کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین برگزار شد

15:10 - 01 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۵۴۶
کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین برگزار شد
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به‌عنوان رئیس هیئت ایران در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای، ضمن قدردانی از ابراز همدردی مقام‌های عالی کشور‌ها درباره شهادت آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان، سیاست‌ها و ملاحظات ایران را در مورد ضرورت ارتقای امنیت هسته‌ای بیان کرد.

خبرگزاری میزان - کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای با شعار «امنیت هسته‌ای: شکل دادن به آینده»، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، در مقر سازمان ملل سال ۲۰۲۴ در وین آغاز به کار کرد.

در بخش سطح عالی‌رتبه این کنفرانس، ده‌ها وزیر و مقام ارشد شامل وزیران و معاونان امور خارجه، علوم و فناوری و سازمان‌های و دستگاه‌های متولی توسعه انرژی هسته‌ای از کشور‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شرکت دارند.

در ابتدای نشست و به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تمامی هیئت‌ها به احترام رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان آن‌ها که در حادثه تلخ سقوط هلی‌کوپتر به شهادت رسیدند، یک دقیقه سکوت کردند؛ همچنین مقام‌های عالی کشور‌های مختلف در ابتدای سخنرانی خود با ابراز تاسف از این حادثه دردناک، مراتب همدری و تسلیت خود را به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران بیان کردند.

در ادامه این کنفرانس رضا نجفی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه که ریاست هیئت ایران را به عهده دارد، در سخنرانی خود، با قدردانی از ابراز همدردی مقام‌های عالی کشور‌ها درباره شهادت آیت‌الله رئیسی و امیر عبداللهیان، سیاست‌ها و ملاحظات کشور در مورد ضرورت ارتقای امنیت هسته‌ای را بیان کرد و گفت: اقدام‌های و تدابیر معطوف به تقویت امنیت هسته‌ای به هیچ‌عنوان نباید به‌عنوان بهانه یا اهرمی جهت نقض، انکار یا تحدید حق لاینفک کشور‌ها برای توسعه تحقیق، استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز بدون هیچ تبعیضی قرار گرفته یا مانع از تحقق همکاری‌های بین‌المللی و کمک‌های فنی شود.

معاون وزیر امور خارجه، با تاکید بر تعهد همه کشور‌ها برای پرهیز از هر نوع حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته‌ای و تاثیرات آن بر امنیت هسته‌ای، ضرورت توجه به فرصت‌ها و چالش‌های فناوری‌های جدید در زمینه امنیت هسته‌ای و لزوم نقش‌آفرینی موثر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمک به کشور‌ها در این ارتباط را یادآوری کرد.

نجفی همچنین به اهمیت خلع سلاح هسته‌ای و نقش بی‌بدیل آن در تضمین امنیت هسته‌ای پرداخت و با تاکید بر مسئولیت آژانس برای حفاظت اطلاعات محرمانه و حساس و مقابله با نشت اطلاعات محرمانه و حساس کشورها، تصریح کرد: اهداف امنیت هسته‌ای بدون تحقق کامل همکاری‌های بین‌المللی، انتقال فناوری و تجهیزات در زمینه امنیت هسته‌ای به‌طور کامل محقق نخواهد شد.

روز سه‌شنبه نیز در مقر سازمان ملل در وین پرچم این سازمان و همه کشور‌های عضو، برای ادای احترام به شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه و دیگر همراهان آن‌ها به حالت نیمه افراشته درآمد.

پس از خاتمه نشست سطح عالی در روز جاری، کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای تا روز جمعه با برگزاری نمایشگاه، میزگرد‌های تخصصی و نشست‌های مختلف جانبی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *