاده قرار دادند.

از جمله راه حل‌های عجیب کشور چین برای مهار آلودگی هوا، پرتاب ین نقره به ابر‌ها برای تولید کریستال‌های یخ و ایجاد بارندگی به شکل برف یا باران است، دولت چین در نظر دارد که موشک‌هایی را برای این منظور به آلمان پرتاب نماید.


آلودگی هوا و راه های مقابله با این پدیده



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *