نقض حقوق بشر توسط آل سعود را نمی‌توان نادیده گرفت / آنچه داعش برای خودنمایی انجام می دهد در عربستان امری معمول است

12:57 - 09 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۵۳۰
خبرگزاری میزان - پایگاه خبری گاردین در مقاله اخیر خود با انتقاد شدید از وضعیت حقوق بشر در عربستان اعلام کرد: هیچ کشوری در جهان پس از گردن زدن یک جوان، او را بدلیل رابطه نسبی با یک رهبر شیعی در انظار عمومی سر و ته آویزان نمی کند.
انتقاد شدید گاردین از توسعه روابط دولت انگلیس با آل سعود/ به هیچ عنوان نمیتوان نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت غیرمردمی آل سعود را نادیده گرفت/ آنچه داعش برای خودنمایی انجام می دهد در عربستان امری معمول استبه گزارش سرویس بین الملل به نقل از پایگاه خبری گاردین، در خاورمیانه کشورهایی چون پاکستان، قطر و بحرین را می توان به عنوان نقض کنندگان حقوق بشر نام برد اما آنچه در خصوص آل سعود متفاوت است، اعدام دسته جمعی زندانیان خود نیست؛ که البته به وفور دیده شده است. بلکه تصمیم آل سعود برای گردن زدن 50 به اصطلاح تروریست است که با هدف تضعیف روحیه عناصر گروه تروریستی داعش صورت پذیرفت.

گاردین در ادامه افزود: این 50 تن در حقیقت جوانانی هستند که در تجمعات اعتراض آمیز علیه تبعیض جنسیتی در عربستان دستگیر شده بودند.

این نشریه ادامه داد: هیچ کشوری در جهان پس از گردن زدن یک جوان، او را بدلیل رابطه نسبی با یک رهبر شیعه (شیخ نمر) در انظار عمومی از پا آویزان نمی کند. در حقیقت بسیاری از آنچه داعش برای خودنمایی انجام می دهد در عربستان امری معمول تلقی می شود. پیشنهاد دولت انگلیس برای همکاری با وزارت دادگستری عربستان در نوع خود یک فاجعه به حساب می آید؛ که البته با مخالفت "جرمی کوربین"، رهبر حزب کارگر انگلیس، این معامله شرم آور پایان یافت.

در ادامه این مقاله آمده است: هیچ کس نمی تواند مخالفت کند که شکنجه توسط سرویس های امنیتی عربستان امری طبیعی نیست. تبلیغات وهابی گری آل سعود، چه در مساجد و چه در مدارس مذهبی، یا حتی بر روی اینترنت و شبکه های ماهواره ای، سیاه نمایی از اسلام است و جز آسیب منفعتی ندارد. تسلیحات عربستان که از انگلیس خریداری می شود در جنگی شرور علیه نیروهای مردمی یمن مورد استفاده قرار می گیرد و میلیون ها نفر را آواره کرده است.

گاردین در پایان نوشت: تنها توجیه سخنان دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، در خصوص اینکه نباید سیاست های خصمانه علیه عربستان بکار گرفت این است که با سقوط نظام آل سعود، خاورمیانه با بحران مواجه خواهد شد. اگر این کشور به دنبال جلوگیری از فروپاشی فاجعه بار است، باید تغییراتی را در سیاست های خود اتخاذ کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *