رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزير بهداشت افزايش مرگ و مير به دليل آلودگي‌ هوا را تکذيب کرد

16:06 - 05 دی 1394
کد خبر: ۱۱۴۰۱۲
خبرگزاری میزان - وزير بهداشت با بيان اينکه آمار مرگ و ميرهاي امسال نسبت به سال گذشته تغييري نکرده، افزايش 20 تا 30 درصدي مراجعات به اورژانس‌ها به دليل آلودگي هوا را رد کرد.
به گزارش ، دکتر سيدحسن هاشمي در حاشيه مراسم کمپين شهروند سالم، درباره برخي اظهارنظرها مبني بر افزايش مرگ و مير به دليل آلودگي هوا گفت: اخبار مربوط به افزايش مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا را ديدم. گزارشاتي که در اين زمينه ارائه شده و ادعاهايي که مي‌شود زياد قابل استناد نيستند. من از مسئول سازمان بهداشت زهرا در اين زمينه سوال کردم و پرسيدم آيا تعداد مرگ‌ها افزايش داشته است که گفتند تعداد مرگ‌ها در طول سال ثابت است و از دي ماه به بعد افزايش مي‌يابد.

هاشمي ادامه داد: مسئول سازمان بهشت زهرا مي‌گفتند مثلا ما روزانه بين 140 تا 150 فوتي داريم که در اين فصل به 200 نفر افزايش مي‌يابد، اما آمارها نسبت به سال گذشته تفاوتي نکرده‌اند. بنابراين اين يعني ما بايد نگران آلودگي هوا باشيم و براي بهبود آن تلاش کنيم. اما با اين وزير بهداشت افزايش مرگ و مير به دليل آلودگي‌ هوا را تکذيب کردموضوع به صورت ابزاري برخورد نکنيد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار درباره افزايش مراجعات به اورژانس به دليل آلودگي هوا گفت: اين طور نيست که مراجعه به اورژانس 20 تا 30 درصد افزايش داشته باشد. در اين موضوع که هواي آلوده منجر به بيماري مي‌شود، ترديدي وجود ندارد. باز هم در اين موضوع که آلودگي هوا بيماري‌هاي تنفسي به ويژه آسم را تشديد مي‌کند، ترديدي نيست اما از طرف ديگر بايد در ذکر آمار دقت کنيم؛ چرا که مردم به مرور زمان بي‌اعتماد مي‌شوند. بنابراين نبايد ذهنيات و حدسيات خود را به عنوان آمار قطعي اعلام کنيم. من آنچه را که اطلاع دارم از سوي سازمان بهشت زهرا و اورژانس ها و آمار مرگ و ميرهاي بهشت زهرا نسبت به سال گذشته تغييري نکرده است که ممکن است دليل آن مراقبت مردم باشد.

وزير بهداشت با بيان اينکه ما مي‌خواهيم هواي شهرمان پاک باشد، گفت: باور داريم که انجام اين کار شدني است، اما يک وزارتخانه يک سازمان و حتي دولت به تنهايي از پس آن بر نمي‌آيد و همه بايد کمک کنند و بدانند اين کار شدني است. همانطور که روزي هواي لندن و استانبول بسيار آلوده تر از تهران بود اما طي برنامه‌اي 10 ساله اکنون جزو پاکترين شهرهاي دنيا محسوب مي‌شوند؛ چرا که هيچ کس مسئوليتش را گردن ديگري نيانداخته است.

وي افزود: در اين خرابکاري همه مسئولند و نقش دارند و بايد متناسب با نقشي که بر عهده دارند، راه آمده را بازگردند و نقش خود را ايفا کنند.

هاشمي در پاسخ به سوالي درباره لزوم تعطيلي مدارس به دليل آلودگي هوا گفت: مهم اين است که هميشه سلامت مردم در سرلوحه برنامه‌ها باشد. با دستوري که رئيس جمهور دادند هر زماني که نياز باشد هم سازمان محيط زيست و در راس آنها استانداري تهران و وزارت بهداشت با همين دستور تصميم گيري مي‌کنند تا از سلامتي مردم مراقبت شود، اما بايد به جهات ديگر موضوع نيز توجه شود؛ چرا که زماني که يک روز را تعطيل مي‌کنيم اين طور نيست که مردم از قبل پيش بيني‌هايي کرده باشند. بنابراين بايد همه جهات را در نظر بگيريم تا مردم آسيب روحي، رواني، جسمي و غيره نبينند و در مجموع به گونه‌اي تدبير شود که آسيبي به مردم وارد نشود.

هاشمي همچنين در ادامه درباره کمپين شهروند سالم که بر اساس آن قرار است با کمک سازمان زيباسازي شهرداري تهران، طرح‌هاي گرافيکي با موضوع سلامت در سطح شهر قرار گيرد، گفت: ما با شهرداري تهران و شهرداري‌هاي کل کشور اقدامات مشترک زيادي داريم و شهرداري‌ها مي‌توانند کمک زيادي به وزارت بهداشت در زمينه مراقبت از سلامت مردم انجام دهند که در اين زمينه از همه شهرداران به ويژه شهردار و شهرداري تهران تشکر مي‌کنيم.

وي با بيان اينکه البته معتقدم شهرداري بيش از اين مي‌تواند با وزارت بهداشت همراهي داشته باشد، افزود: به ويژه اينکه شهرها و کلان شهرها توسعه پيدا مي‌کنند و ما براي ايجاد زمين و فضا که خود شهرداري بايد ايجاد مي‌کرد و با وجود تراکم فروشي از شوراهاي شهر انتظار داريم که حتما به اين موضوع توجه کنند و در زمينه ساخت بيمارستان‌هايي که نياز داريم حداقل در جهت تامين زمين و تراکم مورد نيازشان به ما کمک کنند. طبيعي است که اعتبار لازم براي بهداشت را خودمان تقبل مي‌کنيم. درباره مشارکت خيرين در حوزه سلامت نيز همواره استقبال کرده‌ايم و در زمينه بيمارستان سازي هم فکر مي‌کنم سرمايه‌گذاراني از بخش خصوصي وارد شوند و بتوانيم از آنها خريد خدمت کنيم.

بودجه وزارت بهداشت نبايد کاهش يابد

هاشمي در پاسخ به سوالي درباره بودجه وزارت بهداشت با توجه به اينکه در فصل تعيين بودجه قرار داريم، گفت: بودجه وزارت بهداشت نبايد کاهش يابد؛ چرا که طرح تحول سلامت طرحي است که تازه آغاز شده و انتظار مي‌رود که با توجه به تورم که نرخ آن در حوزه سلامت 1.5 برابر تورم موجود است، بودجه وزارت بهداشت تعيين شود و دولت و مجلس با احتساب اين نرخ تورم به بودجه وزارت بهداشت نگاه کنند. البته انصافا شاهديم که علاوه بر رئيس جمهور، دکتر نوبخت نيز اهتمام ويژه‌اي در اين زمينه دارند و اميدواريم در لايحه‌اي که تقديم مي‌شود و نگاهي که مجلس دارد، در بودجه سال 95 شاهد باشيم که همه از سلامت ايرانيان مراقبت خواهند کرد.

سيستان و بلوچستان نيازمند نگاه ويژه

وزير بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالي درباره سفر اخير خود به استان سيستان و بلوچستان گفت: اين سفر فرصت بسيار مغتنمي بود که در خدمت هموطنان بلوچ خود در شهرهاي مختلف باشيم. خوشبختانه همه از آنچه که انجام شده راضي بودند و در عين حال مطالباتي نيز داشتند.

وي افزود: اين يک واقعيت است که دولت‌ها در طول سي و چند سال اخير مي‌خواستند به اين استان کمک کنند، اما عواملي مانع مي‌شد. بخشي از اين موضوع نيز متوجه خود دولت و مجلس بود؛ چرا که هرکس نسبت به حوزه انتخابي خودش نگاه متوازن داشت. همچنين مسائلي مانند جنگ تحميلي،‌ توطئه‌ها و تحريم‌ها نيز در اين استان وجود داشته اما آنچه که مربوط به ماست اين است که سيستان و بلوچستان جزو استان‌هايي است که هر يک از ما بايد به صورت ويژه به آن نگاه کنيم.

هاشمي با بيان اينکه اميدوارم در حوزه ماموريت خودمان بتوانيم به اين استان کمک کنيم، گفت: اميدوارم بتوانيم اگر در گذشته کم توجهي و کوتاهي نسبت به استان سيستان و بلوچستان صورت گرفته، قضاي آن را به جا آورده و بتوانيم جبران کنيم.

وي ضمن ابراز خرسندي از وجود اساتيد بومي در استان سيستان و بلوچستان گفت: دانشجوياني که در آنجا ديدم اکثرشان بومي بودند. به عنوان مثال در يک جمع 400 نفري کمتر از 20 نفرشان غير بومي بودند. بنابراين اميدوارم آنها مدارج بالاي تخصصي را کسب کنند. همچنين سه دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر، زاهدان و زابل در آنجا وجود دارد و زمينه‌هايي نيز براي پيشرفت چابهار فراهم شده است. فکر مي‌کنم از جهت آموزشي و نيروي تخصصي در آينده شرايط اين استان بهتر از امروز خواهد بود به ويژه اينکه 50 درصد جمعيت آنها نيروها بومي است.

هاشمي همچنين گفت: براي زير ساخت‌هاي استان سيستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان طي يک سال و نيم آينده بالغ بر 200 پروژه درماني در آنجا افتتاح خواهد شد.

وي با بيان اينکه اين پنجمين سفر من به سيستان و بلوچستان بود گفت: در اين سفر درس‌هايي گرفتم که اميدوارم منحصر به اين سه روز بازديد نشود و حتما هيئت‌هايي به آنجا رفته و تجهيزات ارسال خواهند کرد. بنابراين نگاهمان به اين استان نگاه ويژه‌اي است. مردم سيستان و بلوچستان در عين نجابت و محروميت بيش از ما پاي انقلاب و تماميت ارضي کشور ايستاده‌اند و در همين روزها نيز دفاع مي‌کنند و شهيد مي‌دهند. بنابراين اميدوارم در حوزه خودمان بتوانيم آنچه را که در توان داريم انجام دهيم.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *