رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جرایم مطبوعاتی در کردستان در حد صفر است

10:56 - 29 آبان 1394
کد خبر: ۱۰۰۵۱۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان- گروسی جرایم مطبوعاتی در استان کردستان را خیلی کم و در حد صفر دانست و گفت: نبود جرم مطبوعاتی در کردستان بیانگر تعهد روزنامه نگاران و همچنین همکاری و تعامل مناسب دستگاه قضا با حوزه رسانه است.
lبه گزارش به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کردستان، رئیس کل دادگستری استان کردستان در جلسه توجیهی و معارفه اعضای جدید هیأت منصفه مطبوعات استان کردستان در سنندج ضمن تقدیر از اعضای قبلی هیأت منصفه مطبوعات استان افزود: اعضا به آنچه که در قانون وجود دارد مقید و به قانون اساسی به عنوان سند ارزشمند کشور پایبند بودند.

وی هیأت منصفه مطبوعات را یک نهاد قدیمی دانست و با بیان اینکه این نهاد در حقوق کشورهای دیگر نیز پیش بینی شده است بیان کرد: این نهاد در ایران سابقه 100 ساله دارد و حتی در قانون اساسی دوران مشروطیت نیز پیش بینی شده بود.

او با بیان اینکه این نهاد کار مهمی دارد و اعضای آن از اقشار مختلف جامعه تشکیل شده اند؛ افزود: آزادی بیان مساله خیلی مهمی است که در کشور ما وجود دارد. به گفته او هیأت منصفه مطبوعات همکاری حرفه ای با دستگاه قضا دارد و اعضای آن در تهران 21 نفر و در شهرستان ها 14 نفر است.

رئیس کل دادگستری کردستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مطبوعات یکی از ارکان بسیار مهم هر سیستم است گفت: مطبوعات در رشد و نمو جامعه و ایجاد شادی و نشاط تأثیر بسیار مهمی دارند و از سوی دیگر مطبوعات همچنین می توانند در سیاه نمایی و بیان اخبار نادرست نقش منفی ایفا کنند.

این مسئول عالی قضایی در ادامه اظهار کرد: مطبوعات توانایی به چالش کشیدن قدرت ها را دارند که نمونه آن در غرب وجود دارد.

وی با بیان اینکه قانون مطبوعات کشورمان یک قانون مترقی است گفت: این قانون وظایف و رسالت ارزشمندی در اختیار رسانه‌ها گذاشته است.

به گفته او قانون مطبوعات کشورمان آزادی بیان خوبی در جهت رشد و شکوفایی، تحول و انتقاد سازنده در اختیار رسانه ها گذاشته است و باید به صورت مناسبی از این ظرفیت ها استفاده شود.

گروسی همچنین با اشاره به اینکه رسانه ها در نظام اسلامی دارای جایگاه ویژه ای هستند؛ گفت: پایبندی به قانون باعث شده که جرایم مطبوعاتی کاهش پیدا کند و امروز کمترین پرونده در حوزه رسانه در دادگاه های کشور مطرح است.

رئیس کل دادگستری کردستان افزود: وظیفه اعضای هیأت منصفه شرکت در جلسات دادگاه کیفری یک است که به جرایم مطبوعاتی رسیدگی می کند تا بعد از ختم رسیدگی در صدور رأی متناسب به دستگاه قضایی کمک کنند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *