رشوه‌های نفتی اعراب و کنترل کردها دلیل حمایت ترکیه از داعش

14:54 - 23 مهر 1393
کد خبر: ۱۰۴۰۷
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه هدف برخی کشورهای منطقه از حمایت داعش هدایت آنها به مناطق شیعه نشین است گفت: حمایت ترکیه از داعش نه تنها به کنترل کردها در منطقه نینجامیده است، بلکه باعث تحرک بیشتر کردها در ترکیه شده است.

: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه هدف برخی کشورهای منطقه از حمایت داعش هدایت آنها به مناطق شیعه نشین است گفت: حمایت ترکیه از داعش نه تنها به کنترل کردها در منطقه نینجامیده است، بلکه باعث تحرک بیشتر کردها در ترکیه شده است.

سید جعفر قنادباشی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی میزان با بیان اینکه اهدافی که عربستان، ترکیه و کشورهای غربی از تشکیل داعش دنبال می کنند، هنوز تحقق نیافته است، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی های آنها می توان تصور کرد، حضور داعش در منطقه ادامه دار است.

وی افزود: ائتلاف علیه داعش به طور عمده بر 2 محور کاهش قدرت داعش و هدایت داعش از مناطق مورد توجه کشورهای غربی، عربی و صهیونیستی و راندن آنها به سمت مناطق مورد تاکیدشان مخصوصا مناطق شیعه نشین، تمرکز دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه همه فرقه های مذهبی و مراجع دینی صاحب فتوا چه شیعه و چه سنی بر غیراسلامی بودند داعش اذعان دارند، گفت: فضای کنونی منطقه، فضایی است که احساسات ضد داعش در منطقه رو به گسترش است و این در حالی است که غرب از داعش به عنوان اهرمی استفاده می کند تا چهره خشنی از اسلام به جهان نشان دهد.

قنادباشی تصریح کرد: اینکه حیات داعش در منطقه ادامه خواهد داشت یا خیر به نبرد بزرگتری ارتباط دارد که نبرد میان مثلث غربی، ارتجاعی و صهیونیستی به عنوان حامیان داعش از یک طرف و نیروهای مقاومت از طرف دیگر است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه "نقش ترکیه را در تداوم وجود داعش در منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟" پاسخ داد: عضویت ترکیه در ناتو تمامی تصمیمات سیاست خارجه این کشور را تحت الشعاع قرار داده، لذا سیاست های این کشور در قبال جریان داعش نیز از این موضوع مستثنی نیست.

قنادباشی با تاکید بر اینکه سیاست های اشتباه ترکیه در منطقه بر اساس توهم سیاست مردان این کشور است، افزود: مقامات ترکیه تصور می کنند در سایه تداوم حیات داعش می توانند برخی از مسائل منطقه ای خود از جمله مشکلات کردهای منطقه را حل و فصل کرده و سیطره سیاسی خود را در منطقه تثبیت کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه سیاست های ترکیه در منطقه را به طور کامل اشتباه خواند و خاطرنشان کرد: حمایت از داعش نه تنها به کنترل کردها در منطقه نینجامیده، بلکه تحرک بیشتر کردها در کشور ترکیه را باعث شده است.

وی اضافه کرد: سیاست های غلط سیاستمردان ترکیه در منطقه باعث تنزل فعالیت های اقتصادی این کشور در خاورمیانه شده بطوری‌که به کاهش وجهه دولت این کشور در منطقه دامن زده است.

وی با بیان اینکه انگیزه های دیگر ترکیه برای حمایت از داعش ناشی از رشوه های نفتی کشورهای منطقه خلیج فارس است، گفت: رشوه 11 میلیارد دلاری قطر به حزب عدالت و توسعه را در این راستا می توان ارزیابی کرد.

قنادباشی با تاکید بر اینکه هربار ترکیه در مسائل منطقه ای بر موج غرب سوار شده شکست خورده است، بیان کرد:  حزب عدالت و توسعه با اینگونه سیاست های منطقه ای، صرفا سود جستن در منافع شخصی خود را دنبال می کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *