پیش‌بینی جدید نرخ ارز/ در دولت قبل با گونی دلار خرید و فروش می‌کردند

9:45 - 08 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۳۹۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ ارز تابع عوامل مختلف است در کشور ما شاید سه عامل، تورم، انتظارات و درآمد ارزی اثر بسیار زیادی بر نرخ ارز می گذارد.
پیش‌بینی جدید قیمت نرخ ارز/ در دولت قبل با گونی دلار خرید و فروش می‌کردندبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، حجت الله صیدی طی گفت وگویی اظهار کرد: دولت توانسته نرخ تورم را کنترل کند اما تورم 14 تا 15 درصدی را شاهد هستیم و عدم تعادل عرضه و تقاضا و کاهش درآمدهای نفتی علت نرخ ارز در هفته های اخیر بوده است.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت با توجه به دسترسی هایی که به منابع ارزی خود داشته است کنترل و تزریق ارز را در دستور کار داشته است.

گران شدن ارز طبیعی است
صیدی افزود: افزایش نرخ ارز هفته های اخیر طبیعی است و ثابت نگه داشتن نرخ ارز اشتباه است.

وی در خصوص تک نرخی شدن ارز، اضافه کرد: تک نرخی کردن ارز کار درستی است و نزدیک کردن نرخ مبادله ای به نرخ آزاد اقدام صحیحی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: قیمت جهانی کالاها کاهش پیدا کرده است و صادرات سنگ آهن و محصولات پتروشیمی نیز در کنار قیمت و صادرات نفت کاهش پیدا کرده است که در گران شدن ارز موثر بوده است.

وی تصریح کرد: نرخ ارز و شرایط اقتصادی تاثیر متقابل بر روی یکدیگر می گذارد، فعلا فکر می کنم نرخ ارز یک شرایط طبیعی را طی کرده است و اصلاحاتی که دولت انجام داده اکنون تاثیر آن را بر روی نرخ ارز مشاهده می کنیم.

صیدی افزود: برای آینده دو منبع آزاد شدن منابع ارزی کشور و رفع تحریم ها و افزایش صادرات نفت را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به سه عامل بهای نفت، عرضه و تقاضا و تورم بر گرانی نرخ ارز گفت: نرخ آزاد ارز گران شده و نرخ مبادله ای ثابت مانده است و این فاصله در حال بیشتر شدن است.

پیش بینی آینده نرخ ارز
وی گفت: اجرای برجام سبب کاهش 10 تا 15 درصد نرخ ارز می شود و از سوی دیگر حجم درآمدهای ارزی کشور افزایش پیدا می کند و صادرات نفتی و غیرنفتی افزایش می یابد و منابع ارزی کشور آزاد می شود و این عوامل سبب کاهش نرخ ارز می شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت تلاش می کند نرخ ارز را کاهش دهد که در این زمینه موفق هم بوده است، عدم تعادل ها اکنون در جهت گران شدن نرخ ارز حرکت می کند اما نرخ دلار 3600 به طور نرمال باقی خواهد ماند.

حوادث منطقه و سفر زائران ارز را گران کرده است
عبدالامیر بیت لفطه دبیر کل کانون صرافان گفت: سفر به عتبات عالیات و حوادث منطقه و به ویژه کاهش قیمت نفت بر روی نرخ ارز اثرگذار است.

وی ادامه داد: نهایتا تامین ارز صرافان از بازار تامین می شود ولی در مجموع علت افزایش و گران شدن نرخ ار این است که تقاضای خرید بالاتر از تقاضای فروش است.

دبیر کل کانون صرافان گفت: تعیین کننده قیمت نرخ ارز قابل پیش بینی نیست ولی با بهتر شدن وضعیت اقتصاد کشور نرخ ارز ارزان تر می شود.

وی با بیان اینکه اگر ارز عمده وارد بازار شود سبب کاهش قیمت می شود، اضافه کرد: بنابراین اگر ورود ارز عمده به بازار را شاهد باشیم نرخ ارز ارزان می شود.

تاریخچه نرخ ارز
عباس هشی کارشناس بازار سرمایه نیز در ادامه گفت: تا قبل از سال 79 ارز اضافی در دوبی فروش می رفت و دولت تا سال 80 کسری بودجه از مابه التفاوت نرخ ارز تامین می کرد اما از سال 90 به دلیل سیاست های غلط و عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی را شاهد بودیم و در بازار شاهد نرخ رسمی، نرخ ارز مرجع، نرخ صرافی و نرخ مبادله ای بودیم.

هشی افزود: تولیدکننده و مردم مصرف کننده نهایی هستند و دولت باید حمایت کننده این قشر در بازار نرخ ارز باشد و از سوی دیگر مردم و تولیدکننده در سیاست گذاری ها موثر نیستند ولی بانک مرکزی اکنون مدیریت خوبی دارد.

وی گفت: در دولت قبل با گونی دلار در دوبی خرید و فروش می شد و اکنون دولت مجبور است در بازار نرخ ارز دخالت کند.

انتظار ارزانی نباید داشته باشیم
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نباید از برجام انتظار معجزه داشت، اضافه کرد: با تمام ارزهای ذخیره که داریم برای بازسازی صنایع اساسی کشور صرف می شود بنابراین هیچ عرضه ای برای بازار نخواهیم داشت.

هشی تصریح کرد: اینکه فکر کنیم ارزها آزاد می شود و ارز ارزان می شود همچین خبری نیست.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *