رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: دعاوی حقوقی و کیفری به دادگاه صلح ارجاع خواهد شد/ ۱۰ هزار نفر در شورا‌های حل اختلاف استخدام می‌شوند

19:30 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۵۸۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: دعاوی حقوقی و کیفری به دادگاه صلح ارجاع خواهد شد/ ۱۰ هزار نفر در شورا‌های حل اختلاف استخدام می‌شوند
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: به زودی دادگاه‌های صلح در کنار شورا‌های حل اختلاف تاسیس خواهند شد و طبق قانون جدید شورا‌های حل اختلاف، بسیاری از دعاوی حقوقی و کیفری به دادگاه صلح ارجاع خواهد شد.

خبرگزاری میزان - همایش دو روزه سراسری برنامه‌ریزی و تعالی حل اختلاف با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف همزمان با دهه کرامت اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس آغاز شد. 
 
در این همایش دو روزه که با حضور معاونین حل اختلاف استان‌ها و معاونین و مدیران مرکز حل اختلاف کشور برگزار شد، مقرر است سیاست‌های مرکز حل اختلاف در سال ۱۴۰۳ و الگوی تعالی مورد بررسی قرار گیرد.

در روز اول و افتتاحیه این همایش که امروز صبح ۲۶اردیبهشت‌ماه برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اظهار کرد: نظر به عملکرد یکساله مراکز حل اختلاف در پیشبرد اهداف تعیین شده به زودی دادگاه‌های صلح در کنار شورا‌های حل اختلاف تاسیس خواهند شد و طبق قانون جدید شورا‌های حل اختلاف، بسیاری از دعاوی حقوقی و کیفری به دادگاه صلح ارجاع خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی عنوان کردند: این طرح به صورت مرحله‌ای و در ۳ مرحله در سراسر کشور اجرا می‌شود و در مرحله اول ۱۰ استان در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: دادگاه صلح، دادگاه جدیدی در کنار دادگاه‌های حقوقی و کیفری است که ماموریت اصلی آن برقراری صلح و سازش با کمک شورا‌های حل اختلاف است و منجر به ایجاد تحول در رسیدگی‌های قضایی و تسهیل کار مردم خواهد شد.  

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت: با تصویب قانون جدید شورا‌های حل اختلاف در مجلس شورای اسلامی که امسال اجرایی می‌شود، ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور با اولویت همکاران شورا‌های حل اختلاف استخدام خواهند شد.

 همچنین در حاشیه این همایش و به‌منظور بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادات استان‌ها، کارگروه‌های تخصصی با موضوعات الگوی تعالی، آموزش و امور فرهنگی، تمهیدات لازم برای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و مسائل آن و داوری و میانجی‌گری برگزار شود.

در کارگروه نخست الگوی تعالی مقرر است «ویرایش سوم الگوی تعالی» به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.
 
کارگروه آموزش و امور فرهنگی نیز موضوعاتی همچون تمهیدات لازم برای اجرای ماده ۶ قانون شورای حل اختلاف، بازنگری و بررسی دوره‌های آموزشی شورا‌های حل اختلاف، بازنگری و ارزیابی عناوین و سرفصل‌های آموزشی داوران و میانجی‌گران و ارزیابی عملکرد ۱۴۰۲ در حوزه فرهنگی و ارائه برنامه‌های ۱۴۰۳ را مورد بررسی قرار خواهند داد. 

در کارگروه سوم تمهیدات لازم برای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و مسائل آن چگونگی تعامل دادگاه صلح و شورا برای رسیدن به هدف والای صلح و سازش بیشتر، استفاده از ظرفیت کلانتری‌ها در حوزه صلح‌وسازش، شناسایی و مشارکت سمن‌های فعال و نحوه ارتباط با مرکز حل اختلاف کشور و پیشنهادات استان‌ها در حوزه صلح و سازش منطبق با صفحات ۲۰ و ۲۱ سند تحول و تعالی قوه قضاییه بررسی خواهد شد. 
 
در نهایت در کارگروه داوری و میانجی‌گری نیز نحوه جذب داوران حرفه‌ای و میانجی‌گری تخصصی و شیوه‌های تبیین جایگاه داوری حرفه‌ای و میانجی‌گری در جامعه به بحث گذاشته خواهد شد. 
 
گفتنی است در پایان همایش مصوبات کارگروه‌های تخصصی جمع‌بندی و به عنوان نقشه راه شورای حل اختلاف در سال ۱۴۰۳ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *