مواجهه ۵۰ هزار زن باردار در غزه با وضعیتی کابوس‌وار

11:01 - 26 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۷۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه ۵۰ هزار زن باردار در غزه با وضعیتی کابوس‌وار
بیش از ۵۰ هزار زن باردار در غزه شرایط مرگ‌باری را در میانه حملات رژیم صهیونیستی تجربه می‌کنند.

خبرگزاری میزان – بیش از ۱۰ روز از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد؛ این منطقه که طی ۱۶ سال گذشته تحت محاصره قرار داشته، در روز‌های اخیر پیامد‌های محاصره کامل را مشاهده می‌کند و از آن رنج می‌برد.

براساس گزارش سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر (یعنی نیمی از جمعیت غزه) آواره شده‌اند؛ رژیم صهیونیستی علاوه بر صدور دستور تخلیه شمال غزه، آب و برق این منطقه از جمله بیمارستان‌های غزه را قطع کرده است.

بسیاری از زنان باردار، کودکان خردسال، سالمندان و افراد معلول قادر به تخلیه منطقه شمال غزه نیستند و نیاز به محافظت دارند.

این در حالی است که حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی نشان داد که بیمارستان‌های غزه اصلا جای امنی نیستند.

وزارت بهداشت غزه در پی بمباران بیمارستان مذکور که بیش از ۵۰۰ شهید برجای گذاشت، اعلام کرد: اشغالگران پیش از بمباران بیمارستان، مدیریت را تهدید به تخلیه کرده بودند؛ همه خطوط قرمز شکسته شده‌اند و ما نگران وضعیت بیمارستان الشفا هستیم؛ همه قربانیان بیمارستان المعمدانی غیرنظامی بودند؛ المعمدانی در تجاوز‌های قبلی هدف قرار گرفته نشده بود و به‌عنوان پناهگاه امن در این دوره مورد استفاده قرار گرفت.

مواجهه زنان باردار غزه با وضعیتی کابوس‌وار

وضعیت بحرانی بهداشتی و درمانی غزه

وضعیت بهداشتی و درمانی نوار غزه در روزهای اخیر و در پی حملات تشدیدشده رژیم صهیونیستی باسرعت در مسیر فروپاشی پیش می‌روند.

مقام‌های بهداشتی و سازمان‌های پزشکی در نوار غزه از جمله جمعیت هلال احمر فلسطین می‌گویند که اسرائیل عمدا آمبولانس‌ها و مراکز بهداشتی را در نوار غزه تحت محاصره بمباران می‌کند؛ اقدامی که جنایت جنگی و نقض فاحش قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

پزشکان بدون مرز نیز از خسارت‌هایی سخن می‌گویند که بیمارستان‌هایشان بر اثر حملات رژیم صهیونیستی دیده‌اند.

صدور دستور تخلیه اجباری شمال غزه از جمله بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به شدت از سوی سازمان جهانی بهداشت محکوم شده است؛ این آژانس می‌گوید که تخلیه اجباری بیماران و کارکنان بهداشتی فاجعه انسانی و بهداشت عمومی فعلی را بدتر خواهد کرد.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته نیز هشدار داد که سیستم بهداشتی در کل نوار غزه در نقطه شکست قرار دارد و تاثیر آن برای آسیب‌پذیرترین بیماران، از جمله مجروحانی که نیاز به جراحی جهت نجات جان دارند و بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و نوزادان، ویرانگر خواهد بود.

در چنین شرایطی، زندگی ده‌ها هزار زن باردار و نوزاد تازه متولد شده در وضعیت نامناسبی قرار دارد: اگر مجبور به جابه‌جایی شوند و در حین تخلیه از مراقبت‌های پزشکی نجات‌بخش محروم شوند، در معرض خطر جدی عوارض تهدیدکننده زندگی یا حتی مرگ قرار دارند.

سیستم پزشکی غزه که به دلیل ۱۶ سال محاصره غیرقانونی به شدت تحت فشار قرار گرفته است، نمی‌تواند با سطح صدمات ناشی از بمباران فعلی کنار بیاید؛ خدمات اورژانس و تجهیزات پزشکی قادر به دسترسی به افراد آسیب‌دیده از جمله زنان باردار، زنان در حال زایمان و نوزادان تازه متولد شده نیستند؛ تخمین زده می‌شود که ۶۰ درصد از مجروحان و کشته شدگان از ۱۰ اکتبر زنان و کودکان هستند.

بدون آب تمیز، غذا، دارو‌ها و واکسن‌های اولیه، زنان بی‌گناه و نوزادان تازه متولد شده همچنان می‌میرند.

مواجهه زنان باردار غزه با وضعیتی کابوس‌وار

زنان باردار در غزه در مقابل خطرات مضاعف

یکی از آسیب پذیرین افراد در این دور از جنایت رژیم صهیونیستی، زنان باردار هستند؛ آن‌ها با خطرات مضاعفی از جمله خطر کلی برای زندگی به دلیل نبود امکانات و کمبود منابع، سقط جنین و عدم مراقبت‌های زایمان مواجه‌اند.

زنان باردار به دلیل استرس و اضطراب دچار سقط جنین می‌شوند؛ در عین حال، امکانات پزشکی برای زایمان ایمن در سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه به سرعت در حال کاهش است.

صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) اعلام کرد که ۵۰ هزار زن باردار در نوار غزه وجود دارد که نمی‌توانند خدمات اولیه بهداشتی را دریافت کنند؛ انتظار می‌رود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در ماه آینده زایمان کنند.

از این میزان ۱۹ هزار زن باردار در جمعیت ۱.۱ میلیون نفری شمال غزه قرار دارند که رژیم صهیونیستی دستور تخلیه آن منطقه را صادر کرده است؛ این زنان هیچ مکان امنی برای زایمان ندارند.

این در حالی است که کارکنان بهداشت از جمله ماما‌ها در جریان حملات رژیم صهیونیستی کشته یا زخمی شده‌اند؛ کادر درمانی که در غزه باقی مانده‌اند، با یک انتخاب دردناک روبرو هستند: بیماران خود را رها کنند یا با ماندن در بیمارستان‌های در آستانه فروپاشی و زیر بمباران جان خود را به خطر بیندازند.

با وجود این، اکثر کارکنان بهداشتی، از جمله ماماها، ماندن را انتخاب کرده‌اند و به ارائه مراقبت‌های نجات‌دهنده به زنان باردار و خدمات برای زایمان آن‌ها ادامه می‌دهند.

زنان بارداری که در حال حاضر در غزه زایمان می‌کنند یا در روز‌ها و هفته‌های آینده زایمان خواهند کرد، این شرایط را در حالی از سرخواهند گذراند که غزه برق و تجهیزات پزشکی ندارد و عدم دسترسی به خدمات و مراقبت‌های زایمان و مراقبت‌های اضطراری مامایی خطر عوارض تهدیدکننده زندگی را به دنبال خواهد داشت.

مواجهه زنان باردار غزه با وضعیتی کابوس‌وار
مدیر اجرایی انجمن برنامه‌ریزی و حمایت خانواده فلسطین (PFPPA) گفت: نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است برای این زنان و نوزادان تازه متولد شده آن‌ها بیفتد؛ کلینیک ما غیرقابل استفاده است و گزینه‌های ما برای ارجاع به بیمارستان‌ها ساعت به ساعت کاهش می‌یابد؛ من نمی‌توانم به اندازه کافی تاکید کنم که وضعیت چقدر وخیم است و ما چقدر به کمک‌های بشردوستانه برای ورود به غزه نیاز داریم.

دومینیک آلن، نماینده صندوق جمعیت ملل متحد برای فلسطین، گفت: سیستم مراقبت‌های بهداشتی در غزه مورد حمله قرار گرفته و در آستانه فروپاشی است؛ تصور کنید که در آن مراحل پایانی و سه ماهه آخر قبل از زایمان، با عوارض احتمالی، بدون لباس، بدون بهداشت و حمایت حتی مطمئن نیستید که روز بعد، ساعت بعد، چند دقیقه بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.

آلن تاکید کرد: زنان باردار در غزه با وضعیتی کابوس‌آمیز مواجه هستند؛ روایت‌های بسیار دلخراشی درباره وضعیت زایشگاه‌ها در غزه وجود دارند؛ یکی از ماما‌های یک زایشگاه در غزه به من گفت که از آغاز درگیری، برخی از ماما‌ها به دلیل محیط ناامن حتی قادر به رسیدن به زایشگاه برای ارائه کمک نبوده‌اند.

وی تاکید کرد: کمک‌ها و تدارکات بشردوستانه باید اجازه ورود به غزه را داشته باشند؛ باید یک کریدور بشردوستانه باز و قوانین بشردوستانه رعایت شود؛ در نتیجه زنان باردار باید به خدمات بهداشتی نجات‌دهنده دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *