تولیدکننده‌ها انبارداری می‌کنند/ چند درصد واحدهای تولیدی تعطیل هستند؟

10:13 - 10 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۸۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان - رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به رکودی که اکنون شاهد آن هستیم اکثر تولیدکننده های ایران امروزه انبارداری می کنند.
تولیدکننده‌ها انبارداری می‌کنند/ چند درصد واحدهای تولیدی تعطیل هستند؟به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، سیدعبدالوهاب سهل آبادی طی گفت وگویی اظهار کرد: بیش از 90 درصد صنعت ایران را واحدهای کوچک تشکیل می دهد و واحدهای بزرگ دولتی هستند یا سهمی در اقتصاد و اشتغال زایی کشور ندارند.

وی ادامه داد: تا پایان سال 92 نزدیک 25 درصد واحدهای تعطیل بودند که اکنون این رقم تا پایان سال گذشته به 32 درصد رسیده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این وضعیت حمایت ویژه و خاص مورد نیاز است اگر تسهیلات هم در نظر گرفته می شود شرایط اخذ و بازپرداخت آن بسیار سخت است و همه فعالان اقتصاد توان اخذ آن را ندارند.

سهل آبادی افزود: بیش از 90 درصد واحدها توانایی گرفتن وام را ندارند و اگر هم نقدینگی واحدهای تولیدی تامین نشود واحدهای بیشتری در کشور تعطیل می شود.

تولیدکننده‌ها انبارداری می‌کنند
وی افزود: اگر دولت کمک نکند نتیجه خوبی حاصل نمی شود، باتوجه به رکودی که اکنون شاهد آن هستیم اکثر تولیدکننده های ایران امروزه انبارداری می کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در مقابل دیونمان به دولت باید جریمه بپردازیم و طلبمان اصلا مورد توجه نیست و یارانه ای هم ریالی دریافت نکرده ایم.

وی افزود: امروزه همکاران ما یک دسته چک هم نمی توانند دریافت کنند، چگونه می توان در این شرایط باید به فکر صادرات باشیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت بدهی اش را بپردازد یا حداقل بدهی اش با طلبش تهاتر کند.

تعطیلی واحدهای تولیدی
سلیمانی معاون صنایع کوچک و شهرک های ایران نیز در ادامه گفت: طبق آمار استخراج شده تا پایان شهریور در بخش صنعت 88 هزار بنگاه صنعتی که 81 هزار کوچک هستند و 42 درصد اشتغال صنعتی و 31 درصد سرمایه گذاری ها در این بخش است.

وی ادامه داد: این اشتغال زایی باید به بیش از 60 درصد برسد و این رقم در کشورهای صنعتی و در حال توسعه نیز بیش از 60 درصد است.

معاون صنایع کوچک و شهرک های ایران تصریح کرد: بنگاه های کوچک مبتنی بر بازار داخلی شکل گرفته اند و بدون توجه به بازار جهانی پیش رفته اند.

وی گفت: در سال گذشته چند طرح تحول اقتصادی در کشور شاهد بودیم که نمونه آن طرح هدفمندی یارانه ها بود و بسیاری از بنگاه ها طبق روال گذشته بوده است اما قبل اجرای طرح هدفمندی یارانه ها باید بستر سازی صورت می گرفت و نوسازی و بازسازی انجام می شد اما اینکار انجام نشد.

سلیمانی افزود: در سال های گذشته درآمدهای خوب نفتی را شاهد بودیم بنابراین واردات کالاها به کشور نیز بی رویه بود و رعایت نشد در صورتی که این درآمد باید صرف زیرساخت بنگاه های داخلی می شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 30 درصد بنگاه های کوچک کشور تعطیل یا غیراقتصادی فعال کار را دنبال می کنند البته 1700 واحد تعطیل طی سال گذشته به چرخه فعالیت بازگشتند.

معاون صنایع کوچک و شهرک های ایران گفت: در همه جای دنیا صنعت شان ساختار دارد و اینگونه نیست که تمام بنگاه ها وارد بازار جهانی شوند اما در کشورهای خارجی مسئولانشان پیوند بین بنگاه بزرگ و کوچک شکل می دهند و این بنگاه ها وارد بازار جهانی می شوند، متاسفانه چنین ساختاری در کشور ما وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مواد و قطعاتی که از خارج کشور واردات می شود توانایی تامین آن در داخل وجود دارد اما متاسفانه بازهم شاهد واردات آن هستیم و علت آن ارز ارزان و مدیریت نشدن واردات در سال های گذشته بوده است که سبب وارد شدن ضربه سنگین به صنعت شده است.

سلیمانی ادامه داد: بنگاه های کوچک و متوسط تامین مالی آن توسط بانک ها صورت می گیرد اما در ایران چنین بانکی نبوده است و اکنون بانک صنعت و معدن است اما اعتبار چندانی ندارد.

وی گفت: در سال های گذشته طرح رونق بنگاه های کوچک و متوسط در دستور کار بود که 15 هزار واحد صنعتی درخواست تامین مالی و نقدینگی داشتند.

معاون صنایع کوچک و شهرک های ایران تصریح کرد: بانک ها باید بیشترین وقت را برای بنگاه های کوچک بذارند و مشاوره های خوبی در زمینه مدیریت کردن پول ارائه دهند.

وی با انتقاد از نرخ بهره بانکیف اضافه کرد: با این نرخ ها برای بنگاه های کوچک به دلیل بالا بودن هزینه های تولید ادامه کار به صرفه نیست.

معاون صنایع کوچک و شهرک های ایران گفت: در حال حاضر دستگاه های مختلفی داریم که وظیفه حمایت از بنگاه های کوچک را دارند اما کشورهایی در این زمینه موفق بوده اند که بتوانند تمام این دستگاه ها را تجمیع کنند.

یارانه بخش تولید
وی با اشاره به تخصیص یارانه از هدفمندی یارانه ها، افزود: بنگاه های کوچک ما بدهی معوق و چک های برگشتی دارند و تلاش شوراهای مختلف این است که این مشکل را حل کنند، اگر کارآفرینان ما دارای چک برگشتی و بدهی معوقه هستند امیدواریم که تسهیلاتی در این زمینه در نظر گرفته شود تا به چرخه تولید بازگردند.

معاون صنایع کوچک و شهرک های ایران افزود: دولت یک کارگروه گذاشته است و ابزارهای مختلفی برای تسویه حساب ها بین بخش خصوصی و دولتی در نظر گرفته است.

وی تاکید بر اینکه بخش خصوصی و بخش دولتی باید با همدلی در کنار هم باشند، اضافه کرد: مهم ترین اقدامی که باید در دستور کار باشد تامین مالی بنگاه هاست. خواهش ما این است که راه های نوینی برای حل مشکلات ارائه شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *