گزارش|

شنبه یا پنج‌شنبه؛ آیا مجلس یازدهم تعطیلات آخر هفته را ساماندهی می‌کند؟

13:08 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۹۶۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
شنبه یا پنج‌شنبه؛ آیا مجلس یازدهم تعطیلات آخر هفته را ساماندهی می‌کند؟
پس از برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عملا چند روزی بیشتر به پایان مجلس یازدهم باقی نمانده است. نمایندگان اما این روزها به فراست افتاده‌اند تا کارهای نیمه تمام این دور از مجلس را به اتمام برسانند، یکی از این کارها بررسی لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشور برای کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات آخر هفته است که به‌دلیل اظهارات ضد و نقیض از طرف نمایندگان تبدیل به موضوعی پیچیده برای مردم شده است.

خبرگزاری میزان - ساماندهی تعطیلات آخر هفته یکی از مباحث مهمیست که از مجلس ششم مطرح بوده و هم‌اکنون نیز روی میز نمایندگان مجلس و دولت قرار دارد.

در سال ۱۹۹۸ و در همایش کشور‌های اسلامی توافق شد که کشور‌های اسلامی به جای پنجشنبه، شنبه‌ها را تعطیل کنند و به‌موجب همین تصمیم کشور‌های اسلامی غیر از ایران و سوریه برای اینکه اختلاف تعطیلات خود را با دنیا کمتر کنند، روز جمعه و شنبه را تعطیل کردند.

برخی از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس بر این باورند که بخشی از مبادلات اقتصادی به جهت متفاوت بودن روز‌های تعطیل در کشورمان با دیگر کشور‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و ساماندهی این تعطیلات می‌تواند از جنبه‌های اقتصادی اثربخش باشد اما از نظر اجتماعی و فرهنگی باید مورد بررسی تخصصی قرار بگیرد.

در شروع کار نظر دولت درباره ساماندهی تعطیلات انتخاب روز پنجشنبه به‌عنوان روز تعطیل بود و به همین منظور و برای پیگیری این موضوع ۱۲ فرودین ماه سال گذشته محسن منصوری «معاون اجرایی رئیس‌جمهور» از ارائه لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها در قالب اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس خبر داد اما خلیل بهروزی‌فر ، عضو کمیسیون اجتماعی گفت که در مناسبات تجاری با کشور‌های دنیا به‌ویژه کشور‌های منطقه به دلیل تعطیلی پنجشنبه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و تجار ما ۴ روز از هفته را از دست می‌دهند تا مشخص شود نظر برخی از اعضای مجلس با نظر دولت متفاوت است.

این تفاوت نظر بین دولت و برخی از نمایندگان مجلس ادامه داشت تا اینکه روز گذشته با آنچه در مجلس گذشت معادلات پیچیده‌تر از گذشته شد.

مصوبه کمیسیون اجتماعی تعطیلی پنجشنبه بود یا شنبه؟

روز گذشته، یک‌شنبه،۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، و در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای تعیین روز‌های تعطیل آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان عباس گودرزی، نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ما موظف به رعایت قانون هستیم و باید از مسیر درست حرکت کنیم گفت: در کمیسیون اجتماعی با اکثریت اعضای حاضر مصوب شد روز‌های پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد اما قبل از اینکه گزارش کمیسیون در دستورکار صحن قرار بگیرد رئیس کمیسیون اقدام به تغییر محتوای مصوبه مبنی بر انتقال روز تعطیل از پنجشنبه به شنبه کرده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برابر آئین نامه داخلی مجلس که می‌گوید گزارش کمیسیون تا زمانی که در دستورکار هفتگی صحن قرار نگرفته باشد فقط با تصویب دو سوم اعضای کمیسیون و تائید هیات رئیسه مجلس قابل تغییر و اصلاح است و در صورت درج در دستورکار هفتگی قابل تغییر نیست. شهادت می‌دهم در کمیسیون اجتماعی جلسه رسمی در این خصوص برگزار نشده است.

وی ادامه داد: از اعضای هیئت رئیسه مجلس به جهت انضباط بخشی به فرآیند‌های قانونی و برای اینکه این موضوع باب نشود درخواست دارم این مصوبه را از دستورکار خارج کنند تا به کمیسیون برای طی روند قانونی ارجاع داده شود.

پس از این اظهارات عبدالرضا مصری که ریاست مجلس را به عهده داشت در پاسخ به این تذکر آئین‌نامه‌ای گفت: گزارش چاپ شده کمیسیون تا زمانی که در دستور هفتگی درج نشده هیئت رئیسه ورودی به فرآیند کمیسیون ندارد و در هیچ موردی در فرآیند کمیسیون دخالت نمی‌کنیم و گزارش رئیس کمیسیون در خصوص موارد ارائه شده به هیئت رئیسه طی روند فرآیند قانونی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبصره ۲ ماده ۴۳ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اجازه نداریم در گزارش کمیسیون تغییری ایجاد کنیم، گزارش کمیسیون اجتماعی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ارائه و در دستورکار صحن علنی قرار گرفته است، این موارد را باید در داخل کمیسیون پیگیری می‌کردید و انجام می‌دادید.

تغییر مصوبه کمیسیون اجتماعی اما آنجا پیچیده می‌شود که ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ۲۶ فروردین ماه سال جاری در تشریح نشست این کمیسیون گفته بود که روز‌های کاری از شنبه تا چهارشنبه تعیین شده است.

وی حتی دلیل انتخاب پنجشنبه به عنوان روز تعطیلی را گزینه کمیسیون برای مورد ایراد قرار نگرفتن لایحه در صحن مجلس دانست و گفته بود: بر این اساس شهر‌ها و استان‌های دیگر نیز مانند تهران پنجشنبه و جمعه تعطیل خواهند بود.

 

-

این اظهار نظر پابرجا بود تا اینکه اسماعیلی عصر روز گذشته و برخلاف اظهارات سابقش و پس از جلسه این کمیسیون از هماهنگی صحن با کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی روز شنبه خبر داد و گفت: بنده به عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در دیداری که با اعضای اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون داشتم، نظرم بر این بود که اگر این اتفاق نیفتد و پنجشنبه به جای شنبه تعطیل شود و ما مانند گذشته چهار روز با کل دنیا قطع ارتباط داشته باشیم، ماهانه حدود ۸۰ میلیارد دلار آسیب می‌بینیم.

وی افزود: با وضعیتی که کشور ما در شرایط تحریم است و از طرفی مقام معظم رهبری بحث جهش تولید را به عنوان شعار سال مطرح کرده‌اند، این ۸۰ میلیارد دلار رقم کمی نیست. ضمن اینکه تمامی کشور‌های همسایه ما از سال ۲۰۰۸ این کار را شروع و تعطیلات هفته را تغییر داده‌اند. حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق و اخیرا افغانستان هم این تغییر را انجام داده‌اند؛ بنابراین پشت استدلال تعطیلی شنبه یک بحث علمی و تخصصی است و بالاخره ما هم باید یک جایی به متخصصین اعتماد کنیم.

به گفته اسماعیلی در بحث تعیین روز‌های تعطیل پایان هفته لایحه دولت و اصلاح کل رای نیاورد و روز سه‌شنبه مجدد در صحن بررسی خواهد شد، از آنجا که صحن نیز هماهنگ با نظر کمیسیون اجتماعی همکاری می‌کند، امیدواریم بتوانیم رای مثبت شنبه و جمعه را به عنوان تعطیلات آخر هفته از مجلس بگیریم.

کنار هم قرار دادن اظهارات فروردین ماه رئیس کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تعطیلی پنجشنبه با مباحث مطرح شده توسط نایب رئیس این کمیسیون در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که نظر کمیسیون تعطیلی پنجشنبه‌ها بود که در حال حاضر به شنبه‌ها تغییر پیدا کرده است.

به‌نطر می‌رسد این تغییر چه مطابق اظهارات نایب رئیس کمیسیون اجتماعی قبل از در دستورکار قرار گرفتن گزارش کمیسیون در صحن توسط رئیس کمیسیون و بدون برگزاری جلسه‌ای رسمی انجام شده باشد و چه مطابق آنچه رئیس کمیسیون می‌گوید حاصل اعتماد به نظر متخصصین باشد در نتیجه کار که بررسی جمعه و شنبه به‌عنوان تعطیلات آخر هفته در صحن است تغییری نخواهد داد و باید منتظر نظر نهایی نمایندگان در روز‌های آینده درباره افزایش تعیلات آخر به این ۲ روز باشیم.  

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *