اعمال محدودیت برای دانشجویان ایرانی نقض آشکار حقوق بشر است

12:52 - 23 مهر 1393
کد خبر: ۱۰۳۷۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در نامه ای به مسئولان حقوق بشری نروژ، مراتب اعتراض خود به محدودیت های اعمال شده از سوی این کشور برای دانشجویان ایرانی را اعلام کرده و آن را نمونه روشنی از نقض حقوق بشر دانسته است.

: دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در نامه ای به مسئولان حقوق بشری نروژ، مراتب اعتراض خود به محدودیت های اعمال شده از سوی این کشور برای دانشجویان ایرانی را اعلام کرده و آن را نمونه روشنی از نقض حقوق بشر دانسته است.


به گزارش خبرنگار حقوقی میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر محمدجواد لاریجانی در این نامه که خطاب به خانم ها اینگا بوستاد، رئیس مرکز حقوق بشر و کریستین هوخدال رئیس نهاد ملی حقوق بشر نروژ نگاشته شده ،اقدامات اخیر دولت نروژ در عدم صدور روادید برای دانشجویان پذیرش¬ شده، اعمال محدودیت نسبت به دانشجویان شاغل به تحصیل در برخی رشته ¬ها و اخراج برخی دانشجویان ایرانی به بهانه ¬های مختلف را نقض آشکار حقوق بشر، حقوق بین الملل و تعهدات بین المللی دولت نروژ دانست.

متن نامه دکتر محمدجواد لاریجانی خطاب به مسئولان حقوق بشری نروژ به شرح ذیل است:


باسمه تعالی
سرکار خانم اینگا بوستاد
رئیس مرکز حقوق بشر نروژ

سرکار خانم کریستین هوخدال
رئیس نهاد ملی حقوق بشر نروژ


سلام علیکم؛
به دنبال ایجاد برخی محدودیت¬ها علیه تعدادی از دانشجویان ایرانی در نروژ و تأثیرات منفی حقوق بشری آن، مایلم توجه شما را به نکات زیر جلب نمایم:
منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر قوانین بین ¬المللی بیانگر احترام به اعتقادات و ارزش¬های انسان¬ها و عدم¬تجاوز به حقوق مسلم آنان است. اقدامات اخیر دولت نروژ در عدم صدور روادید برای دانشجویان پذیرش¬شده، اعمال محدودیت نسبت به دانشجویان شاغل به تحصیل در برخی رشته ¬ها و اخراج برخی دانشجویان ایرانی به بهانه ¬های مختلف، نقض آشکار حقوق بین¬الملل و تعهدات بین¬ المللی دولت نروژ در رابطه با اصل عدم تبعیض مصرح در اعلامیه جهانی حقوق بشر (اصول 2 و 26)، میثاق بین ¬المللی حقوق مدنی و سیاسی (اصل 2 )و میثاق بین¬المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (اصول 13 و 15) می¬باشد. صرف¬نظر از اینکه قطعنامه¬ های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران غیرقانونی، ناموجه و با انگیزه¬های سیاسی است، اما محتوای همین قطعنامه¬ ها نیز هیچگاه مجوز عامی را برای تحمیل چنین محدودیت¬ها و ممنوعیت¬های خلاف قانون و عدالت علیه دانشجویان ایرانی نمی¬دهد.

تصمیمات یکجانبه اتحادیه اروپایی در تحمیل تحریم¬ها نیز با بسیاری از تعهدات بین¬ المللی دولت¬های عضو، از جمله اسناد تأسیسی اتحادیه اروپا در مغایرت است. مبرهن است که هرگونه فشار و محدودیتی برای محروم کردن اتباع ایرانی از حقوق قانونی خود در زمینه ¬های علمی و فناوری، نقض کنوانسیون بین ¬المللی مبارزه با تبعیض در امر آموزش نیز می¬ باشد. ماده یک این کنوانسیون به طور آشکار به کارگیری هرگونه تبعیض، محرومیت، تحدید و یا ترجیحی بر مبنای رنگ، جنس، دین، عقیده سیاسی یا هرگونه عقیده دیگر، ملیت یا وضع اجتماعی و هر نوع رفتاری که باعث از میان رفتن تساوی برخورداری از تعلیمات و محدود کردن تعلیم و تربیت یک شخص یا گروه به حد پائین¬تر و یا قرار دادن شخص یا گروه در وضعی مغایر با شؤون انسانی شود را محکوم کرده است.


اتخاذ چنین تدابیری علیه دانشجویان ایرانی قطعاً موجب مخدوش شدن اعتبار کشور نروژ که دغدغه ¬های حقوق بشری دارد، خواهد شد. از این رو، از شما به عنوان مدیران مراکز حقوق بشر در نروژ انتظار می¬ رود در چارچوب احترام به تعهدات بین¬المللی و رعایت ملاحظات حقوق بشری، این موضوع را به طور جدی و با هدف رفع محدودیت¬ ها و ممنوعیت¬ های اعمالی علیه دانشجویان ایرانی با رویکردی سازنده و منطقی مورد پیگیری قرار دهید.


محمدجواد لاریجانی
دبیر ستاد حقوق بشر


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *