به ریشه های هنر ایرانی اسلامی برگردیم/هنرمندان موثرترین افراد در تحولات فرهنگی بوده اند

11:45 - 23 مهر 1393
کد خبر: ۱۰۳۵۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: یک هنرمند نقاش معتقد است، هنرمندان موثرترین افراد در تحولات فرهنگی جوامع بوده اند و وظیفه دارند اصالت و فرهنگ کشورشان را حفظ کنند.

: یک هنرمند نقاش معتقد است، هنرمندان موثرترین افراد در تحولات فرهنگی جوامع بوده اند و وظیفه دارند اصالت و فرهنگ کشورشان را حفظ کنند.
به گزارش غلامعلی طاهری، هنرمند نقاش، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این که کشور ما درگیر یک جنبش فرهنگی است، اظهار کرد: البته در کشورهای مختلف در برخی زمان ها جنبش فرهنگی، برخی زمان ها تهاجم فرهنگی و گاهی هم تحول فرهنگی به طور طبیعی وجود داشته است.

نمی توان تحولات فرهنگی را سرکوب کرد
وی ادامه داد: تحول فرهنگی در جوامع بشری اتفاق می افتد و چیزی نیست که بتوانیم آن را سرکوب کنیم. بحث این است که آیا این تحول بر اساس نیازهای فرهنگی جامعه، تفکر و زیربنای فرهنگی کشور اتفاق می افتد یا خیر. این تحولات فرهنگی تاثیراتش بر روی خانواده ها روی می دهد و می تواند تغییرات عمده ای در زندگی خانواده ها به وجود بیاورد.

هنرمندان موثرترین افراد در تحولات فرهنگی بوده اند
طاهری گفت: به اعتقاد من هنرمندان موثرترین افراد در تحولات فرهنگی بوده اند. اما برخی از جوامع خواسته به سمت جنبش های فرهنگی می روند و دوست دارند این تحولات فرهنگی در کشورشان اتفاق بیفتد. تحولات فرهنگی که در جهت مدرنیته و خواست غرب باشد. برخی جوامع هم مورد تهاجم فرهنگی قرار می گیرند، چرا که دارای پایگاه فرهنگی محکمی هستند و دشمن می خواهد که این پایگاه فرهنگی و ریشه دار تغییر کند. این جوامع پایداری و مقاومت می کنند و گاهی موفق می شوند و البته گاهی هم موفق نمی شوند.
وی با تاکید بر این که یکی از قابلیت های ایرانی ها این بوده که فرهنگ های جهان را بگیرند و آن را به فرهنگ خودی تبدیل کنند، عنوان کرد: ایرانی ها توانسته اند فرهنگ های مختلف را در قالب جدیدی به بشریت ارائه بدهند و می توان گفت فرهنگ و تمدن ایرانی در دنیا ردپای زیادی دارد.

جامعه سنتی ایرانی، سالم، ارزشمند و مبتنی بر فرهنگ دینی است
این نقاش و پژوهشگر کشورمان خاطرنشان کرد: در دوران معاصر با واژه تهاجم فرهنگی بسیار مواجه شده ایم و مسئولان فرهنگی وظیفه دارند فرهنگ سنتی کشور را حفظ کنند و با توجه به این که انقلاب بزرگی شکل گرفته است و ریشه مذهبی داشته و فرهنگی بوده، باید دستاوردهای فرهنگی آن را حفظ کنیم. جامعه سنتی ایرانی، سالم، ارزشمند و مبتنی بر فرهنگ دینی است و باید حفظ شود.
دچار دوگانگی هویتی شده ایم
وی افزود: در چالش و بحرانی که امروز به لحاظ فرهنگی به وجود آمده با دوگانگی هویتی مواجه هستیم که در جامعه می بینیم و کاملا مشخص است و امروز به نوعی دو فرهنگ وجود دارد که یکدیگر را پس می زنند و حتی در یک خانواده هم این اتفاق رخ می دهد. این بحران هویت به جامعه لطمه می زند و به طور طبیعی موظف هستیم اصالت و فرهنگ خودی را حفظ کنیم و به آن بهای بیشتری بدهیم و نگذاریم که به آن خدشه وارد شود و در قالب آثار هنری که ماندگاری بیشتری دارند آن ها را ترویج کنیم.

جاذبه های زیادی در فرهنگ غربی وجود دارد اما...
طاهری اظهار داشت: بدون تعارف بگویم جاذبه های زیادی در فرهنگ غربی وجود دارد و مردم ما از طریق رسانه های مختلف به سمت این جاذبه ها کشیده می شوند. قدرت، پول، توانایی ها و برتری های تبلیغاتی کمک می کند تا فرهنگ غربی به مردم کشورمان تحمیل شود. آن ها از این حیث توانمندی بالایی دارند. وظیفه هنرمندان ما این است که در این رویارویی تلاش کنند با روش های متداول و معاصر تبلیغاتی و جهانی و با توجه به داشته های خود که دارای ارزش های هنری و انسانی است مقابله کنند. اگر برگردیم به ریشه های هنر ایرانی اسلامی، ارزش های بسیار بالای هنری را می توانیم به دست بیاوریم که اگر بر روی آن ها کار کنیم و آن ها را به روز کنیم و به هنرهای کاربردی تغییر دهیم قطعا می توانیم موفق شویم.
وی در ادامه گفت: البته بخشی از جامعه که پایبند به ارزش های بومی و دینی هستند جزو مخاطبان ما نیستند؛ چرا که آن ها راهشان را پیدا کرده اند. باید بر روی بخشی از جامعه که آسیب پذیر است کار شود.

قرار نیست اثری خلق کنیم که زیبا نباشد
این هنرمند نقاش تاکید کرد: محافل دانشگاهی و هنری در این زمینه کم کاری می کنند. معتقدم می توانیم با سوژه های دینی و دفاع مقدس کارهای هنری ارزشمندی انجام دهیم و همین آثار را با افتخار در جشنواره های مطرح جهانی ارائه دهیم. اگر مضمون آثارمان با شیوه های امروزی و مدرن اجرا شود می تواند در بهترین تالارها قرار بگیرد . قرار نیست اثری خلق کنیم که زیبا نباشد. اصل هنر زیبایی است. اگر به سراغ آثاری برویم که صرفا موضوع و مضمون به عناصر زیباشناسانه اثر چیره شود موفق به جذب مخاطب نمی شویم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *