پایبندی به دین مانع از تخلف در فضای مجازی می شود

14:50 - 23 مهر 1393
کد خبر: ۱۰۴۰۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون سابق دادسرای انتظامی قضات،گفت: عدم پایبندی به موازین شرعی، حقوقی، قانونی شبکه های مجازی می تواند پیامدهایی را برای ما به همراه داشته باشد.

: معاون سابق دادسرای انتظامی قضات،گفت: عدم پایبندی به موازین شرعی، حقوقی، قانونی شبکه های مجازی می تواند پیامدهایی را برای ما به همراه داشته باشد.

محمدرضا انوری در گفت و گو با خبرنگار حقوقی میزان تصریح کرد: اگر چه دسترسی به اطلاعات مختلف برای کاربران به سهولت در سایه این پیشرفت ها حاصل گردیده است، اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که در صورت عدم پایبندی به موازین شرعی، حقوقی، قانونی این شبکه ها می تواند پیامدهایی را برای ما به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: نشر اکاذیب در فضای مجازی به استناد قانون جرم محسوب می شود.
معاون سابق دادسرای انتظامی قضات، بیان کرد: ناگفته ها پیداست امروزه زندگی آحاد بشریت در کره خاکی در پرتو پیشرفت های حاصله در صنایع قضایی، پزشکی، الکترونیکی، مخابراتی دستخوش تغییرات گسترده ای قرار گرفته که یکی از این پیشرفت ها در نحوه دسترسی اطلاعات مختلف در ساماندهی رسانه های مخابراتی و فضای مجازی است.
انواری افزود: قانون گذار جمهوری اسلامی ایران بر مبنای بعضی ضرورت ها قانون جرائم رسانه ای را به تصویب رساند و یکی از این جرائم که بوسیله سامانه  مجازی تحقق پیدا می کند، جرم نشر اکاذیب است.
وی با اشاره به ماده 18 قانون جرائم رایانه ای مصوب 1388 در خصوص نشر اکاذیب در فضای مجازی اظهار کرد: بر اساس این ماده هر کسی به قصد اضرار به غیر یا تشویق اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی، اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهه اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود افزون بر اعاده حیثیت در صورت امکان به حبس از 91 روز تا دو سال با جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *