دستی پنهان، رنگ و استقلال موسیقی ایرانی را از بین برد

14:23 - 24 تير 1393
کد خبر: ۱۰۶۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: هوشنگ جاوید با اشاره به تفاوت‌های موسیقی شرق و غرب گفت: دستی پنهان رنگ و استقلال موسیقی ایرانی را از بین برد.

: هوشنگ جاوید با اشاره به تفاوت‌های موسیقی شرق و غرب گفت: دستی پنهان رنگ و استقلال موسیقی ایرانی را از بین برد.

به گزارش ، ویژه‌برنامه سحری‌خوانی عصر دیروز با حضور معاون هنری و مدیر امور موسیقی سازمان، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و استاد مصطفی رحیم‌پور سیاهکلی با اجرای گروه‌های مقامی سماچ از استان بوشهر و یاسین از استان کردستان در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

بابک ربوخه، مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم هدف دوره جدید مدیریت موسیقی را ارتقای سطح کیفی موسیقی با بهره‌گیری از فرهنگ بومی و ملی ایران ذکر کرد و گفت: اجرای ویژه‌برنامه سحری‌خوانی به عنوان یکی از آیین‌های سنتی در موسیقی ایران از این فعالیت‌ها است که شهروندان تا پایان سال شاهد برگزاری برنامه‌های بیشتری در همین راستا خواهند بود.

دستی پنهان رنگ و استقلال موسیقی ایرانی را از بین برد

جاوید هم در بخشی از این برنامه با اشاره به تفاوت‌های موسیقی شرق و غرب گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی موسیقی شرق این است که با تمام لحظات زندگی ما از بدو تولد تا مرگ عجین است. این در حالی است که امروز از واژه موسیقی ترس داریم و تعریفی برای آن ارائه نداده‌ایم. برخلاف تصور عامه مردم و جوانان، موسیقی مذهبی فقط مرثیه و نوحه‌خوانی نیست و در حال حاضر این نوع موسیقی در ایران 32 شاخه با شیوه‌های اجرایی مختلف دارد.

وی با بیان اینکه اکنون جوانان ما بیشتر از آنکه اصالت‌ها و پیشینه غنی فرهنگی ایران را بشناسند با موسیقی پاپ، موسیقی وارداتی و سازهای غربی آشنا هستند، افزود: اگر ما به این شیوه‌های اجرایی در موسیقی مذهبی خود توجه کنیم دیگر نیاز به آوازها و موسیقی‎های غربی نداریم. این صحبتم مخالفت با موسیقی پاپ نیست بلکه متاسفم جوانان ما را با ساده‌ترین سطح موسیقی آشنا می‎کنند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی با تاکید بر اینکه دستی پنهان رنگ و استقلال موسیقی ایرانی را از بین برد، اظهار کرد: اکنون استادانی مانند مصطفی رحیم‌پور به دلیل نبود حمایت و توجه مسئولان نه شاگردی دارند نه امکاناتی برای تربیت شاگرد و اگر روزی این عزیزان را از دست بدهیم، جز تاسف کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم.

وی با بررسی سحری‌خوانی در پیشینه تاریخ ایران گفت: سحری‌خوانی در تاریخ از افراد مختلف ایرانی و خارجی در سندهای گوناگون روایت شده و این مراسم سنتی پیش از اسلام در آیین‌های مختلف و پس از اسلام به نوع خود اجرا شده است.

پژوهشگر موسیقی نواحی تصریح کرد: نیاکان ما با بهره‌گیری از هنر راهی بهتر برای ارتباط با عالم بالا برگزیده بودند و ما علاوه بر مناجات سحر، مناجات افطار و نیم‌شب هم داشتیم که بسیاری از مردم از این مناجات‌ها بی‌خبرند.

در ادامه برنامه سحری‌خوانی، هنرمندان برتر موسیقی مقامی ایران در قالب گروه‌های یاسین به سرپرستی سید تاج‌الدین حسینی از سنندج، سماچ به سرپرستی عبدالرضا اخلاقی از بوشهر و استاد رحیم‌پور سیاهکلی از سحری‌خوانان برتر استان گیلان به هنرنمایی پرداختند که برنامه آنها مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *