آموزه مهدویت نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است

13:12 - 22 مهر 1393
کد خبر: ۱۰۲۴۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: رییس مجلس در پیامی به جشنواره مهدویت تاکید کرد: آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن. نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

:رییس مجلس در پیامی به جشنواره مهدویت تاکید کرد: آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن. نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ، علی لاریجانی‌ پیامی برای جشنواره مهدویت صادر کرد که توسط رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در این جشنواره قرائت شد.
متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اندیشه و باور مهدویت از مهم‌ترین آموزه‌های دینی مبین اسلام و در واقع مهدویت آینه‌ای تمام نمای برای‌ آینده‌ای حتمی، روشن،‌فراگیر، مطلوب و موعود در جهان است که پیروان تمامی ادیان با اندیشه موعود آخر‌الزمان تاریخ زندگی بشر را هدفمند می‌بینند.

فرهنگ مهدویت منبع سرشاری است که هر معتقد به امام قائم(عج) در حد بینش و دانش و تحقیقی که کرده از آن برداشت می‌کند؛ نگرشی درست به ظهور منجی موعود از سلاله پاک پیامبر اسلام(ص) و درک صحیح از معیارها، ارزش‌ها و مسئولیت‌ها و تلاش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح خود و جامعه، رابطه‌ای قوی و پایدار بر اساس رابطه ولایی، بین انسان و امام عصر(عج) ایجاد می‌کند. فرهنگ مهدویت زیربنای ایجاد نظم عادلانه جهانی در پرتو انسان کامل و رهبری معصوم به شمار می‌اید و انسان‌ها و جامعه را در برابر تمام بیماری‌های فکری و روحی بیمه می‌کند؛ فرهنگ مهدویت کمبودها را جبران می‌کند و انسان و جامعه را برای تحقق جامعه آرمانی آماده می‌سازد.

مهم‌ترین تفاوت اندیشه مهدویت در دوره کنونی،‌در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی به رویکرد این آموزه بر می‌گردد. مهم‌ترین ضلع این تمایز به رویکرد فعالانه، راهبردی و هویت‌سازی آن است.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویکرد متفکران مسلمان و غیرمسلمان به این اندیشه نیز تغییر یافت و دیگر مانند گزاره‌ای هم ردیف سایر گزاره‌های دینی به تحقیق درباره آن پرداخته نشد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اعتقاد به آرمان‌های مهدوی سبب شد چارچوب‌های نظری و سنتی و رهیافت توصیفی و گزارش گونه از آموزه مهدویت کمرنگ شود. حتی این آموزه خاستگاهی شد برای اصول راهبردی، تا این آموزه بیش از پیش در متن زندگی مردم وارد شود. تلاش برای رسیدن به جامعه منتظر پیش از موعود. توجه به نقش و جایگاه امام معصوم علیه‌السلام در عصر غیبت کبرا حاکمیت جهانی اسلام به رهبری امام معصوم علیه‌السلام و ... از عناصر و مؤلفه‌های چنین رویکردی است.

آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن. نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است. به یقین، تغییر نگرش عمومی به آموزه مهدویت از یک مسأله فرعی به عنصری سیاسی، حماسی و تحول‌آفرین، از دستاوردهای ایدئولوژیک انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. انقلاب اسلامی با تمسک به این آموزه، برای همگان هویتی مهدوی پدید آورد؛ هویتی که آدمی را به هدفی مقدس در جهت پی‌گیری آرمان‌ها بلندش فرا می‌خواند، نه تنها «هویت مهدوی» می‌سازد، بلکه رفتارها، کنش‌ها و هنجارهای جدیدی که باعث سعادت زندگی انسان می‌شود را پدید می‌آورد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، واژه انتظار که سالها با سکوت و سکون، تحمل ظلم با امید برآمدن دستی از غیب معنا یافته بود، مفهومی دیگر یافت. این بار، «انتظار»‌ نه در جایگاه عاملی برای خاموش کردند روح سرکش اجتماع، بلکه به مثابه ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود به کار گرفته شد. انقلاب اسلامی تنها الگوی عملی برداشت صحیح از انتظار در عصر حاضر است که آثار و نتایج شگفتی چون قیام ضد بی‌عدالتی‌ها، تلاش برای پیشرفت و تکامل، مبارزه‌جویی با ظالمان و عدم همراهی با حاکمان مشروع را به دنبال داشته است. حضرت امام خمینی(ره) حکومت جمهوری اسلامی را مقدمه‌ای برای بیداری جهان اسلام از بردگی مدرن می‌داند و انتظار ظهور حجت را استمرار اقتدار اسلام، تبیین می‌کند و از این منظر بود که بیان فرمودند: «ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت بکنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم، تحقق پیدا کند.»

با در نظر گرفتن همین رویکرد تحول خواه آموزه مهدویت است که می‌توان اذعان داشت انتظار ظهور منجی‌ای که می‌تواند همه دردها را تشکیل بخشیده و به بی‌عدالتی‌ها خاتمه دهد. از عواملی به شمار می‌اید که می‌توان اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی را به سوی مقاومت برابر ظلم سوق دهد و تأئید آن را در زندگی مسلمانان در قالب فرهنگ جهادی جلوه‌گر کند. که نمونه‌های متعدد آن را اینک می‌توان در خیزش‌های اسلامی منطقه و نهضت بیداری مسلمین مشاهده کرد.

شناخت و ادراک اندیشه مهدویت فهم بزرگترین جریان معرفتی و معنوی در طول تاریخ می‌باشد. برسی و کاوش این جریان و تبیین آموزه‌ها و حقیقت آن یک ضرورت است تا جریانی که برای ناب‌سازی و تجلی معرفت دینی و نوسازی فرهنگی و اجتماعی اتفاق می‌افتد پیوسته زلال و اصیل بماند و مانند همیشه الهام بخش همه آزادی خواهان جهان باقی بماند.

برگزاری همایش ملی مهدویت که بیانگر همت و نگاه مشتاق و توام با معنویت دست‌اندرکاران آن می‌باشد، فرصت مغتنمی است که در ضمن آن می‌توان به بازخوانی و یافتن معانی ارزشمند اندیشه مهدویت پرداخت و در اینجا ضرورت دارد از تلاش همه عزیزان و صاحبنظران که در انجام این اتفاق معنوی و فرهنگی نقش‌آفرینی کرده‌اند، تقدیر و تشکر کنم.

علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی»


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *