باوجود تحریم‌های غیرقانونی ایران به مبارزه با قاچاق موادمخدر پایبند است

8:53 - 22 مهر 1393
کد خبر: ۱۰۱۷۹
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان :نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد تاکید کرد: باوجود تحریم های غیرقانونی و تحمیل شده و دیگر موانع موجود، جمهوری اسلامی ایران همچنان به «اعلامیه سیاسی در مورد کنترل مواد مخدر در سطح جهان» پایبند است.


  :نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد تاکید کرد: باوجود تحریم های غیرقانونی و تحمیل شده و دیگر موانع موجود، جمهوری اسلامی ایران همچنان به «اعلامیه سیاسی در مورد کنترل مواد مخدر در سطح جهان» پایبند است.

به گزارش گروه سیاسی ، سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نشست کمیته سوم مجمع عمومی با موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر، از سازمان های مسئول بین المللی خواست نقش موثر خود در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را ایفا کنند.

غلامحسین دهقانی در این نشست که موضوع آن مبارزه با قاچاق مواد مخدر و وقوع جرم وجنایات مرتبط با این پدیده در جهان بود، گفت: قاچاق مواد مخدر تقریبا گسترده ترین و سودآورترین نوع از جنایات سازمان یافته در جهان امروز است.

وی به وجود بزرگترین محل تولید تریاک جهان یعنی افغانستان در طول مرزهای شرقی ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه قاچاق مواد مخدر به غرب نقش موثری ایفا کرده است.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با اشاره به آمار شهدا و مجروحانی که نیروی انتظامی در سال های گذشته در مبارزه با این پدیده شوم تقدیم کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران هر سال میلیونها دلار برای کنترل مرزها هزینه میکند و در مرزهای خود با افغانستان و پاکستان، موانع مرزی پرهزینه ای ایجاد کرده است.

وی استفاده غیر قانونی از مسیرهای دریائی برای قاچاق مواد مخدر به منطقه و بالعکس را از چالشهای فزاینده پیش رو خواند و گفت: معضل قاچاق مواد مخدر تغییر چهره داده است و مبارزه با قاچاق مواد مخدری که از طریق مسیر های دریایی صورت میگیرد، نیازمند تجهیزات پیشرفته تر و همچنین سرمایه گذاری بیشتر است تا بتوان با باندهای کاملا سازمان یافته قاچاقچیان مقابله کرد.

دهقانی با یادآوری پایبندی تهران به «اعلامیه سیاسی در مورد کنترل مواد مخدر در سطح جهان» گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاریهای جاری با کشورهای همسایه و به ویژه ابتکار سه جانبه با افغانستان و پاکستان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از طریق مسیرهای دریایی، توانسته است از طریق مبادله اطلاعات با همسایگان، هفت و نیم تن از انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح اقدامات دولت در زمینه تلاش برای محدود سازی دسترسی به مواد مخدر، گسترش فعالیتها در رابطه با کاهش میزان اعتیاد، پوشش بیمه های درمانی معتادان و ارائه خدمات در مراکز درمانی و ترک اعتیاد، گفت: سازمانهای غیر دولتی و مردمی در ایران در این حوزه ها فعالیت های قابل توجهی داشته اند، بطوریکه هشتاد درصد از این عملکردها، از سوی مراکز یاد شده محقق شده است. سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل درباره اتخاذ رویه هایی الهام گرفته از سیاستهای ابلاغی سلامت و بهداشت در دولت جدید نیز گفت: چنین رویکردهایی باعث تقویت هرچه بیشتر تلاش ها برای کنترل و مبارزه با مواد مخدر ظرف چند سال آینده خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه مبادله اطلاعات میان ستاد های مبارزه با مواد مخدر و منابع بین المللی ذیربط و تامین امکانات و وسایل مورد نیاز مربوطه هنوز در سطح کافی و رضایت بخش گسترش نیافته است، تاکید کرد: ضروری است سازمان ها و نهادهای بین المللی در مورد ایجاد سازوکار گسترش تماس ها و تبادل اطلاعات به میزان کافی و به هنگام ازهر مساعدتی دریغ نکنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *