آزادی بیان از مصرحات اسلام و قانون اساسی است/ تاثیر جمله رهبری برحضور مردم در انتخابات

12:30 - 25 تير 1393
کد خبر: ۱۱۳۰
خبرگزاری میزان: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تاکید بر اینکه "لا اکراه فی الدین" افتخار اسلام در عصر انفجار اطلاعات است، گفت: سانسورچی ها بدانند دل مردم همیشه با حقیقت است.

: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تاکید بر اینکه "لا اکراه فی الدین" افتخار اسلام در عصر انفجار اطلاعات است، گفت: سانسورچی ها بدانند دل مردم همیشه با حقیقت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرنگاران، روزنامه نگاران، نویسندگان، مدیران مسؤول روزنامه ­ها، خبرگزاری­ها و سایت­ های خبری و جمعی از فعالان در عرصه ­های مجازی، سینماگران و مستندسازان با تشکر از حسن ظن و زحماتی که خبرنگاران و روزنامه نگاران در سال ­های اخیر برای حفظ اصالت انقلاب و حمایت از دلسوزان نظام کشیدند، اظهار کرد: آزادی بیان، آزادی اظهار نظر و جلوگیری از سانسور و تهدید ،حق هر انسان و از مصرّحات اسلام و قانون اساسی است، همه در این موضوع اشتراک نظر دارند و در عمل است که معتقدین واقعی از ظاهرسازان جدا می ­شوند.

وی با قرائت آیه «فبشّر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» ؛ به تشریح و تفسیر آن پرداخت و گفت: بستن گوش و چشم مردم در مقابل حقایق ؛ یعنی بستن در سعادت به روی انسان ها و هرکسی این کار را با هر هدف و توجیهی انجام دهد؛ به اسلام، انقلاب اسلامی و مردم ایران ستم می ­نماید.

آیت­الله هاشمی رفسنجانی «لا اکراه فی الدین» را آیه افتخار مسلمانان در همه اعصار ؛ به ویژه در عصر انفجار اطلاعات دانست و گفت: هرکس چنین جملاتی را در فرهنگ دینی خود داشته باشد، از آن تابلو می ­سازد و به آن می­ نازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقسیم سخنان پیامبر(ص) به وحی و جملات ایشان، گفت: رسول مکرّم اسلام به مسلمانان می­ فرمود که مطالبی که وحی است، انتقاد ناپذیر است، اما تصمیمات خود من می­ تواند مورد سؤال و اعتراض باشد.

وی آیات موکّد بر مشورت در قرآن را توجه به آرا و نظر مردم در دین مبین اسلام خواند و گفت: مشورت حکومت­ ها با مردم در گذشته بیعت بود و در عصر حاضر انتخابات است که شیوه­ ی اداره­ جامعه را انتخاب می­ کند.

آیت­ الله هاشمی رفسنجانی با استناد به گفتار و نوشتار« جرج جرداق»؛ به صبوری­ های حضرت علی(ع) در برخورد با مخالفان عنود اشاره کرد و گفت: شخصیت عظیمی چون آن امام همام در جلسه ­ای که کسی به ایشان توهین کرد و پیروانشان برآشفتند و درصدد تنبیه بودند، دستور دادند که تحمل کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری توهین­ های که در سال­ های اخیر به شاگردان امام که زبرالحدید مبارزه بودند، ادامه داد: کسانی در جامعه ادعای انقلابی گری دارند که در سال­ های مبارزه به خاطر اندیشه­ های متحجرانه ؛ مبارزه را تلاش برای برافراشتن پرچم ضلالت می ­دانستند.

آیت­ الله هاشمی رفسنجانی با تبیین اهداف انقلاب اسلامی و مخاطرات ایام مبارزه؛ گفت: مردم به اسلام واقعی روی آورده بودند که در گفتار و رفتار امام راحل متجلّی بود.

وی رشد آگاهی جامعه را دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی خواند و گفت: الان جوانان یک روستای دور افتاده در استان­ های مرزی مانند دانشجویان دانشگاه­ های تهران تحلیل می­ کنند و این نشان می­ دهد که از ابزارهای اطلاع سانی در جهت درست و برای رشد اطلاعات و آگاهی خویش استفاده می­ کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فشارها و اذیت­ های سال­ های اخیر را برخاسته از سیاست­‌زدگی بعضی­‌ها در جامعه دانست و تصریح کرد: مردم ایران با درک عمیق و درست از شرایط، یک روز وارد عرصه­ انتخابات شدند و سیاسی ترین کار ممکن را انجام دادند و نگذاشتند انقلاب اسلامی بیش از این منحرف شود.

آیت­ الله هاشمی رفسنجانی در بیان علل پیروزی اندیشه اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری، به نقش رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: یک جمله ایشان که رأی مردم حق الناس است، فضای اعتماد را به جامعه هدیه داد تا مردم به پای صندوق­ ها بیایند.

وی در بیان اهمیت «حق­ الناس» در آیات و روایات اسلامی و ضرورت توجه به آن در عصر حاضر، اضافه کرد: رهبری با علم و اجتهاد این جمله را گفتند و وظیفه خبرنگاران، نویسندگان و شخصیت­ های دینی و فرهنگی کشور است تا برای جاودان کردن و گسترش آن در جامعه تلاش کنند.

آیت­ الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان اخیر حضرت آیت­ الله خامنه­ ای در خصوص اعتدال گفت: دانش ایشان ایجاب می­ کند که به اعتدال عقیده داشته باشند و این افتخار مردم ایران است که دولت اعتدال نیز شکل گرفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان چرایی و چگونگی نام نویسی خویش در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: حقیقتاً نمی­ خواستم بیایم، اما وقتی اصرار مردم را دیدم؛ با خود گفتم که نباید به این همه تقاضاها، احساسات و استدلات عقلی و سیاسی پاسخ منفی بدهم.

وی با یادآوری اتفاقات پس از نام نویسی و نتیجه­ ی انتخابات افزود: خداوند تاریخ ایران در این مقطع به گونه­ ای رقم زد تا مردم نجیبانه و صبورانه انتخاباتی انجام دهند که دنیا را متحیّر کرد و نگاه آنان را به مردم ایران تغییر داد.

آیت­الله هاشمی رفسنجانی با تقبیح سانسور واقعیت­ ها در جامعه ، ادامه داد: هیچ­کس با سانسور سود نمی­ برد و سانسورچی­ ها باید بدانند دل مردم همیشه با حقیقت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آیات قرآن در نهی از غیبت و تجسس، گفت: در فضای اعتدال باید به این آیات روشن قرآن عمل شود که هم خواسته قانون اساسی و هم مطالبه عمومی است.

وی آگاهی مردم را ستود و با اشاره به نقش خبرنگاران در بیان واقعیت­ ها، خاطر نشان کرد: هرچند حقایق بیشتر روشن شوند، جامعه بیدارتر و به طبع آن انقلاب نهادینه تر می­ شود.

در آغاز این دیدار مظفر، مدیر نشر کویرـ وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکارـ خانم مهدیانی، سردبیر خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ـ دهباشی، مستندسازـ دکتر توحیدلو، از نویسندگان فضای مجازی و  پورنجاتی از مسئولان سابق فرهنگی کشور به بیان دیدگاه­ های خویش در خصوص فضای آرام برای نویسندگان، کتاب و روزنامه، لزوم نهادینه شدن اعتدال در جامعه، توجه به واقعیت­ های جامعه، امیدواری مردم به تدابیر دولت یازدهم و ضرورت حفظ دستاورد انتخابات 24 خرداد 92 پرداختند.

همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت­ ها و برنامه­ های این وزارتخانه در معاونت­ های مختلف، به ویژه معاونت مطبوعاتی، گفت: فرهنگ در فضای باز و آزادی که همه افراد دیدگاه ­ها و اندیشه­ های خود را بیان کنند، رشد می­ کند و به تعالی می­ رسد.

وی با بیان اینکه در فضای بسته و سانسور شاهد رشد و بالندگی در هیچ حوزه­ای به خصوص علمی، دانشگاهی، دینی و فرهنگی نخواهیم بود، افزود: باید اجازه بدهیم همه سلیقه ­ها به اظهار نظرات خود بپردازند.

در پایان این مراسم همزمان با اذان، نماز مغرب و عشاء به امامت آیت ­الله هاشمی رفسنجانی اقامه و افطار در فضایی صمیمی صرف شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *