مسلمانان برای تداوم بیداری اسلامی باید روی پای خود بایستند

17:34 - 19 مهر 1393
کد خبر: ۱۰۰۰۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز جریانات صهیونیستی، استکباری، آمریکا، تروریست‌ها و جریان داعش همه در یک جهت و هدف دارند و آن از بین بردن جریان بیداری اسلامی است.

: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز جریانات صهیونیستی، استکباری، آمریکا، تروریست‌ها و جریان داعش همه در یک جهت و هدف دارند و آن از بین بردن جریان بیداری اسلامی است.

به گزارش گروه سیاسی ، علی لاریجانی  در مراسم افتتاحیه اولین خانه بیداری اسلامی در خاورمیانه با اشاره به شرایط اخیر کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: امروز خطر صهیونیسم برای امت اسلامی بیش‌تر از هر چیز دیگری است.

او با اشاره به تشکیل ائتلاف غربی - عربی علیه داعش را یک نمایش خواند و گفت: این ائتلاف ساماندهی درستی برای مبارزه جدی با داعش ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مسلمانان باید در جهت تداوم بیداری اسلامی تنها بر خود تکیه کنند، افزود: تعارف زدن به غربی‌ها در این زمینه درست نیست که آن‌ها بخواهند وارد شده و برخی کشورها را بمباران کنند. این مساله در آینده مفسده زیادی برای امت اسلامی دارد لذا مسلمانان باید بدانند جوهره بیداری اسلامی بر مبنای ایستادگی روی پای خودشان است.

لاریجانی با اشاره به شرایط منطقه کردنشین کوبانی، اظهار کرد: جریان داعش از یک سو و برخی کشورها هم به نوعی دیگر در این مساله حضور دارند اما کسی به داد مردم کرد نمی‌رسد.

به گفته وی، می‌گویند می‌خواهیم بمباران کنیم اما سوال این است که تاکنون چه کمکی کرده‌اید؟ پس چه کسانی به داد کردنشینان کوبانی می‌رسند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: البته ما همیشه به عنوان یک وظیفه اسلامی به این کشورها کمک کرده‌ایم اما این ائتلاف‌ها چه کرده‌اند؟

لاریجانی جریان بیداری اسلامی را جریانی اصیل معرفی کرد و گفت: امت اسلامی پایداری دارند البته برخی تحرکات گاهی مسیر را طولانی می‌کند اما به عمق بخشیدن این مسیر هم کمک می‌کند. در شرایط فعلی ما با یک پدیده تندرو در منطقه و همزمان دسیسه‌های غربی‌ها مواجهیم و از این لحاظ این دوره با دوره‌های تاریخی قبلی متفاوت است؛ بنابراین دقت نظر بیش‌تری می‌طلبد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مساله داعش نگاهی که امروز وجود دارد با نگاه چند روز پیش متفاوت است. قدرت‌های بزرگ در ابتدا فکر می‌کردند که باید به این جریانات کمک کنند و می‌گفتند برای ما بهره دارد اما حالا حرف جدیدی می‌زنند که البته همه این موارد جریان اسلامی را تقویت می‌کنند.

لاریجانی جریان بیداری اسلامی را ضایع نشدنی توصیف کرد و گفت: غربی‌ها بدانند با دسیسه‌های خود نمی‌توانند این جریان و موج را از بین ببرند هر چند که در جاهایی بتوانند آن را مخفی کنند.

او در ادامه سخنانش با اشاره به وجود جریان‌های مشروطیت در شهرهایی چون آذربایجان، تهران و اصفهان در دوران آیت‌الله شیخ‌فضل‌الله نوری، گفت: در آن دوران در اصفهان صبغه مشروطیت بیش‌تر جنبه دینی داشت و در این موضوع نقش علمای بزرگواری چون آیت‌الله نجفی اصفهانی را نمی‌توان نادیده گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی با مقایسه جریان مشروطه در تهران با سایر شهرها در آن دوران، گفت: در جریان مشروطه تهران چالش‌های سیاسی نیز وجود داشت و همین مساله موجب نگرانی‌هایی برای اشخاصی چون شیخ‌فضل‌الله نوری شده بود که البته نگرانی‌های بی‌وجهی هم نبود و در جریان‌های نهضتی امروز هم شاید گاهی این مشکلات را ببینیم.

لاریجانی با تاکید بر نقش شیخ‌فضل‌الله نوری در جهت‌دهی به حرکت مشروطه در اصفهان، گفت: به دلیل همین مدیریت‌های منطقه‌یی بود که نزاع‌های سنگینی که در آن دوران در تهران وجود داشت، در اصفهان دیده نمی‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امت اسلامی یک روح جمعی دارد، اضافه کرد: این روح جمعی این قابلیت را دارد که امتی پیش‌رو باشد و نه سرافکنده. امت اسلامی دیانت دارد و می‌تواند در علوم جدید پیش‌رو باشد و البته استعمار و استبدادزده نباشد، این روح جمعی می‌تواند انسان‌های هدفدار تربیت کند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برعکس در تمدن غرب هر چند که برخی نکات برجسته در مسیر علمی و دانش آن‌ها می‌تواند وجود داشته باشد اما در برخی جاها سقوط دارند به این معنا که انسان غربی، انسان هدفداری نیست و به تعبیری یک انسان بی‌خانمان است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *